Naslovna | Arhiva | Pretraga | Redakcija | O Bosnjaci.Net | Kontakt | Bosniaks.Net | |||||
|
Komentari
Korijeni naše duhovnosti: Prvi imam Hamzibegove džamije u Tešnju HADŽI HUSEJN EFENDIJA HOJKURIĆ
Sjećanje na Husejn ef. Hojkurića imama, hatiba i muallima Hamzibegove džamije u povodu obnove i postavljanja nišana 18. jula 2018. godine u haremu ove džamije. U Bosni je prije Islama vladala izvorna Isaova vjera, sve do dolaska Turaka kada je većina bogumila primila Islam. Naime, Arijev se nauk oko 350. godine širio istočnim Sredozemljem i među gotima s onu stranu Dunava. Jedan dio Gota arijanske vjere će pred navalom Huna i kasnije Bizanta naći oko 550. godine spas u Bosni te pojavu bogumilstva kod autohtonog stanovništva treba tražiti u vjeri novomaniheja iz čega je izrasla Crkva Bosanska i stećci. Često proganjani od Bizanta, mađarskih kraljeva i rimskih papa zbog „Crkve bosanske“ natjerali su bogumile-arijane u zagrljaj Turcima i prelasku na Islam jer im je monoteizam i vjerovanje o Isusu mnogo bliže Islamu nego vjerovanje drugih kršćana. Tako su slavenizirani starosjedioci Bosne kao „dobri Bošnjani“ većinom postali muslimani. U susjedstvu Bosne, između Dunava i Save još od 13. vijeka širila se „Crkva bosanska“ a nešto kasnije na to područje pristigli su iz Bohemie protjerani husiti-sljedbenici viklifizma. Oko 1430. bošnjačka i husitska crkva na tom prostoru imale su većinu. Veliki dio husita prišao je bošnjačkoj crkvi uoči turske opasnosti 1526. kada su Turci zemljište između Dunava i Save osvojili gotovo bez borbe, te nije bilo ni propadanja stanovništva. U prvom redu islam su na tom području primili listom svi pripadnici bošnjačke crkve i husiti tako da su u drugoj polovini 16. stoljeća na tom zemljištu postojala velika središta s mnogobrojnim muslimanskim stanovništvom. Primanjem Islama bogumili i husiti već od kraja XVI stoljeća imaju razvijenu islamsku duhovnost, kulturu, književnost, te počinju pisati na arapskom, turskom i perzijskom jeziku. Tešanjski Hojkurići porijeklo vode od pretka Hojkur (Jastreb) iz gornjeg Podunavlja, sa sjevernih Ugarskih prostora, koji su kao protjerani husiti došli na prostor između Dunava i Save oko 1437. a dolaskom Turaka 1526. primili islam. Do 1694. godine svi muslimani iz Mađarske, Slavonije i Srema zajedno sa osmanskom vojskom povukli su se na prostor sjeverne Bosne.
Po dolasku Hojkur-a u Tešanj (1689. godine) u Sufi Oručevom mesdžidu-derviškoj tekiji, 1773. hadži Muhamed ibn Hasan Hojkurić obnovio je muallimhanu, u čijoj neposrednoj blizini je i živio (na placu 8/5 u Tabacima) od ~1750-1825. godine. Muhamed je 1773. godine prepisao knjigu sufije Semerkandija koju je 1746. godine s perzijskog preveo njegov amidža Mustafa Hojkurić (rođen ~1720), a koja se i danas nalazi u tešanjskoj biblioteci. Na kraju prevedene knjige Mustafa je napisao: Gospodara i Onoga koji daje i upućuje na pravi put. Da Allah dž.š. oprosti i smiluje se svim muslimanima a i piscu ove knjige. Da Allah uzdigne na veće stepene ko god me spomene po dobru. Allah da podari razum i spas od kazne, piscu ove knjige, siromahu Mustafi iz Tešnja sinu Husejnovom. Da Allah dž.š. oprosti njima dvojici i svim muslimanima i muslimankama. Završeno godine 1746.“ U maju 1773. godine Muhamed je prepisao prevod knjige sufije Semerkandija, i dopisao: Ništa nije savršeno ali je dovoljno za novo proljeće ... Nestaje tama nadvijena cijelo stoljeće. Postat će Islamu pokorna.“ Tekija je tokom vremena preuređivana a danas je tu Hamzi-begova džamiji čiji je prvi imam bio hadži Husejn Hojkurić (1780-1869) sin Muhamedov. Hadži Husejn efendija je ukopan u haremu ove džamije u Tešnju. Na uzglavnom nišanu sa ulemskim turbanom sa prednje strane uklesan je natpis arapskim slovima: Ja sam jučer bio ono što si ti danas Sutra ćeš ti biti kao što sam ja sada“ Hadži Husejn efendije imao je dva sina Sadika i Muhameda i kćerku koju je udao u porodicu Ajanovića u Tešnju, vakife iste džamije. Sadikovi su iza 1910 otišli u Adapazar (i u Turskoj dobili prezime Uysal) a u Tešnju je ostalo hadži Muhamedovo potomstvo, odakle su neki dalje krenuli u Banjaluku, Sarajevo, Zagreb, Švedsku,.. Ipak, svi Hojkurići ma gdje bili po svijetu su sa tešanjskog kraja, rođaci od jednog zajedničkog pretka iz Bohemie. Napisao, Hamzalija Hojkurić Tešanj, 18. jula 2018. godine Izvori: - Susret viklifizma s bogumilstvom u Srijemu, Miroslav Brandt - Kratka Uputa u prošlost Bosne i Hercegovine od 1463-1850, Safvet-beg Baagi - Bosna u historijskoj perspektivi, Ćamil ef. J. Avdić - Tešanjska duhovnost otrgnuta od zaborava, Mehmed ef. Karamović - Tešanjska oaza islamske duhovnosti, Almir Fatić |