Naslovna | Arhiva | Pretraga | Redakcija | O Bosnjaci.Net | Kontakt | Bosniaks.Net | ||||||
|
Kolumne
7.oktobar 1912. crnogorska kraljevska vojska je pokrenula vojnu akciju okupacije Plava i Gusinja, i genocida nad muslimanima ovog kraja SMRT ILI KRST
„Glas Crnogoraca“ u Cetinju objavio je 11. oktobra 1912. godine sljedeću vijest: „U subotu, 6. ok. naša vojska zauzela varoš Plav, a 7.ok. zauzela je varoš Gusenje sa okolinom, bez ikakva otpora od strane Turske. Turci su sreli našu vojsku sa hlebom i solju...“ Izrazita većina stanovništva prihvatila je crnogorsku vlast i prema njoj se korektno i lojalno iz novembra i decembra 1912. godine ukazuju da se najodgovorniji predstavnici Oblasne uprave i ostalih vlasti, političko – bezbjednosnu situaciju na terenu pozitivno ocjenjivali. Primjerice, Oblasni upravitelj Milutin Radonjić u novembru 1912. godine piše „da je muslimansko stanovništvo Plava i Gusinja manifestovalo svoju podaničku lojalnost crnogorskoj državi...“ To, uz uvodni citat da su Muslimani primili crnogorsku vojsku „s hlebom i solju“, što prema drevnim običajima predstavlja vjernost koja se ne smije prekršiti, osnažuje zaključak da nije bilo nikakva osnova da se prilike smatraju nepovoljnim. Međutim, tokom februara 1913. godine na teren Plava i Gusinja upućena je Donjo – Vasojevička (Beranska) brigada pod komandom brigadira Avra Cemovića, nakon čega se prema stanovništvu pristupilo primjeni veoma teških represivnih mjera, koje će, ostaviti negativne posljedice u životu ljudi ovoga kraja. Dolazak brigade službeno je objašnjen potrebom „efikasnijeg razoružavanja Bošnjaka /tada Muslimana/ i Albanaca, i zbog izvjesne bojazni od nemira tamošnjeg stanovništva“. Nije, međutim, poznato da je nakon toga nešto više urađeno na razoružavanju stanovništva, niti je u ovom kraju bilo ma kakvih pojava nemira i pobuna. Ali je Cemovićevim dolaskom otpočeo proces zloupotrebe vlasti, kojima je prethodila neka vrsta dobrovoljnog nošenja crnogorskih kapa od jednog broja viđenih plavskih Muslimana. Kapa je u ono vrijeme služila kao spoljni izraz nacionalne, vjerske i državne pripadnosti. Grupa građana Plava uputila je 5. februara 1913. godine žalbu „Njegovom veličanstvu Kralju Gospodaru“. Kraljevska kancelarija je žalbu ustupila gusinjskoj kapetaniji na službeni postupak. Iz zapisnika o saslušanju Danila (Halil – bega) Redžepagića vidljivo je da je tužba upućena od strane 12 građana Plava. U vezi sa tim saslušana su četiri građana: Ivan (mulla Cano) Ivanović i trojica Redžepagića – spomenuti Danilo (Halil – beg), Ivan (Emrulah – beg) i Uroš (hodža). Njihova imena, naznačena u zapisniku o saslušanju, kao i konstatacije u generalijama koje su o sebi u zapisnik unijeli, u kojima stoji da su svi saslušani „vjere pravoslavne“, ukazuje da je tada – 11. marta 1913. godine, proces prevođenja pripadnika islamske u pravoslavnu religiju u Plavu i Gusenju već bio u punom jeku. U izvještaju policijskog kapetana M. Dragovića kojim je 11. marta 1913. godine proslijedio naprijed spomenuta saslušanja, spominju se poimenično pet građana Plava koje je