Bosnjaci.Net - Najcitaniji Web Magazin Bosnjaka u Bosni i Hercegovini i Dijaspori
Naslovna  |  Arhiva  |  Pretraga  |  Redakcija  |  O Bosnjaci.Net  |  Kontakt  |  Bosniaks.Net English

 
Kolumne


KOLIKO SU GLASNI NAŠI EZANI?
Procitaj komentar

Autor: Muhamed Velić
Objavljeno: 28. October 2022. 20:10:23
Ezan je zasigurno jedan od upečatljivijih znakova i simbola islama, gledano u vjersko-duhovnom i kulturno-civilizacijskom smislu. S vjerske strane, kao poziv na molitvu, ezan je utemeljen u sunnetu, došao je putem sna, koji je usnio jedan od ashaba, a Muhammed, a.s., je potvrdio istinitost toga sna.

Onaj ko uči ezan, ima časno zvanje - mujezin (muezzin), a hz. Alija je rekao da kada bi u nekom mjestu tražili mujezina, on bi uzjahao najbržeg konja i odjurio bi u to mjesto, zbog važnosti i vrijednosti tog poziva i pozvanja. Prvi i najpoznatiji mujezin u povijesti islama bio je ashab Bilal ibn Rebbah ili Bilal El-Habeši, porijeklom iz Abesinije. U našoj se tradiciji, pored izraza mujeziniti i ezan učiti, koristi i izraz - okujisati, koji dolazi iz turskog jezika - okumak, učiti, čitati.

U Kur'anu je pojam ezan upotrijebljen u izvornoj formi u suri Et-Tewba, u trećem ajetu, u smislu proglasa od Allaha i Njegova Poslanika ljudima na dan velikog hadža. Također, i u suri El-Hadždž, 27. ajet, gdje Svevišnji Bog zapovijeda Ibrahimu, a.s., da uči ezan i pozove ljude, tj. oglasi im hadž. Dakle, oba puta u kontekstu hadža.


MUHAMED VELIĆ: Što se tiče zakonske regulative, ona nije posebno regulisana kada govorimo o vjerskim pozivima i oglašavanjima u javnom prostoru; postoji Zakon o zaštiti od buke, na razini Federacije BiH (Službene novine Federacija BiH, 21.12.2012.) i kantona, ali oni tretiraju decibele koji se registruju u određenim prostorijama a dolaze iz javnog prostora, ili obratno. U tom pogledu, dozvoljeni nivo buke u stambenim ili trgovačkim prostorima je 70-75 decibela. A primjera radi, šaptanje ima jakost od 20 db, bučan govor 60 db, a motor aviona 120 db. (Proleksis enciklopedija)

Konačno, možemo zaključiti, gledano s vjerske i tradicijske strane, ezani trebaju biti glasni da se čuju, jer ako nije glasan i ako se ne čuje onda nije ezan, trebaju biti i lijepo izvedeni da gode uhu i duši, a sve to unutar jedne sveopće pristojnosti i civiliziranosti.
Ezan u fikhsko-pravnom smislu je pritvrđeni sunnet, a kasnije je reguliran i tretiran 'urfom, običajnim pravom, tako da danas imamo standardizirano učenje ezana na cijeloj planeti, u identičnoj tekstualnoj formi, s malim izvedbenim i mekamskim varijacijama, kada govorimo o ehlisunnetskom fikhu i džematu. To znači: tekst je uvijek isti, ali su melodije različite.

Neke tradicije njeguju mekame, a to su posebne "muzičke skale" ili melodije u kojima se uče ezani, ali i sami Kur'an. Npr., ezan za sabah-namaz se uči u sabah mekamu, za podne - uššak, za ikindiju - rast, akšam - siga i jaciju - hidžaz mekamu. To učenje i izvedba dolazi i od samog učenja Kur'ana, jer od Kur'ana sve dolazi i svaki logos potiče. Pravila prilikom izgovaranja teksta ezana su tedžvidska, a tedžvid je nauka o pravilnom i preciznom učenju i izgovaranju kur'anskog teksta. Tako je i s načinima izvođenja.

Ezan se uči uglavnom glasno. To je savjet i samog Poslanika, a.s.: "Kada se zadesiš sa stadom ili u pustinji i tamo budeš učio ezan za namaz, dobro podigni glas, jer glas mujezina neće čuti niko od ljudi ni od džina niti bilo ko drugi, a da mu za to neće biti svjedok na Sudnjem danu." (Buhari, 609.)

