Bosnjaci.Net - Najcitaniji Web Magazin Bosnjaka u Bosni i Hercegovini i Dijaspori
Naslovna  |  Arhiva  |  Pretraga  |  Redakcija  |  O Bosnjaci.Net  |  Kontakt  |  Bosniaks.Net English

 
Kolumne


Islam kao rješenje problema ovisnosti
BEZ ISKRENE VJERE VRATA OVISNOSTI SU ŠIROM OTVORENA
Procitaj komentar

Autor: Dr. hfz. Safvet Halilović
Objavljeno: 16. January 2011. 13:01:49
Dr. hfz. Safvet HALILOVIĆ: Danas se u svijetu mnogo govori o ovisnosti i ovisnicima. Savremeni način života, u kojem je vjera u Svevišnjeg Boga i budući svijet ili sasvim potisnuta ili, u znatnoj mjeri, marginalizirana, doprinio je da ljudi lahko postaju žrtve raznih ovisnosti. Poznato je da danas, i pored brojnih metoda i programa u prevenciji i liječenju ovisnosti, broj ovisnika stalno je u porastu. U tim programima i ustanovama, nažalost, isključen je veoma bitan faktor a to je čovjekova unutarnja potreba da održava vezu sa svojim Stvoriteljem. U ovom prilogu pročitajte kako islam gleda na problem ovisnosti i šta može ponuditi na planu prevencije i liječenja ove pošasti savremenog doba.
Stručnjaci za probleme narkomanije i ovisnosti ističu da postoji nekoliko linija odbrane u borbi protiv droge i ovisnosti, a to su: 1. roditelji (porodica), 2. škola, 3. mediji, 4. zakonske sankcije. Ovome bi se, svakako, trebala prirodati još jedna veoma važna linije odbrane a to vjera u Svevišnjeg Allaha.
Razloge zbog kojih se ljudi okreću drogi i drugim opojnim sredstvima te postaju ovisnici, trebalo bi, svakako, tražiti u moralnoj eroziji koja je zahvatila ljudski rod, a koja je, opet, rezultat potiskivanja vjere u Svevišnjeg Stvoritelja iz života ljudi. Evidentno je da se u modernom dobu univerzalne vrijednosti relativiziraju, što za posljedicu ima eskalaciju zločina, nemorala, bluda, pornografije, alkohola i drugih poroka koji se, čak, i javno promoviraju! Zbog toga je, na izvjestan način, i normalno očekivati da će u takvom ambijentu duhovne izobličenosti i moralnog sunovrata sve veći broj ljudi, a naročito mladih, tražiti utočište u drogi i drugim narkoticima.
Vjera u Svevišnjeg Allaha, Koji je stvorio ovaj svijet, Koji nad njim bdije i Kojem će se sve vratiti, najvažnija je i najefektivnija linija odbrane u borbi protiv ovisnosti. Istinska i čvrsta vjera u Allaha Uzvišenog doista nudi velike mogućnosti u suzbijanju i liječenju ovog zla.

Čovjek je stvorenje kojem su ukazane velike počasti; štaviše, prema naučavanju Kur'ana sve što postoji stvoreno je radi čovjeka, a on (čovjek) stvoren je radi spoznaje Allaha i robovanja samo Njemu. Čovjekov život, dakle, nije puko prebivanje već zadaća i misija koju treba ispuniti. Za ispunjenje te misije polagat će se račun izravno pred Allahom Uzvišenim, Koji je čovjeku darovao život i sve ostale blagodati. To je srž kur'anskog učenja o čovjeku. Čovjekov život na ovom svijetu je samo jedna faza, nakon toga dolazi Budući svijet (Ahiret) koji je vječan a čovjekovo mjesto i status u Svijetu vječnosti zavise od toga kakav je bio u životu na ovom prolaznom svijetu.

Islam je predanost Allahu Uzvišenom i dobrovoljna potčinjenost Njegovoj volji i zakonima. Kur'an časni ističe da su sve neprijatnosti sa kojima se čovjek susreće rezultat ljudske djelatnosti koja nije usklađena s Allahovim, dž.š., redom i zakonima koje je On propisao. Islamski propisi i odredbe su koncipirani tako da čovjeku, ukoliko ih redovno i pravilno obavlja, obezbjeđuju duhovni mir, stabilnost i unutarnje zadovoljstvo. Islam nudi takvu koncepciju života gdje se čovjek, živeći u skladu sa islamskim principima, afirmiše kao zdrava, kreativna i uravnotežena ličnost koju krase visoke moralne osobine.