Kraljevski prijeki vojni sud osudio na smrt i strijeljao na Racini. Iz određenih razloga, kapetan je prešutio da je tog dana strijeljano 11, a ne pet ljudi... Iz izvještaja zastupnika plavske opštine vidljivo je da za jedan broj strijeljanja nije postojala ni krivična prijava, pa prema tome ni presuda, makar formalnog karaktera, a braća Ferović nisu se nalazili ni u spisku strijeljanih. Kao razlog njihovog osuđivanja i strijeljanja Vešović, (član Vojnog prijekog suda), navodi da su oni navodno sarađivali sa kačacima na taj način što su „letećom poštom šiljali izvješća u Čerane“ putem onih koji su na terenu prema Zabelju odlazili „u drva“ (prikupljanje, sječa i doprema drva za ogrev). Presuda je izvršena na osnovu sumnje i pretpostavke, bez ijednog konkretnog dokaza, kako u odnosu na osuđene, tako i u odnosu na one koji su nosili drva, preko kojih je, navodno, ostvarivana „leteća pošta“. Vojni prijeki sud bio je veoma samovoljan. Osuđivao je ljude na smrt, a da nisu saslušani, ili je saslušavanje vršeno grupno sa naznakom nosioca grupe. „Jedan od motiva ovih presuda i streljanja – kaže jedan dokument – bilo je i koristoljublje. Rodbini odvođenih u zatvor ili na sud savjetovali su da se ovi 'spreme što lepše mogu i ponesu sobom što više novaca i drugog, jer će u taoce'. Naravno, članovi suda su dijelili opljačkane stvari ubijenih. Iz ovoga se vidi, mada su Plavljani i Gusinjani pokazali lojalni, ipak je Cemović započeo likvidaciju Muslimana, pod parolom: „Smrt ili pokrštavanje“. Na dan strijeljanja 11 Plavljana – 5. marta 1913. godine, prijavili su se za prelazak u pravoslavnu vjeru 108 osoba, od kojih 94 islamske i 14 katoličke vjere. Istog dana strijeljane su još dvije grupe od po osam građana. Za jednu se grupu ističe da su bili „zlikovci“, a za drugu „zbog prikupljanja oružja i jatakovanja sa kačacima“, uz napomenu da je strijeljanje izvršeno „na osnovu presude nadležnog vijnog suda“. Dan ranije je javljeno da je 15 osoba muslimanske vjere prešlo u pravoslavnu.
Kapetan Gusinjske kapetanije M. Draganović dostavio je 9. marta 1913. godine „Prijekom sudu nad Muslimanima“ spisak 25 građana Gusenja zahtjevajući da (se) kao veleizdajnici jataka kačačkih i zbog prikrivanja oružja imaju kazniti smrću po Paragrafu 39, tačka 5. Vojno Krivičnog Zakona“. Istog je dana Kraljevski Vojni prijeki sud u Plavu donio presudu br. 2 kojom je osudio na smrt 29 građana Plava „kao veleizdajnike koji su imali zavjeru protiv Kralja Gospodara i njegove Vlasti“. Slični procesi strijeljanja nastavljeni su tokom cijelog marta. Dokumentacija o tome nije potpuna. Ona i ne može biti cjelovita, jer je neka strijeljanja vojska vršila na terenu, bez uvida policijskih organa i Kraljevskg Prijekog vojnog suda. Ne može se putem službene evidencije utvrditi koliko ih je strijeljano. U narodu su prisutni podaci – jedan o 550, drugi o 800 i treći od 1200 strijeljanih. Proces prevođenja pripadnika islamske, u manjem obimu i katoličke, u pravoslavnu reliogiju, počeo je prvih dana februara. Pojedinačnih slučajeva bilo je i u januaru (Bećo Osmanov Otašević podnio je