Bosnjaci.Net - Najcitaniji Web Magazin Bosnjaka u Bosni i Hercegovini i Dijaspori
Naslovna  |  Arhiva  |  Pretraga  |  Redakcija  |  O Bosnjaci.Net  |  Kontakt  |  Bosniaks.Net English

Intervjui

Esad KOPIĆ-OSMANOVIĆ, sevdah poeta
SEVDAH IMA SVOJ IDENTITET I NE MOŽE SE MIJEŠATI SA DRUGIM STILOVIMA MUZIKE
Autor: Bošnjaci.Net
Objavljeno: 11. November 2020. 23:11:35

ESAD KOPIĆ-OSMANOVIĆ: Zato što u lirici jedino sevdalinka ima svoja pravila pisanja u smislu metrike, rime pa i melodije. Uzmemo li uobzir da kvalitetni tekstovi upravo budu i lijep izazov kompozitoru da taj tekst pjesme kajdom pretvori u osjećaj sevdalinke, tad to znači da se desila simbioza osjećaja i struke.


Kod ovovremenskih stvaraoca, tražili smo odgovor na pitanje, šta je to uzdah u sevdahu? I ne samo na to pitanje, već i druga koja su vezana za sevdah. Prateći česte objave u rimi sevdaha na Facebooku, dovede nas na ime Esada Kopića-Osmanovića, čiji stihovi nude odgovore na mnoga pitanja, posebno kod onih mlađih koji sebe vide u sevdahu.
Esad je poeta današnjice i književnik, a čija je duša vremeplov ko zna koliko vijekova i zemana unazad, a, ako Bog da, i ispred nas.
Esad Kopić Osmanović je rođen u Barićima kod Teslića, BiH, već 37 godina živi u Zagrebu. Iako je četvrta decenija van Bosne, ali stihove koje piše i kazuje, ustvari govori da su korjeni Bosne duboko u njegovoj duši.
U pet godina objavio je sedam knjiga, a u rukopisu ima ih još, čekaju bolji vakat i štampanje. Kako tumačiti jedan od naslova knjige “Bosno moja u katmer đerdanu”?
Do sada je objavio knjige: „Hamajlija za bosansku kuću” (svitci i zapisi Abdullah-bega); “Hamajlija za bosansku kuću” (Sevdah); “Hamajlija za bosansku kuću” – (Sevdah II); “Dopusti da ti vjeru u ljubav vratim” (klasična poezija); “Hamajlija za bosansku kuću” – (Sevdah III); “The best book” (roman) i “Hamajlija za bosansku kuću” – (Sevdah IV).
Esad također potpisuje niz prelijepih opjevanih sevdalinki, i koje će biti propjevane. Uz svoje sevdah stvaralaštvo uspješno uvezuje mlade Bosne koji ljepotom bosanskog jezika satkane u Esadovim pjesmama, kao i svojim melodičnim glasom i stasom žele čuvati i promovirati sevdah, bosanski jezik i bosansku kulturnu baštinu. U nastavku objavljujemo kratak muhabet sa Esadom…


Bošnjaci.Net: Esade, kako tumačiti sevdah u novijoj historiji domovine?
ESAD:
U novijoj historiji Bosne i Hercegovine mnogi pisaše o sevdahu i tumačiše sevdalinku, ali većina ih nikad ne napisa sevdalinku niti srcem i znanjem, a Boga mi niti lijepim sevdali glasom je ne ispjevaše.
Isto tako, neki si uzimaju za pravo da sebe nameću kao buduće nasljednike i tumače naših velikana koji su nas zadužili srcem, djelima, pa i svojom skromnošću da sevdalinku pjesmu nikad ne smijemo koristiti u samo-promociju!
Ipak sevdah ne trpi loše kopije pa će tako mnogi vremenom i shvatiti da njihov način ponašanja narod nije prihvatio, a narod je ozbiljno sito kad je sevdah i sevdalinka upitanju u Bosni i Hercegovini.

Bošnjaci.Net: Koliko sevdalinka zadire u kulturu Bosne?
ESAD:
Sevdah i sevdalinka zadiru duboko u kulturu Bosne i Hercegovine, u književnost u način življenja.
Stoga je vrlo važno sevdalinku pjesmu staviti na piadestal bosansko-hercegovačke lirike, ali i bosansko-hercegovačke muzičke scene. Zašto to kažem?!
Zato što u lirici jedino sevdalinka ima svoja pravila pisanja u smislu metrike, rime pa i melodije. Uzmemo li uobzir da kvalitetni tekstovi upravo budu i lijep izazov kompozitoru da taj tekst pjesme kajdom pretvori u osjećaj sevdalinke, tad to znači da se desila simbioza osjećaja i struke.

