Bosnjaci.Net - Najcitaniji Web Magazin Bosnjaka u Bosni i Hercegovini i Dijaspori
Naslovna  |  Arhiva  |  Pretraga  |  Redakcija  |  O Bosnjaci.Net  |  Kontakt  |  Bosniaks.Net English

 
Komentari


Osvrt na određene dileme u vezi godina koje je imala hazreti Aiša koja je stupila u brak s Poslanikom, alejhisselam
KADA JE HAZRETI AIŠA STUPILA U BRAK S POSLANIKOM, A.S.
Procitaj komentar

Autor: Dr. hfz. Safvet Halilović
Objavljeno: 17. February 2010. 13:02:02
Dr. Safvet HALILOVIĆ: Sijer navodi veoma važan podatak u biografiji hazreti Aiše, r.a. On kaže: Ve Aiše mimmen vulide fil-islam, ve hije asgaru min Fatime bisemanije senevat", što znači: "Aiša je od onih koji su rođeni nakon Poslanstva, i ona je bila mlađa od Poslanikove, a.s., kćerke Fatime osam godina".
Ovo je veoma važan podatak, u njemu imamo demant onoga što se, navodno, spominje u Taberijevom Tarihu "da su sva Ebu Bekrova djeca rođena prije islama, tj. prije poslanstva", dakle, to nije tačno, hazreti Aiša je rođena nakon poslanstva.
Ona je, kao što navodi veliki učenjak i historičar Ez-Zehebi, bila osam godina mlađa od hazreti Fatime, koja je, kao što je poznato rođena kada je Poslaniku, a.s. bilo 35 godina. Dakle, i ovo ide u prilog shvatanja da je hazreti Aiša rođena devet godina prije Hidžre, tj. 4. godine po Poslanstvu, a što je stav Buharije, Muslim i ostalih učenjaka. Upravo ove podatke spominje Ez-Zirikli u svom kapitalnom djelu El-A'lam u bigrafiji hazreti Aiše (to, III, str. 240).
U posljednje vrijeme pojavljuju se tekstovi u kojima se dovode u sumnju godine koje je imala hazreti Aiša kada je stupila u brak a Allahovim Poslanikom, a.s. Tako se u tim tekstovima pokušava dovesti u sumnju ono što prenose najveći hadiski autoriteti poput Buharije, Muslima, imama Ahmeda, Tirmizija i mnogih drugih u kojima se jasno kaže da je Poslanik, a.s., oženio hazreti Aišu kada je imala šest godina (naravno, to je učinjeno uz saglasnost njenog oca hazreti Ebu Bekra) ali je ona i dalje ostala u kući svoga oca s obzirom da još nije bila punoljetna. U Poslanikovu kuću je prešla kada je napunila devet godina, tj, postala šerijatski punoljetna.
Ne zalazeći u motive zbog kojih se pišu takvi tekstovi, smatramo uputnim ukazati na sljedeće:

Prvo: Predaje o Poslanikovoj ženidbi hazreti Aišom prenose Buharija i Muslim u svojim Sahihima, Buharija čak sa pet predajnih lanaca; dakle, to su one predaje za koje se stručno kaže muttfekun 'alejhi, tj. predaje oko kojih su se usaglasila dva apsolutno najveća hadiska autoriteta i u vezi čije autentičnosti nema ni najmanje sumnje jer postoji idžma'/ koncenzus isl. učenjaka da je ono što prenose Buharija i Muslim neupitno tačno.
Ako se načmu hadisi koje prenose dva najveća muslimanska autoriteta u hadisu onda uistinu mogu nastati veliki problemi jer će se dovoditi u sumnju mnoga druga pitanja. Zbog toga na ovakve tvrdnje, koje se – kao što će dolje biti spomenuto – tek tako spominju u nekim historijskim izvorima ne treba obraćati pažnja.


Drugo:
Ključni dokaz u navedenim tekstovima je to što se prenosi u djelu El-Bidaje ven-nihaje autora Ibn Kesira da je "hazreti Esma, kći Ebu-Bekra r.a., bila starija od svoje sestre hazreti Aiše r.a. 10 godina". Na osnovu tog podatka, s obzirom da se pouzdano zna kada je hazreti Esma umrla, sačinjen je proračun godina hazreti Aiše u kojima je stupila u brak s Poslanikom, a.s., i shodno tome ona je tada imala 18 ili čak 19 godina.
U vezi navedenog "dokaza", tačno je da se takvo mišljenje navodi u spomenutom djelu. Međutim, potrebno je imati u vidu sljedeće:

1. Klasična ulema, rukovođena nastojanjem da se sačuvaju sva mišljenja u vezi s nekim pitanjem, nije se libila da u svojim djelima spomenu sva mišljenja ili sve što su čuli da se prenosi čak i ono što je slabo, neutemeljeno i kontradiktrono s drugim, neupitnim dokazima. Oni su to činili uz spominjanje onog "wa qile", što znači: rečeno je, kazano je, prenosi se itd., a ovo "qile" se u stručnoj literaturi naziva sigatut-temrid, tj. forma s kojom se označavaju mišljenja i stavovi koji nisu u potpunosti provjereni i kao takvi uglavnom nisu pouzdani da se na njima gradi neki stav. Pogotovo ako postoje drugačija mišljenja koja su autentična. Tako je Ibn Kesir na jednom mjestu u navedenom djelu spomenuo taj podatak, ali je prije toga na brojnim mjestima u tom djelu spomenuo upravo ono što prenose Buharija, Muslim i mnogi drugi autoriteti. To jasno ukazuje za što je on opredjeljen, a poznato je da je ovo Ibn Kesirovo djelo, kao što i sam njegov naziv ukazuje (Početak i kraj), imalo za cilj da sakupi na jednom mjestu sva moguća mišljenja i stavove, čak i one koji nisu utemlejni.