molbu 14. januara). Sa formalno – pravnog osnova, taj je proces bio dobrovoljan. Postojale su molbe, propisno taksirane, službeno evidentirane i posebno se morao osigurati kum iz pravoslavnih redova. Međutim, to su ipak bile pojedinačne pojave. Zbog toga je izmišljena navodna saradnja s kačacima i priprema navodne pobune za proljeće, pa se, nakon formiranja Kraljevskog prijekog vojnog suda od Ministra vojnog pristupilo strijeljanju brojnih građana, koja su poprimala masovni karakter. Ističe se da su tada uplašeni muslimani pošli svom muftiji da ga pitaju za savjet što da rade, a da im je ovaj rekao: „Neka se, kad je sila, na oko pokrste, pa kad bude slobodno, da se opet vrate u Islam“. Nakon toga stvoreno je stanje koje je u svojoj doktorskoj disertaciji objasnio dr. Branko Babić, ističući: „Bajraktari bratstva, odnosno stariješine sela, dolazili su sa stotinama seljana, najčešće sa crnogorskim bajracima, u varoš da se krste. Po njihovoj želji, u prisustvu predstavnika vlasti, njih bi mjesni pravoslavnih sveštenika poškropio vodicom, uz određivanje kuma i novog pravoslavnog imena. Mnogi bi vjernici pritom stavili na glavu crnogorsku kapu kao znak prelaska u novu vjeru, a time i kao izraz spoljašnjeg obilježja crnogorske pripadnosti. Obred bi se završio skromnijom glazbom. Novopokršteni bi dolazili na krštenje pjevajući, a vraćali se kličući kralju Nikoli...“ Marko Cemović, državni podsekretar u Ministarstvu unutrašnjih poslova Kraljevine Jugoslavije, rođeni brat Avra Cemovića, sedamdeset godina kasnije – 13. januara 1941. godine, u želji da umanji bratovu odgovornost, počinje da priča bajke za djecu. U članku Prošlost Srba muslimana Plava i Gusenja (u listu Vreme), piše: „Vrhovna komanda obrazovala je Vanredni ratni sud, koji je izreda sve pobunjenike osuđivao na smrt. Streljanja u masama otpočeta su bila. Ovom istrebljivanju plavskih i gusinjskih Srba (Muslimana), učinio je kraj brigadir Avro (Avram) Cemović na ovaj način: „Jednog dana imao je da se strijelja jedan mladić jedinac u majke. Nesrećna mati smislila je i izvršila ovaj plan da ga spasi. Pala je pred noge komandantu otvorena lica i okumila ga da joj spasi sina. U svom prevelikom strahu za jedinca, odstupila je od običaja kumovanja pravoslavnih i muslimana – 'šišanja', no je tražila da kum nju i jedinca u crkvi krsti. Brigadir je odmah molio kraljevo pomilovanje i u isto vrijeme molio kralja da on kumuje mladom osuđeniku. Kralj je pristao: ovlastio je brigadira da umjesto njega kumuje. Ovaj je to učinio. Dao je kumčetu ime prvog kraljevog sina: Danilo. I odmah ga uvrstio u vojnike svoje brigade. Spas je bio pronađen. Porodice pobunjenika listom su se obraćale komandantu s molbom za pomilovanje i prelaz u pravoslavlje. On je sa svim molbama postupao kao i sa onom prvom. Sreća i radost spasenih osuđenika i njihovih porodica bila je neopisana. Oduševio se i sam islamski duhovni starješina – i poveo na najsvečaniji način – pod zastavom – narod na krštenje i sam se krstio. Kumovao im je brigadir Cemović“. U razgovoru sa dopisnikom „Politike“ Vukom Draškovićem, proto