Namaz – sigurno sredstvo za prevenciju i liječenje ovisnosti

Poznato je da islam od svojih sljedbenika zahtijeva da obavljaju namaz. Svi islamski učenjaci su saglasni da je namaz jedna od temeljnih i najvažnijih islamskih dužnosti. Zbog toga su svaki musliman i muslimanka dužni da pet puta dnevno klanjaju namaz. Obavljanjem namaza čovjek stalno osvježava vezu sa svojim Stvoriteljem a učestalost namaskih vremena ima za cilj da čovjek nikada ne zaboravi svrhu i zadatak svog života u vrtlogu ovosvjetskih kretanja i aktivnosti.

Redovno i prospisno obavljanje namaza čovjeku pribavlja brojne koristi. S obzirom da je ovo veoma opširno područje ovom prilikom bismo spomenuli samo neke aspekte, tj. one koji su u izravnoj vezi s pitanjem prevencije i liječenja bolesti ovisnosti. U tom pogledu poslužit ćemo se razmatranjima prof. dr. Izeta Pajevića, profesora psihopatologije na Medicinskom fakultetu Univerziteta u Tuzli, koji je aktivno uključen u tretmane liječenja ovosnika o drogi. U jednoj svojoj studiji naslovljenoj Kako religija može pomoći u borbi protiv osvisnosti, profesor Pajević konstatuje da je namaz sigurna i provjerena metoda. U obrazloženju, on potom ističe:
„Namaz je najuzvišeniji doživljaj u kojem se čovjek najneposrednije približava Apsolutnoj Istini, to je momenat kada se božanski dio u njemu spaja sa svojim Izvorom i kada najdublje čovjek osjeća neizmjernu ljepotu te blizine i tog kontakta. Namaz ujedno predstavlja za čovjeka najveću čast i razvija i jača u njemu najsnažniji osjećaj ponosa i ljudskog dostojanstva, jer mu omogućava da se direktno, bez posrednika, obraća Bogu i doživljava ljepotu Njegove blizine. Namaz je kao sredstvo duhovnog uzdignuća normalni životni čin pomoću kojeg malo ostrvo naše ličnosti iznenada otkriva da je smješteno u većoj životnoj cjelini... Salat (namaz) je središnji dio i moralni osnov svih

Redovno obavljanje namaza, u određeno vrijeme, uz potrebnu pravilnost vršenja, stvara od vjernika disciplinovanu, karakternu i stabilnu ličnost. Namaz direktno sudjeluje u očuvanju mentalne strane ljudskog zdravlja jačanjem čovjekove volje, uključivanjem razmišljanja i koncentracijom, te buđenjem pozitivnih emocija u njemu.
djelatnosti koje islam zahtijeva od čovjeka. On u sebi sadrži niz aspekata koji utječu na ljudsko ponašanje i korekciju ljudskog ponašanja, kao regulator i kao motiv. „Namaz, zaista odvraća od razvrata i svega što je ružno.“ (Kur'an, El-'Ankebut, 45). One koji ga redovno izvršavaju izravno mimoilazi slabost, malodušnost, očaj, egoizam, lijenost, dvoličnost i on ih odvraća od sramotnih, nejasnih i sumnjivih radnji. Namaz uzdiže svijest, ojačava savjest, bistri um, neutralizira unutarnje konflikte, motiviše na dobra i pozitivna djela, daje snagu da se vlada stvarima i situacijama, čisti i oslobađa ljudsku psihu od svih faktora koji sprečavaju da se ispolje i razviju zdravi kvaliteti ličnosti.