Bošnjaci.Net: Kako si došao na ideju da pišeš i nižeš stihove u sevdah?
ESAD:
Moja odluka da pišem, kazujem, a sad polahko i tumačim razliku između načitanih akademika muzikologa zrelijih godina, mlađih generacija koji uče i ustvari čitaju "nametnutu" literaturu jest u tome što sam kroz pisanje svojih tekstova ustvari shvatio, ko je mogao nekad davno pisati sevdah tekstove, odnosno "narodnu liriku". Iz ovog navedenog se da i naslutiti kao prvo da sam kao odgovoran Bošnjak “isprovociran” nebrigom institucija i pojedinaca iz domene culture odlučio sam da nešto pokušam važno napisati, a onda promocijom napisanog početi stvarati nova djela, pa i nove uvjete za očuvanje onoga što su nam ostavili u amanet naši velikani sevdaha.
To se sad sve hvala Bogu i dešava na zadovoljstvo eto i vašeg cijenjenog i časnog portal Bošnjaci.Net, a posebno i na vašoj istinskoj podršci moga rada.



Opjevane sedalinke po stihovima Esada Kopića Osmanovića


















Bošnjaci.Net: Govorili smo o krađi sevdalinke, kulturnog blaga, ali i autorskih tekstova… o ove ćemo posebno pisati i govoriti, o krađi i skrnavljenu bosanskog jezika… Uglavnom, može li se stati u kraj lopovluku?
ESAD:
Dakako, sad će ovo postati vrlo osjetljiva tema (za ubuduće), jer ću biti jedan od rijetkih koji se usudio kritički pisati o krađi autorskih tekstova, a to znači i autorskih prava.
Čitajući stare zapise (raznih imena), a u njima često iščitavam nekorektnost, pa čak i podvaljivanje muslimanskom korpusu Sandžaka i Bosne. Kroz sve šta prolazimo Bošnjaci - muslimani, posebno u zadnjih 150 godina, ne iznenađuju me ni takvi pokušaji podvala, jer oni znaju da je sevdah emocija, historija i dobrim dijelom kultura Bosne i Hercegovine i Sandžaka. Samim tim im je bitno u naš DNK ubrizgat neku vrstu poganluka koji ni počemu ne pripada našem kućnom odgoju! Slijedom mog kućnog odgoja, odnosno običaja u mojoj široj familiji logično je da je u meni kroz cijeli moj život (ma gdje bio) iz mojih očiju izvirala sreća, ponos, pa i hrabrost, a te osobine su se posebno počele isticati u vrijeme agresije na Bosnu i Hercegovinu.
Moje srce je od samih “najava” takvog čina počelo reagirati i inatom.
Posvetio sam se odbrani Bosne i Hercegovine što bi se reklo do posljednjeg daha.

Bošnjaci.Net: Na osnovu otimanja svega što je bosansko, ali i podvaljivanja, hoćeš reći da je u tebi proradio bosanski inat?
ESAD:
Upravo tako se može reći da se to desilo u meni… Ne dam svoje gnijezdo! Ne dam gnijezda naših predaka i budućih generacija! Zato se u mom pisanju i desila prvo knjiga mudrosti “Hamajlija za bosansku kuću” sa podnaslovom “Svitci i zapisi Abdullah-bega” kojom sam htio ohrabriti nove naraštaje, pa možda i starijim uputiti neke savjete za ugodnijom i aktivnijom komunikacijom sa svojom djecom, unucima... I upravo dok sam se bavio pisanjem te knjige, redovno slušajući sevdalinke, shvatio sam da se ipak SEVDAH i SEVDALINKA stavljaju u čak četvrti, peti red slušanosti kod Bošnjaka. Tako se odjednom desio i taj klik, pa sam počeo pisati i sevdah poeziju u vjeri da će se na te nove tekstove u budućnosti snimati nove pjesme.

Bošnjaci.Net: Koliko porodični odgoj i odrastanje uz sevdah pomaže u stvaranju i očuvanju sevdalinke?
ESAD:
Izutetno puno. Porodični odgoj i jeste ključni segment.
Kako rekoh po logici stvari zbog mog odgoja - površnost, laž, koristoljublje nisu dolazili u obzir. Nakon mojih prvih 200 tekstova u duhu sevdaha, neko će reći i ne baš tako kvalitetnih. Ipak, pošto sam ih pisao sa potpuno predanom dušom u svakom tekstu, doajen SEVDAHA u smislu (promocije), Enver Šadinlija je tu prvu knjigu ocijenio izuzetno vrijednom, a što je mene dodatno ohrabrilo pa smo sad, ako Bog da, u skorom izdanju nove, pete knjige “Hamajlija za bosansku kuću” – (sevdah - 200 tekstova).

