Naslovna | Arhiva | Pretraga | Redakcija | O Bosnjaci.Net | Kontakt | Bosniaks.Net | ||
|
Kolumne
PRVI IFTAR I KUR'AN U BIJELOJ KUĆI: JEFFERSONOVO NASLIJEĐE Thomas Jefferson, treći predsjednik Sjedinjenih Američkih Država i lik koji prepoznajemo na novčanici od 20 dolara, bio je čovjek ogromne intelektualne radoznalosti i kompleksnog naslijeđa. Poznat po svojim idejama o slobodi, jednakosti i ljudskim pravima, Jefferson je istovremeno bio član društva koje je ne samo ignoriralo, već i aktivno marginaliziralo određene grupe, poput robova i autohtonih naroda. Ipak, u njegovoj vladavini postoje i trenuci koji svjedoče o njegovoj otvorenosti prema drugim kulturama i religijama. Jedan od tih trenutaka bio je njegov odnos prema islamu, koji je bio neobičan za svoje vrijeme. Jefferson je bio prvi američki predsjednik koji je u Bijelu kuću unio Kur'an, čime je dokazao svoju fascinaciju i poštovanje prema islamskoj tradiciji. Za Jeffersona, Kur'an nije bio samo religijska knjiga, već je predstavljao ključ za razumijevanje zakona, kulture i povijesti muslimanskog svijeta, čemu je pridavao značaj s obzirom na tadašnju političku klimu. Osim toga, Jefferson je prvi američki predsjednik koji je ugostio islamskog diplomatu, Sidi Sulaimana Mellimellija, ambasadora Tunisa. Tokom Mellimellijeve posjete Washingtonu 1805. godine, Jefferson je organizirao prvi iftar u Bijeloj kući, poštujući postove ramazana i omogućujući diplomati da prekine post u skladu s islamskom tradicijom. Ovaj trenutak, iako simboličan, odražava Jeffersonovu sposobnost da ceni i poštuje različite religijske običaje, što nije bilo uobičajeno u to vrijeme. Međutim, ovaj čin Jeffersona, kao i mnogi drugi aspekti njegove politike, ne može se posmatrati odvojeno od njegovih kontradiktornih stavova prema drugim skupinama, naročito prema autohtonim narodima Sjeverne Amerike. Iako je na jedan način pokazivao poštovanje prema islamskoj tradiciji, istovremeno je bio arhitekt politike "humanog preseljenja" američkih Indijanaca. Ova politika, koja je dovela do tragedije poznate kao "Staza suza", bila je dio njegovog nastojanja da oslobodi teritorij za euroameričke doseljenike. Jefferson je vjerovao da bi Indijanci trebali biti "civilizirani" i "asimilirani", a zemlja koju su posjedovali trebala je biti preuzeta kako bi se omogućio širi ekonomski i društveni napredak. Ovaj stav, utemeljen u kolonijalnim idejama, bio je duboko ukorijenjen u njegovim političkim uvjerenjima. Uprkos njegovim naporima da opravda te odluke kroz obrazloženja o civilizaciji i modernizaciji, stvarni učinci ove politike bili su katastrofalni za autohtone zajednice. Indijanci su bili prisiljeni napustiti svoja zemljišta, a mnogi su umirali tokom dugih i nehumanih migracija. Ove političke odluke ne samo da su pogoršale njihovu situaciju, već su i ostavile trajne rane koje su se osjetile još dugo nakon Jeffersonove vladavine.U tom kontekstu, Jeffersonovo naslijeđe postavlja pitanje o mogućim proturječnostima između njegovih idealiziranih vrijednosti i stvarnih politika. Kao autor Deklaracije nezavisnosti, Jefferson je jasno izjavio da su "svi ljudi stvoreni jednaki", ali njegov odnos prema robovima i Indijancima govori drugačiju priču. Iako je bio predan slobodi i ljudskim pravima za euroameričke naseljenike, isti ti principi nisu se primjenjivali na druge skupine, što otvara prostor za pitanje kako bi njegovi ideali funkcionirali u današnjem društvu. Jeffersonovo posjedovanje Kur'ana i organiziranje iftara za Mellimellija mogu se shvatiti kao odraz njegove sposobnosti da prepozna i cijeni različite kulturne tradicije. Međutim, istovremeno, njegova politika prema autohtonim narodima pokazuje kako je njegova vizija Amerike bila pod utjecajem kolonijalnih i rasnih predrasuda, koje su oblikovale njegov pogled na svijet. Ovaj dualizam između Jeffersonove politike prema muslimanima i prema Indijancima postavlja snažnu dilemu o tome kako gledati na njegovu baštinu. Je li bio idealista, koji je promovirao slobodu i poštovanje, ili je bio produkt svog vremena, sa svim njegovim ograničenjima i kontradikcijama? U svakom slučaju, Thomas Jefferson ostaje figura koja izaziva pomiješane reakcije. Njegovo naslijeđe je složeno, a odnosi prema religijskim i etničkim grupama su u stalnom sukobu s njegovim univerzalnim principima. Iako Jefferson zaslužuje pohvalu za svoju otvorenost prema islamskoj kulturi i za pokazivanje poštovanja prema Mellimelliju, isto tako moramo kritički razmotriti njegove postupke prema autohtonim narodima i učinke njegovih politika na njihovu sudbinu. Ovaj dualizam u njegovom naslijeđu podsjeća nas da povijest nikada nije jednostavna, te da ljudi i njihove politike često odražavaju složene i kontradiktorne poglede. |