U drugom hadisu se kaže da je Kur'an objavljen gromoglasno (Hakim, El-Mustedrek), tako da se sve to prenosi i na sami ezan, tj. poziv na namaz.

Mujezini su bili osobe s jakim i lijepim glasom, tako da se ezan, kao poziv na molitvu i obznana da je nastupilo vrijeme molitve, što dalje čuje i što ljepše zvuči. Danas postoje tehnički izumi ili ozvučenja na struju, mikrofoni, pojačala i zvučnici, koji postaju nezaobilazan tehnički dio samog ezana i cjelokupnog ezanskog postupka.

Ako putujete kroz muslimanski svijet, možete vidjeti i čuti kako se ezan uči i manifestira na najljepše načine, tj. mekame i izrazito glasno. Dakle, glasnoća je njegova upečatljiva karakteristika. To posebno možete čuti kada ste u Turskoj ili na hadžu, na svetim mjestima, glas mujezina i zvuk ezana je predominantan i superioran nad svim ostalim dunjalučkim zvukovima. A tamo gdje muslimani žive s nemuslimanima, posebno kršćanima, zvuk ezana je egalan sa zvukovima crkvenih zvona. I nikada jedno drugome nije smetalo niti je jedno drugo poništavalo. Tako je kod nas u BiH, ali i prostoru Balkana, no, nažalost, moramo kazati, to je tako uglavnom gdje su muslimani većina.

To je poprilično jasno svim dobronamjernim, kulturnim i civiliziranim ljudima, no, postoje dakako i oni kojima to nije jasno, pa se zvuku ezana i njegovoj manifestaciji traži "dlaka u jajetu".

Zbog čega je to tako?

Možemo kazati da je to rezultat dugogodišnje antiislamske političke kampanje, drugim riječima, islamofobije, naravno, ima tu i muslimanske snishodljivosti i kompleksa naspram vlastite tradicije i identiteta. Pa tako možemo čuti: "Ezan je preglasan, prebučan, iritira, smeta, ko želi doći u džamiju - on će doći i bez ezana, smanjite, niko nije gluh" i mnoge druge provokacije i uznemiravanja. A mogli smo se osvjedočiti da je tendencija utišavanja pa i gašenja ezana bila i dio same političke kampanje određenih političkih subjekata.

Što se tiče zakonske regulative, ona nije posebno regulisana kada govorimo o vjerskim pozivima i oglašavanjima u javnom prostoru; postoji Zakon o zaštiti od buke, na razini Federacije BiH (Službene novine Federacija BiH, 21.12.2012.) i kantona, ali oni tretiraju decibele koji se registruju u određenim prostorijama a dolaze iz javnog prostora, ili obratno. U tom pogledu, dozvoljeni nivo buke u stambenim ili trgovačkim prostorima je 70-75 decibela. A primjera radi, šaptanje ima jakost od 20 db, bučan govor 60 db, a motor aviona 120 db. (Proleksis enciklopedija)

Konačno, možemo zaključiti, gledano s vjerske i tradicijske strane, ezani trebaju biti glasni da se čuju, jer ako nije glasan i ako se ne čuje onda nije ezan, trebaju biti i lijepo izvedeni da gode uhu i duši, a sve to unutar jedne sveopće pristojnosti i civiliziranosti.

P.S. Imamo jednog komšiju, ime mu je Dragan, živi u zgradi preko puta sarajevske Ferhadije, gotovo da rukom sa svoga prozora može dohvatiti kandilje na munari džamije, kaže da mu ne smeta ezan i da nije preglasan. Štaviše, naprotiv. Nekada čak i snimi učenje ezana i salavata s munare i pošalje mi na viber. Zašto je to tako? Zato što je komšija Dragan čovjek, civiliziran i pristojan, prije svega. (preporod.info)