Redovno obavljanje namaza, u određeno vrijeme, uz potrebnu pravilnost vršenja, stvara od vjernika disciplinovanu, karakternu i stabilnu ličnost. Namaz direktno sudjeluje u očuvanju mentalne strane ljudskog zdravlja jačanjem čovjekove volje, uključivanjem razmišljanja i koncentracijom, te buđenjem pozitivnih emocija u njemu. Islamska molitva se sastoji od mentalne koncentracije i tjelesnih pokreta, zato što je sam ljudski život takvog sastava i što se od nas očekuje da se Bogu približimo cjelinom svojih sposobnosti kojima nas je obdario.“

U studiji se potom spominju i brojne druge psihofizičke koristi koje donosi obavljanje namaza. To se, ukratko, može sagledati u sljedećem:
- namaz neutralizira emocionalne konflikte, što najbolje ilustruje životna praksa Muhammeda, alejhisselam, koji je, kako predaja bilježi, u stanjima žalosti, tegobe, uzbuđenja i uznemirenosti pribjegavao namazu ( „...iza hazebehu emrun sallla“ );
- pravilno i skrušeno klanjanje namaza s osjećajem bogobojaznosti čini pravu ugodnost i najviše duševno uživanje čovjeka; zbog toga je Muhammed, a.s., govorio „da je namaz njegova najveća radost“ ( „ve džu'ilet kurretu 'ajni fi-s-salati“ );
- nakon obavljenog namaza, usljed popuštanja i smanjenja psihičke napetosti, objektivno se stvara mogućnost da čovjek znatno plodotvornije i uspješnije obavlja svakodnjevne poslove, te da lakše, spontanije i toplije komunicira s drugim ljudima;
- naredba o obavljanju namaza u precizno određenim vremenskim periodima ne dozvoljava čovjeku da se nekontrolisano i nekritički prepusti mnogobrojnim ispraznim zadovoljstvima, devijantnim nagonskim iživljavanjima i bavljenjem društveno nekorisnim aktivnostima;
- istraživanja pokazuju da je kod osoba koje redovno prakticiraju obavljanje namaza pet puta dnevno više izgrađen osjećaj samokritičnosti i spremnosti na korekciju. Također, takve osobe pokazuju i viši nivo samopoštovanja, a sve navedeno su odlike zdrave i zrele ličnosti.
- namaz se sastoji od elemenata koji navode na razmišljanje, budnost svijesti, meditaciju, simetričnost i sistematičnost pokreta, koji prirodno prenose onoga ko namaz obavlja iz jednog jednog stanja u drugo stanje;
- namazom se postiže duševni mir i spokojstvo, a to je, opet, najbolji odmor za mozak i živčani sistem. Za mnoge psihičke probleme savremenog čovjeka kao najuspješnije metode liječenja pokazali su se razni vidovi relaksacije i opuštanja. Ako se pažljivo analiziraju te metode liječenja, postaje jasno da je to zapravo pokušaj stvaranja atmosfere koju čovjeku pruža namaz. Islam je, dakle, svojim sljedbenicima davno propisao permanentnu fizičku i psihičku relaksaciju;
- namaz se satoji od pokreta tijela i koncentracije misli. Da bi čovjek obavio jedan namaz, on treba u prosjeku obaviti 25 raznovrsnih, precizno ustanovljenih i sistematizovanih pokreta, a za obavljanje svih dnevnih namaza (sabah, podne, ikindija, akšam i jacija) potrebno je, otprilike, oko 1,5 sati vremena, ukoliko se propisno klanjaju svi rekati (farzi i sunneti). To znači 1,5 sati osobite fizičke aktivnosti, koja uz umni angažman i koncentraciju misli, što je sastavni dio namaza, klanjaču pribavlja istinsko duhovno i tjelesno blagostanje;
- uzimanje abdesta, koji je uvjet za ispravnost namaza, također je veoma korisna radnja. Uzimanje abdesta (što podrazumijeva pranje vodom šaka i ruku do iza lakata, lica i nogu do iza članaka, zatim ispiranje nosa i usta, te potiranje mokrom rukom vrata, ušiju, tjemena i potiljačnog dijela glave) pojačava cirkulaciju i nadražljivost senzitivnih i motornih živaca i poprečnoprugaste muskulature, stimuliše tijelo, smanjuje mišićni tonus, reducira zamor, djeluje stimulativno na centralni nervni sistem i psihu, a povrh svega izaziva osjećaj svježine;
- obavezni tjelesni pokreti tokom obavljanja namaza (dizanje ruku, pregibanje na ruku'u, stavljanje lica na tle prilikom sedžde, kao i propisno sjedenje i ostajanje) su svojevrstan obavezni islamski tjelesni odgoj kojim vjernik postiže živost, čvrstinu, izdržljivost i pokretljivost cijelog organizma. Ti pokreti doprinose održavanju i povećavanju snage mišića, pokretljivosti zglobova, koordinacije pokreta, te lokalne i opće izdržljivosti. Time se, također, povećava lokalna cirkulacija i metabolički procesi, ishrana i trofika tkiva, ventilacija pluća, motorna i sekretorna funkcija želuca i žučnih puteva, a pospješuju se i oksidativni procesi u organizmu. Ukratko, svrha namaza je da razvija duhovnu stranu čovjeka, a pokreti u namazu, iako simbolični, vode jačanju tijela i stvaranju psihofizičke ravnoteže.