Đorđe Šekularac iz Gusinja, objasnio je da je pokrstio 12 000 muslimana. Prvi izvještaj o masovnom prevođenju plavsko – gusinjskih Muslimana i Albanaca u pravoslavnu vjeru, datumski se poklapa s presudama Kraljevskog vojnog prijekog suda u Plavu. Iz izvještaja P. Avrilovića Vrhovnoj komandi od 29. aprila 1913. godine vidljivo je da je tada proces pokrštavanja bio već okončan... Eto prolaze stoljeća srpsko – crnogorskih zločina, a sve to treba zapisivati kao što je to uradio dr. Mustafa Memić (1924. – 2007.) u knjizi „Plav i Gusinje u prošlosti“ po kojoju je nastao i ovaj članak. Dossier: Crnogorski genocid nad Bošnjacima i Albancima plavsko-gusinjskog kraja 1912 / 13. i 1919. » SJEĆATI SE ŽRTAVA GENOCIDA, ALI I OKRENUTI SE BUDUĆNOSTI I STVARATI POZITIVAN AMBIJENT ZA ŽIVLJENJE
Mesihat.org | 08.03.2016 15:17 » DO KRAJA GODINE DOKUMENTARNI FILM „GENOCID NAD BOŠNJACIMA U KONTINUITETU“
B.net | 20.04.2015 21:39 » POTOMCI ŽRTAVA GENOCIDA PLAVA I GUSINJA POZDRAVLJAJU ERDOGANOVU PORUKU SUĆUTI ARMENSKIM POTOMCIMA
| 25.04.2014 18:09 » U NEW YORKU PROUČEN TEWHID I DOVA ZA ŠEHIDE - ŽRTVE GENOCIDA U PLAVU I GUSINJU
B.net | 06.03.2014 19:28 » CRNOGORSKA OKUPACIJA PLAVA I GUSINJA I GENOCID NAD BOŠNJACIMA I ALBANCIMA
Avdo Metjahić | 03.03.2014 00:47 » DR. CERIĆ: BOŠNJAKE NIKO NEĆE ZAUSTAVITI SVE DOK NE OSTVARIMO NAŠA PRAVA I DOK NE BUDEMO IMALI SVE ŠTO IMAJU DRUGI NARODI NA BALKANU I EUROPI
Raif Kasi | 01.08.2013 02:07 » 100 GODINA OD GENOCIDA NAD ALBANCIMA I BOŠNJACIMA U PLAVU I GUSINJU
SandžakPress.net | 30.07.2013 02:07 » BNV: CRNOGORSKA VLAST LEGALIZUJE OKUPACIJU SANDŽAKA I GENOCID NAD BOŠNJACIMA I ALBANCIMA
B.net | 23.07.2013 16:12 » NEMORALAN I ANTICIVILIZACIJSKI ČIN RUKOVODSTVA OPĆINE BERANE I PREDSJEDNIKA CRNE GORE
Esad Krcić | 23.07.2013 01:42 » ŠAHMANOVIĆ: NISAM U NJUJORKU OBEĆAO DEKLARACIJU POTOMAKA ŽRTAVA GENOCIDA
Vijesti.me | 19.04.2013 14:29 » RADI BUDUĆIH GENERACIJA OSUDITI ZLOČINE GENOCIDA I IZGRADNJOM MEMORIJALNOG CENTRA – TRAJNO OBILJEŽITI MJESTO ZLOČINA
B.net | 17.04.2013 12:34 » ZA PLAVSKO-GUSINJSKE ŠEHIDE KLANJANA DŽENAZA U DŽAMIJI U MUHAMMEDA A.S. U MEDINI
Tim Bošnjaci.Net | 29.03.2013 14:20 » U DŽAMIJI ALLAHOVOG POSLANIKA S.A.W.S. U MEDINI ĆE BITI KLANJANA DŽENAZA U ODSUSTVU ZA PLAVSKO-GUSINJSKE ŠEHIDE
B.net | 25.03.2013 20:34 » GENOCID U PLAVU I GUSINJU: ODGOVORNOST PREMA SVOJOJ PROŠLOSTI
Selman Selhanović | 24.03.2013 18:30 » DAN NEZAVISNOSTI BIH I DŽENAZA U ODSUSTVU ZA ŽRTVE GENOCIDA U PLAVSKO-GUSINJSKOM KRAJU
Hafiz Salih ef. Halilović | 14.03.2013 14:12 » I UMJETNIČKI OVJEKOVJEČITI 100. GODIŠNJICU OD CRNOGORSKOG GENOCIDA NAD NAŠIMA
Esad Krcić | 13.03.2013 17:57 » KORAĆ AMBASADORU CRNE GORE U BRISELU URUČIO "IZVJEŠTAJ O POLOŽAJU BOŠNJAKA U CRNOJ GORI"
B.net | 12.03.2013 12:35 » NEZAPAMĆENO INTERESOVANJE ZA PROMOCIJU NAUČNO-ISTRAŽIVAČKOG PROJEKTA „ZLOČIN PROTIV ČOVJEČNOSTI I MEĐUNARODNOG PRAVA NAD MUSLIMANIMA (BOŠNJACIMA I ALBANCIMA) U PLAVSKO-GUSINJSKOJ OBLASTI 1912.-1913.“
Bošnjaci.Net | 04.03.2013 15:04 » POZIV NA UČEŠĆE U DŽENAZI ŽRTVAMA GENOCIDA POČINJENOG OD STRANE CRNOGORSKE VOJSKE U PLAVU I GUSINJU 1912/13.