Bošnjaci.Net: Saznajemo da ste nedavno najavili tu namjeru o objavljivanju pete knjige x 200 tekstova, što ustvari znači 1000 sevdalinki…?
ESAD:
To je dio moje upornosti ali i hrabrosti, da godinu dana od izlaska prve knjige u sljedećoj godini se desila i druga knjiga u nastavku. Uz te dvije knjige u isto vrijeme snimilo se 10-ak pjesama. Tada sam hrabro izjavio da ću, ako Bog da, napisati barem 1.000 tekstova, i evo to se desilo.

Bošnjaci.Net: Koliko su u Bosni svjesni ovog ogromnog doprinosa zasevdahu?
ESAD:
Ovdje ću naglasiti da je to sad epohalna situacija u historiji Bosne i Hercegovine, a da nažalost većina nije svjesna tog djela. No, nije to prvi puta da se nečije djelo ne cijeni dok je autor djela živ, nego eto nakon života, počnu se ljudi “sjećati”. Nije mi žao zbog mene što je to tako, ali mi je žao na akademike, akademske zajednice, pa eto i ako hoćete na moje selo, moj grad …

Bošnjaci.Net: Ne možemo zaobići a da ne upitamo za Festival sevdaha Jelah-Tešanj.
ESAD:
Hvala vam posebno na tom pitanju. Festivalom u Jelahu-Tešanj, mi smo kao udruženje ljubitelji sevdaha “SEVDALINKA” postavili nove standarde upravo tom naglasku “Festival sevdaha”.
Festival sevdaha u Jelahu-Tešanj je trajao dva dana u kojem su prvi dan učestvovali harmonikaši starosne dobi do 25 godina. Takmičilo se njih 8. U tim propozicijama i ocjenama takmičara je bilo prvo ime na harmonici ovih naših prostora maestro - Edo Krilić.
Koliko je bitno što je Krilić bio prijatelj festivala, govori i činjenica da se takmičenje harmonikaša održava i na Ilidžanskom festivalu narodne muzike, a pod njegovom takmičarskom licencom.
Na jelaškom festivalu su propozicije bile drugačije od svih drugih festivala u takmičenju na harmonici. Naime, pošto sam primjetio da se sistematski sve više ignoriraju djela rahmetli Ismeta Alajbegovića Šerbe i nekih drugih vrhunskih harmonikaša bosanskog sevdaha, upravo zbog toga sam postavio jasne propozicije da se na festivalu sevdaha u Jelahu sviraju obavezno Šerbine melodije, kompozicije tih čija su imena svjetlost bosanskog sevdaha.
Mnogi su komentirali da se desio raskoš talenata na harmonici, a meni su svi zahvaljivali što sam postavio takve kriterije, a Edo kroz propozicije dao svoje sugestije.

Bošnjaci.Net: Nakon hramnikaša nastupili su mladi interpretatori sevdalinke…
ESAD:
Upravo tako, nakon takmičenja harmonikaša su nastupili ponajbolji mladi interpretatori sevdalinke u Bosni i Hercegovini, ali i sa jednim takmičarom iz Hrvatske, Pavom Anićem, koji je ujedno ukupni pobjednik festivala, od žirija i publike. Kao ženski interpretator sevdalinke pobjedila je Azra Malkić iz Tuzle.

Bošnjaci.Net: Kako saznajemo, drugo veče je bilo više revijalno?
ESAD:
Da, drugo veče je bilo revijalno, ali itekako posebno, jer je većina izvođača pjevalo po jednu novu pjesmu na moje tekstove među kojima i doajeni sevdalinke diva, Kadira Čano-Murtić, Sejo Pitić i drugi. To veče je bilo i vrlo mladih izvođača koji su snimili pjesme na moje tekstove: Pavao Anić, Edo Jahić, Elmedina Laličić, Adna Smailbegović i Irma Katić.

Bošnjaci.Net: Da li ste zadovoljni zainteresiranošću za festival i prisustvom publike?
ESAD:
Obje večeri tribune sportskog poligona su bile prepune, pa je posjetitelja bilo i pored tribina, a drugo smo veče čak donijeli i veliki broj stolica ispred bine. Aplaudiralo se doslovno na svaku pjesmu, a mnogi su bili u nevjerici kad su slušali i nove pjesme koje su po svemu dirale u osjećaje publike kao i već poznate sevdalinke. Svemu tome je doprinjeo i dvojac voditelja programa obje večeri, Enver Šadinlija i Almir Subašić.
Želim istaći da smo imali medijsku podršku koju su dali televizija Bostel iz Chicaga i Antena Radio – Jelah, kojima se ovog puta srdačno zahvaljujem.