Onaj ko istinski vjeruje u Jednog i Jedinog Boga i povezuje se s Njim putem klanjanja namaza pet puta dnevno, uz izvršavanje drugih propisa i odredbi koje su ustanovljene na osnovu Njegove nepogrešive Objave i Sunneta (prakse) Njegova Poslanika, alejhisselam, takva osoba nema potrebe da poseže za bilo kakvim opojnim sredstvima koja čovjeka pretvaraju u ovisnika.
U vezi s ovim pitanjem, tj. obavezom svakog vjernika i vjernice da svakodnevno, u tačno određenim intervalima, obavljaju namaz, potrebno je istaći da zajedničko obavljanje namaza, u džematu, u islamskoj tradiciji ima posebnu vrijednost, takav namaz je 25 puta vredniji od pojedinačnog klanjanja. Klanjanje namaza u džematu pribavlja čovjeku brojne koristi: zajednički namaz kod vjernika razvija osjećaj skromnosti, jednakosti i ravnopravnosti sa ostalim klanjačima, te jača povjerenje u ljude oko sebe. U džematu se ostvaruje susret generacija jer u njemu učestvuju i odrasli i djeca, stariji i mlađi, muškarci i žene. Tu se sreću ljudi različitih zanimanja i struka, što otvara put za razmjenu ideja, iskustava i međusobnu saradnju. Obavljanje namaza u džematu otklanja izolovanost, osamljenost i društvenu otuđenost, što opet generira zdrav društveni milje. To su veoma važni faktori za očuvanje zdravlja u životu čovjeka.
Na osnovu navedenog lahko je zaključiti da islamska odredba o obaveznosti klanjanja namaza pet puta dnevno donosi velike koristi čovjeku. Skrušeno i propisno obavljanje namaza je, uistinu, izvrsno sredstvo u prevenciji i liječenju bolesti ovisnosti. Klanjanjem namaza postiže se blizina s Allahom Vječnim, što čovjeku daje osjećaj unutarnje sigurnosti i mira. Namaz neutralizira psihičke konflikte i dovodi do tjelesnog, mentalnog, moralnog i duhovnog pročišćenja, a sve to je izuzetno važno u liječenju i preveniranju problema ovisnosti.

Islam je put ka potpunom oslobođenju čovjeka

I druge islamske odredbe, poput posta, hadža, institucije zikra (stalnog spominjanja i veličanja Allaha), dove (neposrednog i poniznog obraćanja Stvoritelju) imaju jedinstven cilj a to je formiranje zdrave i uravnotežene ljudske ličnosti, koja će biti svjesna svoje zadaće u životu i koja neće dozvoliti da postane rob (ovisnik) razuzdanim strastima niti bilo kakvim porocima koji narušavaju ljudsko zdravlje i život.

Istinska vjera u Jedinog Boga, na način kako to islam određuje, predstavlja najmoćnije sredstvo u borbi čovjeka za puno oslobođenje od svih vrsta otuđenja i ovisnosti. Onaj ko istinski vjeruje u Jednog i Jedinog Boga i povezuje se s Njim putem klanjanja namaza pet puta dnevno, uz izvršavanje drugih propisa i odredbi koje su ustanovljene na osnovu Njegove nepogrešive Objave i Sunneta (prakse) Njegova Poslanika, alejhisselam, takva osoba nema potrebe da poseže za bilo kakvim opojnim sredstvima koja čovjeka pretvaraju u ovisnika. U slučaju da je čovjek već zagazio u to područje, Kur'an naučava da su vrata tevbe (pokajanja) širom otvorena, a i tada temeljne islamske dužnosti su od suštinskog značaja u tretmanu liječenja ovisnika jer je islam, zapravo, istinski put ka očovječenju čovjeka i njegovom oslobađanju od lažnih ovisnosti i robovanja. Vjernik i vjernica dok obavljaju namaz, na svakom rekatu obavezo izgovaraju riječi Fatihe: „Ijjake na'budu ve ijjake neste'in! – Samo Tebe, o Allahu obžavamo (tj. samo Tebi robujume) i samo od Tebe pomoć tražimo.“

Potrebno je znati da islam svojim sljedbenicima zabranjuje israf, prekomjerno uživanje, čak i onome što je dozvoljeno, što uveliko pomaže čovjeku da (na)uči kontrolisati svoje strasti i prohtjeve. Također, islam je kategoričan u zabrani svih alkoholnih pića i svih vrsta droga. Ono što opija u većim količinama, njegovo konzumiranje je zabranjeno i u najmanjoj mogućoj mjeri, kaže poznato fikhsko pravilo (ma uskire kesiruhu fekaliluhu haram). Ovdje se očituje velika mudrost islama u izričitoj zabrani droge, alkohola i drugih supstanci koje pretvaraju čovjeka u ovisnika; prvi korak je najvažniji jer tek kada čovjek nije probao prvu kap alkohola ili prvi „joint“ – tek tada može biti siguran da neće biti ovisnik o drogi, alkoholu ili nekom drugom zlu. Onaj ko tolerira zlo u početnoj fazi i ko ga dopušta u malim količinama on je, bez dvojbe, njegov presudni podržavatelj i saučesnik u njemu.

Imajući u vidu ovu činjenicu postaje jasno zašto zapadnjački model u borbi protiv ovisnosti polučuje slabe rezultate; taj model potcjenjuje moć početka i previđa da je u prvom koraku na putu zla već samo zlo, da je u njemu već sadržano cjelokupno putovanje najčešće na putu bez povratka. U takvoj konstelaciji ne iznenađuje činejnica da je, i pored ogromnih sredstava i stručnjaka raznih profila koji su uključeni u projekte liječenja ovisnosti, broj ovisnika svake godine sve veći.

U posljednje vrijeme i savremeni zapadnjački mislioci sve češće uviđaju pogubne posljedice odsustva vjere u Boga iz života čovjeka našega doba. Neki od njih upozoravaju da nevjerovanje u Boga "ima za neizbježnu posljedicu propast čovjeka u smislu da ono ruši ili lišava smisla sve ono što smo smatrali suštinom čovječanstva, kao što je traganje za istinom, razlikovanje dobra i zla, polaganje prava na dostojanstvo, polaganje prava na građenje nečega što odolijeva trošivosti vremena." (Isanović, 2003)

Islam je program života u skladu sa zakonima prirode, koje je Allah Uzvišeni odredio Svome stvaranju; njegovo vrhunsko dostignuće je potpuna koordinacija duhovnih i materijalnih aspekata ljudskog postojanja, tj. uspostavljanje ravnoteže između materije i duha, tijela i duše. U učenjima islama oba ova aspekta ne samo da su pomirena jedan s drugim, već se insisitira na činjenici njihove koegzistencije i stvarne nerazdvojivosti kao prirodnog temelja života. Kao očit primjer te koordiniranosti može poslužiti upravo oblik islamske molitve (namaza) u kojoj su duhovna koncentracija i određeni tjelesni pokreti međusobno koordinirani. To je, ustvari, odraz samog sastava ljudskog života u kojem su duhovni i tjelesni elementi međusobno isprepleteni. Čovjek je biće sazdano od tijela i duše a svrha ljudskog postojanja je stalno obožavanje Allaha Uzvišenog u svim segmentima i aktivnostima ljudskog života.



Prema naučavanjima časnog islama vjernici i vjernice trebaju izgrađivati svijest o tome da su ovisni samo o Allahu. Ukoliko u tome uspiju ta ovisnost će prevladati svaku drugu ovisnost. Tamo gdje nema priznavanja ovisnosti o Allahu moguće su razne druge ovisnosti, koje svjedoče o ljudskoj degradaciji i njegovom padu u podljudskost, ili kako bi rekao veliki učenjak Ebu Hamid el-Gazali, to je čovjekov pad na nivo obične životinje, ili, što je još pogubnije, divlje životinje – zvijeri, ili, ne'uzu billah, sotone! Onaj ko postane ovisan samo o Allahu, Stvoritelju i Uzdržavatelju svih svjetova i svega što u njima postoji, svaka druga ovisnost bit će isključena, što podrazumijeva i ovisnost o drogi, akoholu i drugim pošastima.

Molimo Svevišnjeg i Svemilosnog Allaha da sačuva nas i našu mladež od droge, alkohola i svih poroka, stranputica i nastranosti! (Preporod, br. 940, 15. januar 2011.)

VRH



Ostali prilozi:
» DOKLE FAŠISTI I NACIONALISTI DA NAM KROJE SUDBINU?
Mr. Milan Jovičić, mostarski Sarajlija, Bosanac | 28. April 2024 01:17
» MAJKA SVIH ZALA
Sead Zubanović | 25. April 2024 21:45
» BOSNA I HERCEGOVINA U RALJAMA SUSJEDA
Mehmed Meša Delić | 25. April 2024 16:04
» ENSARIJSKA ULOGA ISLAMSKE ZAJEDNICE U DRUŠTVU
Mr. Ekrem Tucaković | 24. April 2024 16:00
» NEDOSTIŽNA PRAVDA: 25 GODINA TIŠINE ZA ŽRTVE KALUĐERSKOG LAZA
Božidar Proročić, književnik i publicista | 22. April 2024 16:53
» GORICA, ZLOČIN BEZ KAZNE!
Said Šteta, književnik i novinar | 22. April 2024 14:33
» PRIČA OSTAJE ISTA
Akademik prof. dr. Adamir Jerković | 22. April 2024 00:20
» OBEĆANA ZEMLJA PRINOSI SE NA OLTAR BOGA-NOVCA
Dr. Sead Alić | 21. April 2024 14:29
» DOKLE POLITIKA MANIPULACIJA I ORTODOKSNIH LAŽI ZVANIČNIKA RS-A I SRBIJE?!
Prof. dr. Husein Muratović | 21. April 2024 14:04
» PROPALA INVAZIJA IZRAELA
Akademik prof. dr. Adamir Jerković | 19. April 2024 21:38
» KOCKA JE BAČENA
Akademik prof. dr. Adamir Jerković | 17. April 2024 18:27
» KARL MARX U SVETOJ ZEMLJI (I)
Dr. Sead Alić | 13. April 2024 21:31
» HEJ, VUČKO NAŠ, SRBENDO VELIKA!
Mr. Milan Jovičić, mostarski Sarajlija, Bosanac | 13. April 2024 19:46
» TURBO FOLK U KNJIŽEVNOSTI
Said Šteta, književnik i novinar | 12. April 2024 15:22
» ALLAH SELAMET VAM, MITOMANI!
Sead Zubanović | 11. April 2024 18:12
» IN MEMORIAM SAFET-SAJO SIJARIĆ (1952-2024)
Božidar Proročić, književnik i publicista | 11. April 2024 00:15
» GAZA - OTETO PRAVO NA ŽIVOT I SLOBODU
Hfz. Haris Kalač | 10. April 2024 04:45
» VEDRINA I MUDROST DR. HUSEINA DŽANIĆA
Dr. sc. Ibrahim Kajan | 08. April 2024 21:55
Ostali prilozi istog autora:
» SURA EL-IHLĀS (ISKRENOST)
13. April 2020 22:37
» ŠIROKOGRUDNOST
06. February 2020 18:23
» ŠTA I KUDA NAKON TERORA U PARIZU?
17. November 2015 17:19
Optuzujembann.jpg
Feljtonalijaizetbegovic.jpg
fastvee.gif
EsmirBasic2312.jpg
EnesTopalovic54.jpg
AtentatnaBosnuavdohuseinovic1mart2022ad.jpg
Beharban.jpg
RancSalihSabovic.jpg
DokfilmBosnjaci454.jpg
hrustanbanner20april2020.jpg
Bos-Eng-pasanbegovic.gif
BANA34234.jpg
ArmijaBiH.gif
NjegosMilo.jpg
bosanskahistorijabanner.png
zlatni ljiljani.jpg
njegosvirpazar.gif
Istraga-poturica.gif
sehidska_dzamija_plav140x80.gif
hotel_hollywood_ilidza_sarajevo.gif