B.net | 04.03.2013 05:04 » INSTITUCIONALNO I NAUČNO ĆEMO UTVRDITI POD KOJIM OKOLNOSTIMA JE IZVRŠEN PLANETARNI ZLOČIN NAD BOŠNJACIMA I ALBANCIMA PLAVA I GUSINJA
Ibrahim Čikić | 24.02.2013 13:46 » DELEGACIJA ZAVIČAJNOG DRUŠTVA I AKADEMIK ČEKIĆ NEĆE UČESTVOVATI NA OKRUGLOM STOLU U PLAVU
B.net | 23.02.2013 17:36 » „ZLOČINI PROTIV ČOVJEČNOSTI I MEĐUNARODNOG PRAVA NAD MUSLIMANIMA (BOŠNJACIMA I ALBANCIMA) U PLAVSKO-GUSINJSKOJ OBLASTI 1912.-1913.“
B.net | 17.02.2013 02:17 » ODBOR ZA OBILJEŽAVANJE 100.GODIŠNJICE GENOCIDA U PLAVU I GUSINJU OTVORIT ĆE URED NA MANHATTANU
B.net | 04.01.2013 04:04 » U NEW YORKU ODRŽAN SASTANAK ODBORA ZA OBILJEŽAVANJE 100.GODIŠNJICE GENOCIDA NAD BOŠNJACIMA I ALBANCIMA 1912-13. SA NAČELNIKOM OPĆINE PLAV
Bošnjaci.Net | 25.12.2012 20:15 » STOLJEĆE OD CRNOGORSKOG GENOCIDA NAD BOŠNJACIMA I ALBANCIMA PLAVA I GUSINJA
Esad Krcić | 19.11.2012 23:08 » VLASTI U CRNOJ GORI DA OSUDE GENOCID NAD BOŠNJACIMA I ALBANCIMA I DA ISPRAVE KRIVICU SVOJIH PRETHODNIKA
KBSA | 11.11.2012 02:35 » NE ŽELIM SE BAVITI MITOMANIMA KAO ŠTO JE KLEROHISTORIČAR VELJKO ĐURIĆ
Esad Krcić | 10.11.2012 02:40 » BOŠNJAČKI I ALBANSKI HISTORIČARI ZLOČIN NAD BOŠNJACIMA I ALBANCIMA U PLAVSKO-GUSNJSKOM KRAJU NAZIVAJU GENOCIDOM!
B.net | 09.11.2012 23:09 » KURBAN BAJRAM U ZNAKU STOGODIŠNJICE GENOCIDA U PLAVU I GUSINJU
Tim Bošnjaci.Net | 27.10.2012 02:46 » DA SU BOŠNJACI ZNALI ZA GENOCID U PLAVU I GUSINJU, NEBI SREBRENICA BILA POZNATA PO POKOLJU I GENOCIDU
Tim Bošnjaci.Net | 15.10.2012 01:32 » DEKLARACIJA POTOMAKA ŽRTAVA CRNOGORSKOG GENOCIDA NAD BOŠNJACIMA I ALBANCIMA PLAVA I GUSINJA
B.net | 14.10.2012 12:54 » KOMEMORATIVNIM SKUPOM U NEW YORKU ODAŠILJETE PORUKU SVIJETU DA STE PROTAGONISTI MIRA I PRAVDE, I DA SE ZLOČINI NIKADA NIKOME NE DESE
B.net | 12.10.2012 19:32 » NAKON STOTINU GODINA SKRIVANJA ISTINE, BRISANJA IMENA, NACIJE, JEZIKA, KULTURE - ISTINA SE PONOVO POJAVILA
Dževat Musić | 12.10.2012 17:24 » OSUĐUJEMO GENOCID NAD BOŠNJACIMA I ALBANCIMA, IZVRŠEN OD DRŽAVNIH ORGANA CRNE GORE 1912-13.
Bošnjaci.Net | 12.10.2012 16:08 » PROGLAS REISU-L-ULEME POVODOM 100 GODINA GENOCIDA NAD MUSLIMANIMA PLAVA I GUSINJA
MINA | 09.10.2012 14:39 » DOGAÐAJI 1913. I 1919. U PLAVSKO-GUSINJSKOM KRAJU IMAJU GENOCIDNI KARAKTER
Esad Krcić | 08.10.2012 00:56 » STO GODINA OD CRNOGORSKOG GENOCIDA I NASILNOG POKRŠTAVANJA BOŠNJAKA I ALBANACA PLAVA I GUSINJA
Bošnjaci.Net | 01.10.2012 01:14
|