VRH



Ostali prilozi:
» APARTHEJD U BIH: KO ŠTITI INTERESE BOŠNJAKA?
Muhamed Mahmutović | 21. November 2024 14:32
» DAN SANDŽAKA - MJESTA KOJE SPAJA NARODE
Božidar Proročić, književnik i publicista | 19. November 2024 21:58
» DUDLIHANA
Said Šteta, književnik i novinar | 18. November 2024 14:49
» JASENOVAC I GORSKI VIJENAC
Šemso Agović | 17. November 2024 16:12
» DOGOVOR DRŽAVNE KOALICIJE U BANJA LUCI ISPUNIO SVE BITNE DODIKOVE ŽELJE!
Prof. dr. Husein Muratović | 17. November 2024 16:03
» JAKOV DAKOVIĆ O NJEGOŠU
Šemso Agović | 12. November 2024 18:32
» HOLOKAUST NAD BOŠNJACIMA KROZ VIJEKOVE
Mr. sci. Džavid Begović | 12. November 2024 17:04
» TRUMP I JEDNAČINA SA BEZBROJ NEPOZNANICA
Akademik prof. dr. Adamir Jerković | 10. November 2024 18:18
» MOJ OMAŽ HAFIZU HADŽI ISMETU EFENDIJI SPAHIĆU NAIBU – REISU U BOŠNJAKA
Dr. Mustafa Cerić, reisu-l-ulema (1993 - 2012) | 09. November 2024 16:24
» ŠAHOVIĆI 1924. - STO GODINA SJEĆANA NA KRVAVI POKOLJ U NOVEMBRU
Božidar Proročić, književnik i publicista | 08. November 2024 15:37
» ŠEHIDSKA LABUDICA
Šefka Begović-Ličina | 06. November 2024 21:14
» OČEKIVANA POBJEDA TRUMPA
Akademik prof. dr. Adamir Jerković | 06. November 2024 18:03
» MISTERIOZNI ODNOSI IRANA, SAD I IZRAELA…
Mehmet Koçak | 05. November 2024 16:02
» ARHITEKTURA BOSNE I HERCEGOVINE POD DIKTATUROM CHRISTIANA SCHMIDTA
Zijad Bećirević | 05. November 2024 14:36
» MOJ OMAŽ ŠEVKI EFENDIJI OMERBAŠIĆU MUFTIJI ZAGREBAČKOM
Dr. Mustafa Cerić, reisu-l-ulema (1993 - 2012) | 04. November 2024 16:46
» RADONČIĆ ZAKONOM LJEKE DUKAĐINIJA PRIJETIO SILAJDŽIĆU I PORODICI
Nezim Halilović Muderris | 03. November 2024 15:56
» NARANDŽASTI ALARM ZA EUROPU I BALKAN - BOSNU
Dr. Mustafa Cerić, reisu-l-ulema (1993 - 2012) | 01. November 2024 21:04
» BASARA KAO PONCIJE PILAT – OD ANDRIĆA PERE RUKE
Šemso Agović | 31. October 2024 15:04
» ZASTAVE I BELVEDERSKI “ZEČEVI“ KUKAVIČLUK ANDRIJE MANDIĆA
Božidar Proročić, književnik i publicista | 30. October 2024 19:25
» PRIJETI LI RAT NA BLISKOM ISTOKU VELIKIH RAZMJERA?
Akademik prof. dr. Adamir Jerković | 29. October 2024 18:16
Ostali prilozi istog autora:
» DECEMBARSKI SIHIR
14. December 2013 16:02
» MOJ DEDO, STARI MOST
09. November 2013 19:37
» STRAH OD MINA
25. October 2013 19:48
» TAJNA TESPIHA BOJE ŠEHIDSKE KRVI
18. October 2013 13:51
» ALLAH MUBAREK, MUFTIJA GRABUSE
15. September 2013 16:28
» 31. NOĆ
12. August 2013 13:46
» RAMAZANSKI DNEVNIK
31. July 2013 02:57
» EKSER U ZIDU
08. July 2013 14:49
» AGRESIJA I AGRESIVNOST SPC-E
01. October 2012 15:01
Optuzujembann.jpg
Feljtonalijaizetbegovic.jpg
fastvee.gif
EnesTopalovic54.jpg
AtentatnaBosnuavdohuseinovic1mart2022ad.jpg
Beharban.jpg
DokfilmBosnjaci454.jpg
hrustanbanner20april2020.jpg
BANA34234.jpg
ArmijaBiH.gif
NjegosMilo.jpg
bosanskahistorijabanner.png
zlatni ljiljani.jpg
njegosvirpazar.gif
Istraga-poturica.gif
hotel_hollywood_ilidza_sarajevo.gif