Bošnjaci.Net: Ima li izgleda, nakon što prođe ova pošast, pandemija svjetdkih razmjera da se nastavi sa festivalom?
ESAD:
Na radost svih nas, Mjesna zajednica Jelah je potvrdila da će to, ako Bog da, biti tradicionalni festival u sklopu Jelaškog ljeta. No, ove godine zbog COVID-19 je na žalost morao biti preskočen. Ipak, neki dan je potvrđeno, ukoliko bude povoljnija situacija 2021. Godine i u ljeto bolja, festival ide sigurno.

Bošnjaci.Net: Na festivalu je održan i okrugli stol, koje učestvovao i o čemu se govorilo?
ESAD:
Da, u sklopu Festival sevdaha Jelah-Tešanj 2019., održali smo okrugli stol na temu “Sevdah i sevdalinka”.
Učesnici su bili: Edo Krilić, Kadira Čano, Sejo Pitić, Mustafa Šantić, Džihad Polić, Zulfija Tahirović, Zulfo Bota i moja malenkost, i svo smo decidirano naglasili da se u promociju bosansko-hercegovačkog sevdaha moraju uključiti sve institucije vlasti na svim nivoima, da se udruženja trebaju držati bosanskog izvornog sevdaha i nikako ne dozvoliti miješanje ni u instrumentalnom, niti u interpretaciji sevdalinke izvođača. Svi smo se složili da mnogi čak i poznati estradni umjetnici u svojim nastupima skrnave sevdalinku!

Zbog svih ovih navedenih detalja organizacije i uspjeha festivala dodatno potvrđujem svoj stav da bosansko-hercegovački sevdah mora imati striktno svoj identitet, jer tu ne smije biti dvojbe, niti mješanja sa bilo čim iz drugih stilova muzike kako u Bosni i Hercegovini, tako niti iz okruženja.
Jingl festivala je nosio naslov – “Za sevdah i Bosnu živi srce moje” , pa po tom stihu da sevdah i živimo, ako Bog da.

Bošnjaci.Net: Šta je još važno istaći kao važnost da ste uz sevdah doprinijeli?
ESAD:
Iznimno je bitno da sam u ovih pet godina hiljadama ljudi podigao svijest za bitnost slova “H”! Svjesno i punom dušom izgovarati kaHva, meHlem, maHrama, Hvala, Haj, pokazujemo i u bosanskom jeziku da smo svoji, svoj na svome. Bosanski jezik postoji hiljadu godina, dok u zadnjih sto godina nam nisu dali da budemo Bošnjaci, da pijemo kaHvu… Dakle, kaHva se pila vijekovima i kaHva miriše i uz nju se divani. Naravno da izraz ‘kafa’ i ‘kava’ u Bosni znače samo piće poput čaja ili soka. Svakako nemamo protiv da te izraze koriste oni kojima jezik bosanski nije maternji. No, kad se kaHva pije tad je sabah ljepši, mirniji. Tada je akšam u znaku akšamluka i drugih osjećaja. Moja rahmetli majka je nosila maHramu, često keranu. To je isto velika razlika. MeHlem je emocija i lijek duši, a tvornice proizvode ‘melem’ koji nema veze sa našim meHlemom za sevdah dušu....

Bošnjaci.Net: Dokle je Esad stigao u književnom stavralaštvu?
ESAD:
Ostanimo za sada na ljepoti sevdaha. Koga bude zanimao moj rad u području književnosti, poezije, sevdaha, pa čak i društvenih zbivanja moći će čitati i čuti puno toga činjeničnog, motivirajućeg, a vrlo bitnog za boljitak naše domovine Bosne i Hercegovine, ali itekako i neraskidive veze i emocije prema Sandžaku i borcima za sretniji Sandžak.



Ostali prilozi:
» KROZ MOJU POEZIJU POKUŠAVAM DA DOKUČIM EMOTIVNU ISTINU SVIJETA
Božidar Proročić | 22. November 2020 15:30
» PRAVNA BITKA ZA MAČKU BRANDY
Namik Alimajstorović | 08. November 2020 15:57
» MNOGO JE NERVOZE, ALI ĆE BITI VLADE
Vijesti.me | 05. October 2020 16:26
» U BOSNI I HERCEGOVINI SU VELIKI PROBLEM ANONIMNI PORTALI
Anadolu Agency (AA) | 20. September 2020 15:06
» VAKUF JE IMOVINA I ODGOVORNOST SVIH NAS
MINA | 16. September 2020 19:39
» NE SA CRKVENO-ČETNIČKO-RUSKOM FORMACIJOM
RadioSarajevo.ba | 01. September 2020 12:09
Ostali prilozi istog autora: