Bosnjaci.Net - Najcitaniji Web Magazin Bosnjaka u Bosni i Hercegovini i Dijaspori
Naslovna  |  Arhiva  |  Pretraga  |  Redakcija  |  O Bosnjaci.Net  |  Kontakt  |  Bosniaks.Net English

 
Kolumne


NEMOJ DA VAM SRCA BUDU POPUT SPUŽVE
Procitaj komentar

Autor: Mehmed Meša Delić
Objavljeno: 03. October 2011. 14:10:23
Mehmed Meša DELIĆ: Novo je to što sada postoji rat protiv Islama i Muslimana, koji podržavaju mnogobrojne velesile. Nasuprot tome nalazi se slabost vjerovanja i nedostatak povjerenja među Muslimanima kako u svijetu tako i kod nas na Balkanu, što predstavlja i jedan od razloga nastanjivanja i negativnog utjecaja ovih sumnji na muslimanska srca. Tako su ova srca postala poput spužve. Upijaju sumnje kao što spužva upija vodu.
Ovo nije naslov kojim se želi privući pažnja čitalaca. Ovo je naslov idejnog pravca za kojim današnji čovjek ima veliku potrebu, danas kada globalizacija putem sredstava informisanja mudro i vješto prodire u idejnu orijentaciju ljudi.

Ove riječi su savjet Ibn Tejmijje koji je dao svom učeniku Ibn Kajjimu. Ibn Kajjim, govoreći o ovom savjetu, rekao je: „Kada je posrijedi otklanjanje sumnji, nijedan savjet nije mi koristio poput ovoga.“ Iako je on od svoga šejhul-islama primio na stotine savjeta, ovaj savjet bio je nešto posebno u životu i metodologiji Ibn Kajjima. Naime, prolazio je kroz razna iskušenja, pa ga je Allah spasio sumnji onih koje je strast obuzela tako što počeo učiti od Ibn Tejmijje i družiti se sa njim. Pojašnjavajući ovaj savjet, ibn Kajjim kaže: „Nakon što sam mu citirao mnoga mišljenja i stavove, on mi je kazao: 'Ne dozvoli da tvoje srce spram mišljenja i sumnji bude poput spužve, pa da sve to upije i prema tome sudi. Srce treba da bude kao glatki staklenik, sumnje prolaze pored njega, ali ne nastanjuju se u njemu, ono ih uočava svojom bistrinom, a odbacuje svojom čvrstinom. U suprotnom, ako tvoje srce upije sve sumnje koje prođu pokraj njega, postat će stjecište sumnji.'


Evo sažetka savjeta kada se pojave sumnje i mišljenja (ne)poznatog porijekla:
* Neka vam srce ne bude poput spužve, tj. da upije sve sumnje i druge ljude truje sa njima.
* Neka vam srca budu poput glatkog staklenika, tj. uočava sumnje svojom bistrinom, a odbacuje svojom čvrstinom.
Potrebno je, prije nego li nastavimo govoriti i pisati o ovome savjetu, napraviti jedan bitan uvod, a to je da su dvije vrste znanosti:

Prva: Znanost o objavljenom šerijatu, u što spada znanje o Kur'anu i vjerodostojnom sunnetu, ali i ono što proizlazi iz ta dva izvora, kao što su vjerodostojne izreke, znanosti o rodoslovlju, ono što su objasnili ispravni prethodnici o vjerovanju, propisima, ponašanju, kur'ansko-hadiskim znanostima, metodologiji islamskog prava, islamskom pravu, metodologiji čistog vjerovanja...
Druga: Sve ostale znanosti, a one se opet, dijele na:

1) Čisto dunjalučke znanosti. Dakle, sve ono što je čovjeku neophodno za normalan život na Zemlji. Ukoliko čovjek proučava ove znanosti da bi time još više bio pokoran Allahu, bit će nagrađen za to. Međutim, ukoliko mu je namjera da pomoću njih odvraća od Allaha, za to će biti kažnjen.
2) Iskrivljena filozofska ubjeđenja i znanosti, mišljenja zalutalih sekti i novotara (prijašnjih i sadašnjih), savremeni pravci i pokreti (istočni ili zapadni) kao i razni nacionalizmi.
Znanosti iz drugie vrste predstavljaju neizlječivu bolest koja, ako se uvuče u srca, pokvari ih i prekrije ih raznim sumnjama. To je bolest koja čvrsto ubjeđenje, ispravnost, pokornost, sigurnost i snagu pretvara u zbunjenost, neodlučnost i dominaciju zla. Ona smanjuje ibadet i dobra djela, ali i ljudsko srce pretvara u zvjersko. Sumnje su najopasnije i najteže bolesti za srce, teške su poput planine, pa koje mehko srce može podnijeti tu težinu!?

Međutim, pronicljivi vjernik shvata ozbiljnost ovog pitanja, posebno ukoliko zna da niko nije u potpunosti siguran od ove opasnosti, bez obzira na njegovo znanje, ibadet, pokornost, borbu, pozivanje u Islam, ili sve to skupa. Onaj koji prostudira stanje današnjih Muslimana, a posebno studenata, daija i omladine, vidjet će da su se mnoge sumnje uvukle u njihova srca, zatim su se uvukle u praksu i svakodnevni život putem modernih sredstava i pretvorile se u ono što možemo nazvati „mala duhovna paraliza“ koja usvaja neka pitanja iz domena vjerovanja, šerijata i kulture, i to savremenim, iskrivljenim, racionalnim načinom poimanja. Osnova problema ogleda se u plasiranju sumnji ateista, heretika (krivovjernih), selefija (vehabija), svjetovnjaka, krstaša, novatora, komunista, nacionalista, modernista i njima sličnih, dakle oni plasiraju svoje sumnje, a dio osvještenih Muslimana ih , što dovodi do toga da Muslimani počnu zastupati heretike (krivovjerne), selefije (vehabije), novotare, širiti njihove sumnje i vješto ih braniti. Međutim, jasno je da sve te sumnje nisu novijeg datuma, nego su još prije izložene i zapisane u njihovim knjigama, ali su ih učenjaci i daije odbacili i otkrili njihovu lažnost i neispravnost.

Šta je novo u tome?

Novo je to što sada postoji rat protiv Islama i Muslimana, koji podržavaju mnogobrojne velesile. Nasuprot tome nalazi se slabost vjerovanja i nedostatak povjerenja među Muslimanima kako u svijetu tako i kod nas na Balkanu, što predstavlja i jedan od razloga nastanjivanja i negativnog utjecaja ovih sumnji na muslimanska srca. Tako su ova srca postala poput spužve. Upijaju sumnje kao što spužva upija vodu. Musliman stalno traži uputu: „Uputi nas na Pravi put, na put onih kojima si milost Svoju darovao, a ne onih koji su protiv sebe srdžbu izazivali, niti onih koji su zalutali!“ (El-Fatiha, 6-7).

Također nas je i Allahov Poslanik, obavijestio u poznatom, vjerodostojnom hadisu da je Allahov put jedan, a sve ostalo su šejtanovi putevi. Temelj upute je uputa srca, jer srce je starješina u tijelu. Isto tako, osnova zablude jeste zabludjelo, zalutalo i devijantno srce. U tom smislu je i ovaj vrijedni savjet koji se svodi na sljedeće: „Neka vam srce ne bude poput spužve kada su u pitanju sumnje, tj. da ih sve upije i druge ljude truje sa njima!“
Svrha poređenja ove vrste srca sa spužvom je:
* Prije svega, primjećujemo sličnost među njima sa aspekta tjelesne konstrukcije: oboje su blagi i mehki, u svojoj unutrašnjosti ne sadrže krutost u obliku kosti i slično.
* Spužva je poznata po upijanju svake tekućine, stoga ako se natopi nečim lijepim, poput pitke vode, mlijeka ili nekog drugog pića, ona će to upiti. S druge strane, ukoliko se natopi smrdljivom vodom, mokraćom ili nekom drugom nečistoćom, kao što je alkohol, ona će i to upiti.
* Kada se spužva natopi tekućinom, neminovno je da će ispuniti ono što je upila: iz nje izlaze kapljice upijene tekućine, čak i više od toga ukoliko se na spužvu izvrši makar i mali pritisak. Ona tu tekućinu rijetko zadrži u sebi, a ako i sadrži, kako li je ružno to što je zadržala?
* Ako spužva konstantno upija, prljavštinu, i sama postaje prljava, pa joj više ne koristi čišćenje niti pranje. Isti je slučaj i sa srcem.
Prvo: Srca su nježna, u njima se nalaze želje, ljubav, mržnja, prezir, kao i sljedeće osobine: strah, nada, naklonost, pokajanje, iskrenost, istinitost, vjerovanje u Jednog Allaha, oslanjanje na Njega itd. Zbog toga srca se pokoravaju onome kome su potčinjena
a) Ukoliko se pokore svome Zaštitniku, Gospodaru i Tvorcu vjerujući samo u Njega, oslanjajući se samo na njega, iz ljubavi prema njemu, iz nade, straha i ostalih srčanih ibadeta, odlikovat će se sa dvije krasne osobine:
* Potpuna ovisnost o svome Gospodaru. Takva srca vode tijelo ka Allahu izvršavajući naredbe i kloneći se zabrana i harama. Ako čovjek nešto zgriješi, srce ga podstakne da se što prije pokaje, zatraži oprost i učini dobra djela koja će anulirati počinjene grijehe.
* Potpuna čvrstina u istini i odvratnost prema neistini (sumnji i strasti). Kako je samo čudno stanje iskrenih vjernika: njihova su srca najnježnija i najmilosnija, ali su najčvršća kada je u pitanju istina i odvratnost prema neistini, najhrabrija su kada treba braniti Islam i Muslimane, a odbaciti neistinu, njene sljedbenike i njihova djela. Ovo su vjernička srca, ne boje se ničijeg prijekora.
b) Međutim, ako se srca pokore nekome mimo Allaha: duši sklonoj zlu, strastima ili šejtanu, pa se to manifestuje u obožavanju nekoga drugog mimo Allaha, ili osoba postane privržena ugledu, dunjaluku ili strastima umjesto da robuje isključivo Allahu, takva će se srca zavoljeti i pokoravati se tom božanstvu.
Ovo je potpuno suprotno stanju vjernika, jer su njihova srca čvrsta u robovanju Allahu, pokorna Mu i potčinjena, kao kamen su ili još čvršća. Ona su ponizna, blaga i pokorna Onome koga su zavoljela.
Drugo: Sve zavisi od toga čemu su srca naklonjena i na čemu su odgojena; ako su naklonjena istini i bespogovorno joj se odazivaju s jedne strane, a s druge strane poriču i odbacuju laž, uz Allahovu pomoć bit će sačuvana od zabluda strasti i sumnji. Ukoliko, pak, srce ostavi prostora svakome ko nešto nudi, pa to bezrezervno prihvati, ono će postati meta za opasnosti i zle misli koje ubacuju šejtani iz reda ljudi i džinna. Takvo srce bit će plodno tlo za razne sumnje, baš poput spužve na koju je upozorio šejhul-islam: upijat će sumnje i druge ljude trovati sa njima. To je bolesno srce.
Zbog identifikacije ovog stanja kod današnjih Muslimana, primjećujemo sljedeće:
a) Učestalu pojavu fenomena „spužve“ kod nekih studenata, osvještene omladine i njima sličnih, kod kojih postoji interesovanje za šerijatskim znanjem, za čitanjem ili slušanjem rasprava koje se vode među različitim skupinama po pitanju njihovog vjerovanja, orijentacije ili metodologije. Neki od njih -da Allah uputi i nas i njih, te da nas sve zajedno učvrsti na istini – usvojili su sumnje sljedbenika zablude, koje su se nastanile u njihovim srcima. Ako znamo da sumnje posjeduju zapaljivu blistavost i sjaj, posebno ukoliko su plasirane na jedan lukav način koji je propraćen ismijavanjem i ruganjem sljedbenika istine, postaje nam jasno koliko velik utjecaj imaju ove sumnje na slaba, spužvasta srca. One ih pretvaraju u nemir, zbunjenost i sumnju, ali i nastoje poljuljati povjerenje u ispravnost čistog vjerovanja i ponašanja. U ovom bolesnom, nemirnom stanju srca, postoje dva puta:
b) Put kojim se srce vraća ka spokoju vjerovanja, osvitu ubjeđenja i potpune predanosti Allahu i Njegovom Poslaniku a.s., da ono ima skrivene ibadete koji ga približavaju uzvišenom Allahu i koji mu osvježavaju vjerovanje i vežu sa Njim. Takvo srce usmjerit će ga k njemu kao pokajnika, pokornog i onoga koji se na Njega oslanja, imat će prijatelja ili prijatelje, poput šejha u kojeg ima povjerenje pa će ga pitati o sumnjama koje ga uznemiravaju. Tada će dobiti odgovor, a bit će u predhodno opisanom stanju pokornosti i ibadeta. Ovo će mu uglavnom povratiti ubjeđenje i spasit će se opasnosti koje ga vrebaju, pa će se poslije osvjestiti.
c) Put na kojem neće uspjeti da se spasi niti da poveća pokornost, neće mu poći za rukom da se pravilno izliječi od ove nesreće; to će mu samo pojačati sumnju i uznemirenost, ostat će zarobljenik svoje duše, strasti, briga i zlih misli. Rezultat toga su dvije bolesti:
* Stabilnost jedne ili više sumnji, jer srce ih upije i spoji se sa njima, kao što spužva upije prljavu vodu.
* Prijenos sumnji na druge: on ih počinje širiti među svojim prijateljima, nudi ih u svakoj prilici kao da nema prečih stvari o kojima može razgovarati. Dakle, ne zadovoljava se time da samo njegovo srce bude bolesno, već svoje probleme prenosi na druge, prave Muslimane. Najveća katastrofa pojavljuje se kada on dadne prednost ovim nesrećama nad svojim drugovima, bliskim prijateljima ili svojim učenicima na koje ima utjecaj. Kakve li nesreće i za njega i za njih!
Postavlja se pitanje: Da li je poput spužve svaki čovjek koji se raspituje o učinku zamršenih i sumnjivih stvari koje mu se nude?
A odgovro je: Postoje pitanja u nauci na koja se nailazi tokom studiranja: pitanja se stalno ponavljaju dok student plovi morem šerijatskog znanja. Ovo je pohvalna osobina i ona ukazuje na oštroumnost i razumjevanje takvog studenta. Međutim, pitanje ne treba da izlazi iz okvira dotične teme i vremena predviđenog za predavanje, kako bi sumnji bilo onemogućeno da zatruje more znanja. Odgovor treba biti lahak i takav da ne zamuti bistrinu srca. Ovako su se pravi studenti uvijek odnosili prema svojim učiteljima. Prije svega, takvi su bili ashabi Allahovog Poslanika a.s., pitali ga o onome što im nije jasno, a on bi im odgovarao. Za to postoje mnogi primjeri...
A što se tiče spužvastog srca na koje je šejhul-islam upozorio Ibn Kajjima, ono upija sumnje koje se tako nastane u njegovom srcu, pa ih stalno ponavlja, širi i zasipa druge. Dakle, šta je izlaz iz ovog stanja? Kako da se studenti, ali i svi Muslimani, spase od ovakvog stanja na koje je upozorio šejul-islam, koji je bio stručnjak za srca, za vrijeme u kojem je živio i za kolebanja koja muče studente?
Na to pitanje odgovorio nam je u navedenom savjetu: „Srce treba da bude kao glatki staklenik: sumnje prolaze pored njega, ali ne nastanjuju se u njemu; ono uočava sumnje svojom bistrinom, a odbacuje svojom čvrstinom.“
Ovo je bilo upućeno Ibn Kajjimu, poznatom po učenosti i ibadetu, poznavatelju stanja srca, njegove bolesti i načina liječenja. Šta onda reći za naše stanje u Bosni, Sandžaku, Kosovu i tamo gdje žive Muslimani, sa bolesnim srcima!?
Za sve postoji lijek i zaštita pa tako i od bolesti sumnje:
Prvo: Ibadet i pokornost za čišćenje srca od zamućenosti. Nažalost, toga nisu svjesni oni koji su zaokupljeni internetom, čitanjem, kulturom, idejom i studiranjem, jer misle da su čitanje i mnoštvo informacija dovoljni da sačuvaju čovjeka kako ne bi skrenuo s pravog puta. Oni čak time nadoknađuju ibadete, pa odgađaju namaz ili izostaju iz džemata zbog interneta, čitanja, smatraju da je bitnije čitati nego Allaha spominjati i veličati. Nemaju vremena za rodbinu, za čitanje Kur'ana i njegovo učenje napamet, za klanjanje nafila, ali zato mogu sate i sate provoditi na internetu i uživati u šundu, srce prljati. Takve osobe moraju da požure sa liječenjem svojih srca, da se naviknu na izdržljivost u ibadetu, budne pameti, duše i srca, kako bi se privikli na ibadet i radovali se njegovom obavljanju. Savjet da se čini što više ibadeta prilikom pojave smutnji, kada se srce uznemiri i pomuti razboritosti, pokorenosti i blizina Uzvišenom Allahu. Ibadet je taj koji otvara poglede kada se pojave sumnje. Ako se ne trgnemo može nas zadesiti „internet zaraza“ od koje je recimo u Njemačkoj zaraženo na stotine hiljada osoba koje su toliko zaražene da su zanemarili osobnu higijenu i druge važne obaveze, familiju, školu, posao...
Drugo: Udaljavanje od svega što slabi srca i čini ih okrutnim:
* Loša društva i sastajališta koja su što srca uglavnom zasnovana na širenju ateizma, zablude, novotarije i ismijavanju Allaha, Njegovog Poslanika a.s., šerijata, Islama i svih vjernika. Ona su, također, zasnovana na iskrivljenoj ideji i uvezenoj kulturi, pa tako šire sumnju među Muslimanima. To je dovoljno srcu da ga uništi, jer u tome je smrtonosan otrov. Samo je stabilnom i mudrom vjerniku dozvoljeno da ide na takva mjesta i to po uvjetom da želi odbaciti ta zla, služeći tako svojoj vjeri. On će to obaviti brzo i neće se dugo zadržavati, a u srcu će i dalje osjećati ljubav prema dobru i mržnju prema zlu, što će ga uputiti ka svježini vjerovanja, znanja i pokornosti. Ima imama koji su i u kafane zalazili i ljude u džemate pozivali, a opet ima i onih imama koji takvima ni selam nebi nazvali.
* Mjesta i društva gdje se šire besramni tekstovi, slike i snimci. Takve stvari kvare srca i slabi ibadet, što dotičnu osobu čini bolesnom i podložnom sumnjama koje će je vjerovatno obuzeti i preplaviti, jer to im je lahak plijen.
Treće: Neka ti srce bude poput čistog glatkog staklenika, kao što je savjetovao šejhul-islam. Tako će ono imati efikasne oči kada dođu sumnje i moći će prepoznati da je to sumnja, a na pravo znanje, pa će se shodno tome odnositi prema njoj. Poređenje srca sa staklenikom ima mnogo stilističkih, znastvenih i vjerskih značenja. Evo nekih:
* Srce je u ovom slučaju suprotno mlitavom srcu koje poredimo sa spužvom, ono je čvrsto u vjerovanju, znanju i mišljenju. Sigurno je u svoj pravac, bez kolebanja i sumnje.
* Ovo srce čisto je poput čistog, staklenog sočiva, vidi stvari i pitanja u pravom svjetlu, razlikuje istinu od laži, dobro od zla, valjan od pogrešnog dokaza. Ono razlikuje jasne, vjerske i naučne činjenice od lažnih sumnji. Kada mu dođe neka sumnja ili zabluda, potpuno jasno je prepoznaje, njen izvor, cilj i loš utjecaj. Takvo srce prosvijetljeno je imanom, znanjem i pokornošću. Ono uvijek vidi sumnje i zablude na takav način i shodno tome odnosi se prema njima. Ovo je jedan oblik proniciljivosti koju Gospodar svjetova poklanja onome koji očisti svoje srce i potpuno ga preda Njemu.
* Ovo srce je čvrsto poput čiste, glatke i zatvorene staklenke, u kojoj nema kostiju niti praznina, i takvo srce brani se svojom čvrstinom od sumnji, odbacuje ih i negira. Zbog toga je nemoguće ući u njega. Sumnje tako kruže oko ovog srca, neprestano nastoje da uđu u njega na mnogobrojne načine. Međutim, daleko od toga! Srce je kompaktno i kruto prema zabludi i njenim sumnjama, pa se sumnje vraćaju okrenutih leđa, bježeći i poražene. Srce je Božija kuća pa se treba prema njemu kao i prema Bogu odnositi!

