Naslovna | Arhiva | Pretraga | Redakcija | O Bosnjaci.Net | Kontakt | Bosniaks.Net | |||||||
|
Kolumne
HRVATANJE SANDŽAKA
Pisao sam, u nekoliko navrata, o radu mog djeda Ivana, koji je naučio i turski i arapski i dao si ime „Aziz“, koje je jedno od 99 imena Allaha dž.š. Isto sam tako pisao o njegovom radu s brojnim Bošnjacima muslimanske vjere. Kroz sve to, pa i kroz mnoge godine daleko prije tog pisanja, nastojao sam dokučiti povijesne tajne o porijeklu stabla Milićević. Radu nema ni konca ni kraja ali sam na osnovi analize usmenog i pismenog prenošenja znanja uspio postaviti jednu konstrukciju za koju mislim da je razumno objašnjiva. Svaka analiza je dobar korak jer zahtijeva upotrebu mozgovnih procesa. A dobra analiza dovodi do otkrića novog obima znanja, ili do razumijevanja uzroka i povoda za dogođaje. To, da je djed Aziz bio promican kao Hrvat, nije tajna i to je zabilježeno. To, da se je izražavao kao Bošnjak isto tako nije tajna. To, da je imao problema sa raznim vlastima i zbog jednog i zbog drugog opredjeljenja isto tako nije tajna. Uzelo mi je vremena sebi samome objasniti postojanje tih dvaju opredjeljenja u njegovom životu, vremenu i prostoru. Uhodana i izlizana izreka „istina boli“ je i uhodana i izlizana ali u ovoj analizi ima težinu jer svaka istina je apsolutna i svaka istina boli onoga koji nema kičme pogledati joj u oči i prihvatiti ju kao takvu, bolnu apsolutnu istinu. U mojoj analizi povijesti i uloge koju je djed Aziz imao u toj povijesti došao sam do zaključka da je on bio jedna od važnih poluga u mehanizmu hrvatanja ne samo Bošnjaka muslimana nego i drugih muslimana u okruženju.
Djed je, isto tako, surađivao i sa Antom Starčevićem „ocem Domovine“, koji je jedno vrijeme vodio Hrvatsku stranku prava, HSP. Djed je, po drugoj strani, po riječima njegove žene, moje bake, „stalno visio u Napretku s jednim od Nametaka“ (Abdurahman i sin mu, Alija). Sve mi je to, na jedan ili drugi način, sjedalo i bilo prihvatljivo. Međutim, uzelo mi je dosta vremena rasčlaniti i razlučiti zašto je, u jeku Drugog svjetskog rata, godine 1943, Poglavnik Nezavisne Države Hrvatske, Ante Pavelić, putovao iz Zagreba u Sarajevo da djedu Azizu, za njegov 75. rođendan, dadne „nagradu za životni rad“. Nikako si to nisam mogao objasniti dok se nisam upitao ovo pitanje: “pa zar taj čovjek nije imao pametnija posla u to doba, nego putovati u Sarajevo da nagradi djeda, i za koji, to, rad?“ To je bilo ključno pitanje koje je u sebi sadržalo i odgovor - u tom povijesnom trenutku, u paklu rata, Pavelić nije imao pametnija posla nego baš doći u Sarajevo i nagraditi mog djeda Aziza zato jer je djed odigrao povijesnu ulogu za ideju „velike Hrvatske“. Koliko je on sam bio svijestan toga da je bio iskorišten, pa i zloupotrebljen, kao čimbenik, kao poluga hrvatanja, to ne znam. Kroz povijest su Srbi „srbijanili“ ognjem i mačem, da parafraziram Sjenkijeviča. Hrvati su, po drugoj strani, „hrvatali“ na profinjeniji, ali jednako perfidan način. Za razliku od genocida 1992-1995, kad su Hrvati fizički počinili zločin genocida nad Bošnjacima muslimanske vjere, to prijašnje hrvatanje je bilo predočivano kao bratsko dijeljenje prostora u vremenu i u suradnji i življenju gdje se baš nije tjeralo muslimane prihvatiti kršćanstvo, već im se je ne samo dozvoljavala nego i ohrabrivala vjera i nači života dokle god oni prihvate tu višu ideju „zajedničke domovine Hrvatske“. Genocid, ali u rukavicama. Hrvatanje. Djed je dobio životnu nagradu jer je pridobio nebrojene intelektualce, Bošnjake muslimanske vjere, na stranu Velike Hrvatske Domovine, a pogotovo zbog toga jer je uspio ući u Sandžak, u srce Bosne i Bošnjaka muslimana, i tamo regrutirati mislioce i stvaraoce za ideju veliko-hrvatstva. Ime Behaudina Selmanovića se je u obitelji često spominjalo, i naglašavalo njegovo sandžačko porijeklo - to mi se je duboko urezalo u pamet i sjećanje. Behaudin je, za svoj prijemni rad na univerzitetu, naslikao portret djeda Aziza, ali to nije bio samo jedan trenutak u njihovim životima. Hrvatska stranka prava, HSP, je pohrvatala mnogo ljudi u sjevernoj i srednjoj Bosni ali nije imala šanse ući u Sandžak, u srce Bosne. Međutim, dok je mladi, zanešeni, Bošnjak muslimanske vjere iz Sandžaka uslikavao starog kršćana, dotle ga je ovaj regrutirao za ideju velikohrvatstva po receptu HSP. Behaudin je doveo i druge Sandžaklije u HSP i to je, po mojoj analizi, bio jedan od glavnih razloga zašto Poglavnik NDH nije imao pametnija posla nego putovati u Sarajevo, u ratu, i nagraditi mog djeda. Meni su ljudi prilazili, u nekoliko navrata, da me vrbuju za te neke „nove ili čiste“ HSP, pa i da mi prijete što se izražavam pro-bosanski i anti-hrvatski. Što se toga tiče, treba imati na umu slijedeće: Negdje 1992-1995. (na želim precizirati) bio sam, u uredu Kongresa Sjedinjenih Država, upitan nekoliko direktnih pitanja u vezi Bosne, i to od strane dvaju kongresmena, od kojih je jedan bio čelnik Komiteta za vanjske odnose. Jedno od pitanja je bilo: “Koja je osoba danas u stanju sačuvati cjelovitost Bosne“. To pitanje mi je dalo do znanja da Predsjednik Izetbegović, kao i vlada Republike Bosne i Hercegovine, gubi podršku zbog uspješnog lobiranja da „vladom dominiraju muslimani“. Moj je odgovor bio: “Predsjednik (Alija Izetbegović)“. Tu je bilo gunđanja i palo je slijedeće pitanje: “Što mislite o Paragi?“ To pitanje mi je dalo do znanja da je HSP-HOS lobi bio u Kongresu i da su se debatirale druge verzije vlade Bosne. Ja sam u odgovoru na to pitanje samo zakolutao očima, negativno odklimao glavom i desnom rukom pomeo površinu stola s jedne strane na drugu. To je bio kraj podrške Kongresa Sjedinjenih Država ideji nastavljanja hrvatanja Bosne od strane HSP.
|