VRH



Ostali prilozi:
» DOKLE FAŠISTI I NACIONALISTI DA NAM KROJE SUDBINU?
Mr. Milan Jovičić, mostarski Sarajlija, Bosanac | 28. April 2024 01:17
» MAJKA SVIH ZALA
Sead Zubanović | 25. April 2024 21:45
» BOSNA I HERCEGOVINA U RALJAMA SUSJEDA
Mehmed Meša Delić | 25. April 2024 16:04
» ENSARIJSKA ULOGA ISLAMSKE ZAJEDNICE U DRUŠTVU
Mr. Ekrem Tucaković | 24. April 2024 16:00
» NEDOSTIŽNA PRAVDA: 25 GODINA TIŠINE ZA ŽRTVE KALUĐERSKOG LAZA
Božidar Proročić, književnik i publicista | 22. April 2024 16:53
» GORICA, ZLOČIN BEZ KAZNE!
Said Šteta, književnik i novinar | 22. April 2024 14:33
» PRIČA OSTAJE ISTA
Akademik prof. dr. Adamir Jerković | 22. April 2024 00:20
» OBEĆANA ZEMLJA PRINOSI SE NA OLTAR BOGA-NOVCA
Dr. Sead Alić | 21. April 2024 14:29
» DOKLE POLITIKA MANIPULACIJA I ORTODOKSNIH LAŽI ZVANIČNIKA RS-A I SRBIJE?!
Prof. dr. Husein Muratović | 21. April 2024 14:04
» PROPALA INVAZIJA IZRAELA
Akademik prof. dr. Adamir Jerković | 19. April 2024 21:38
» KOCKA JE BAČENA
Akademik prof. dr. Adamir Jerković | 17. April 2024 18:27
» KARL MARX U SVETOJ ZEMLJI (I)
Dr. Sead Alić | 13. April 2024 21:31
» HEJ, VUČKO NAŠ, SRBENDO VELIKA!
Mr. Milan Jovičić, mostarski Sarajlija, Bosanac | 13. April 2024 19:46
» TURBO FOLK U KNJIŽEVNOSTI
Said Šteta, književnik i novinar | 12. April 2024 15:22
» ALLAH SELAMET VAM, MITOMANI!
Sead Zubanović | 11. April 2024 18:12
» IN MEMORIAM SAFET-SAJO SIJARIĆ (1952-2024)
Božidar Proročić, književnik i publicista | 11. April 2024 00:15
» GAZA - OTETO PRAVO NA ŽIVOT I SLOBODU
Hfz. Haris Kalač | 10. April 2024 04:45
» VEDRINA I MUDROST DR. HUSEINA DŽANIĆA
Dr. sc. Ibrahim Kajan | 08. April 2024 21:55
Ostali prilozi istog autora:
» BOŠNJACI PO MJERI AUSTROUGARA
03. March 2024 15:35
» DA LI JE GENOCID KAO POJAM IZLAPIO?
25. December 2023 15:45
» UOBRAŽENI BOGATAŠI
15. December 2023 14:32
» BOŠNJAČKI DUH I ZAPADNA KULTURA
06. December 2023 17:28
» BOŠNJACI U SANDŽAKU
15. October 2023 15:03
» DEJTON – DRVO MIRA
26. September 2023 21:03
» BOSNA I HERCEGOVINA MEĐ DVA MRAKA
19. September 2023 19:39
» PREŠUĆIVALA SE ISTINA O BOSNI
08. September 2023 17:36
» STEĆCI U BOSNI - BOSNA U STEĆCIMA
04. September 2023 17:58
Optuzujembann.jpg
Feljtonalijaizetbegovic.jpg
fastvee.gif
EsmirBasic2312.jpg
EnesTopalovic54.jpg
AtentatnaBosnuavdohuseinovic1mart2022ad.jpg
Beharban.jpg
RancSalihSabovic.jpg
DokfilmBosnjaci454.jpg
hrustanbanner20april2020.jpg
Bos-Eng-pasanbegovic.gif
BANA34234.jpg
ArmijaBiH.gif
NjegosMilo.jpg
bosanskahistorijabanner.png
zlatni ljiljani.jpg
njegosvirpazar.gif
Istraga-poturica.gif
sehidska_dzamija_plav140x80.gif
hotel_hollywood_ilidza_sarajevo.gif