2. Poznati muhaddisi i historičari Ibn Hadžer el-Askalani i Ibn Abdul-Berr u svojim znamenitim djelima o životima i biografijama ashaba (El-Isabe i El-Isti'ab) , koja su bez dvojbe najznačajniji izvori u vezi biografija ashaba i podaka o njihovim životima, uopšte ne spominju u biografijama hazreti Aiše i hazreti Esme navedeni podatak (tj. da je hazreti Esma bila starija od svoje sestre hazreti Aiše r.a. 10 godina), a taj podatak je, kao što smo spomenuli, glavni argument naveden u ovom tekstu. Dakle, kapitalna djela o životu ashaba ne navode taj podatak.
Također, to ne spominje ni slavni Ez-Zirikli u svom znamenitom djelu El-A'alam (da, on spominje da je hazreti Esma umrla 73. godine po Hidžri i da je živjela 100 godina, ali ovog detalja da je Esma bila starija od svoje sestre hazreti Aiše 10 godina – to se ne navodi).
Hafiz Ibn Hadžer u svom kapitalnom djelu Tehzibut-tehzib u biografiji hazreti Esme ne navodi taj podatak, što je sasvim dovoljan razlog da se sumnja u njegovu vjerodostojnost imajući u vidu preciznost i obuhvatnost Ibn Hadžera u svojim djelima.

3. Veliki učenjak imam Ez-Zehebi
u svom čuvenom djelu Sijer e'lamin-nubela' u biografiji hazreti Esme doslovce kaže: "Kanet esenne min Aiše bibid'i 'ašrete seneten", što znači: "Esma je bila starija od Aiše bid'a ašrete seneten", a ovo bid'a ašrete seneten u svakom slučaju označava više od deset godina, moguće je čak i devetnaest godina, s obzirom da se ovo bid' u arapskom jeziku koristi za brojeve od tri do devet.
Vjerovatno je ovaj iskaz "bid'a ašrete seneten" bio razlog za ovu nedoumicu u vezi Aišinih godina kada je stupila u brak s Poslanikom, a.s. Dakle, i u ovom slučaju tačno je ono što prenose Buharija i Muslim, i u vezi čega postoji saglasnost islamskih učenjaka.

4. Hafiz Ez-Zehebi u spomenutom djelu Sijer navodi veoma važan podatak u biografiji hazreti Aiše, r.a. On kaže: Ve Aiše mimmen vulide fil-islam, ve hije asgaru min Fatime bisemanije senevat", što znači: "Aiša je od onih koji su rođeni nakon Poslanstva, i ona je bila mlađa od Poslanikove, a.s., kćerke Fatime osam godina".
Ovo je veoma važan podatak, u njemu imamo demant onoga što se, navodno, spominje u Taberijevom Tarihu "da su sva Ebu Bekrova djeca rođena prije islama, tj. prije poslanstva", dakle, to nije tačno, hazreti Aiša je rođena nakon poslanstva.
Ona je, kao što navodi veliki učenjak i historičar Ez-Zehebi, bila osam godina mlađa od hazreti Fatime, koja je, kao što je poznato rođena kada je Poslaniku, a.s. bilo 35 godina. Dakle, i ovo ide u prilog shvatanja da je hazreti Aiša rođena devet godina prije Hidžre, tj. 4. godine po Poslanstvu, a što je stav Buharije, Muslim i ostalih učenjaka. Upravo ove podatke spominje Ez-Zirikli u svom kapitalnom djelu El-A'lam u bigrafiji hazreti Aiše (to, III, str. 240).

Zaključak:
Na tvrdnje iznesene s početka ne treba obraćati pažnju, s obzirom da u islamu postoji koncenzus kao vrlo važan mehanizam zaštite od zablude i iskrivljavanja Allahovog Dina; ono što prenose Buharija i Muslim to je, bez dvojbe, tačno i u vezi s tim postoji koncenzus islamskih učenjaka. Ne smije se dozvoliti da se počnu "načimati" sahih hadisi, naročito oni koje prenose Buharija i Muslim, radijellahu anhuma, jer ako se to dozvoli onda se širom otvaraju vrata raznim novatorima, smutljivcima i onima koji bi htjeli da prekrajaju islam! To je, uistinu, nedopustivo!.
Općenito gledano, nema potrebe, kada se govori o Posalnikovm braku s Aišom, r.a., u fokus stavljati njene godine, pogotovo u današnje vrijeme kada se govori o pedofiliji i sl., već je boje reći da je ona bila mlada (dakle, bez spominjanja njenih godina), ali naglasiti da je ona u vrijeme konzumiranja braka bila šerijatski punoljetna. Za razumijevanje tog događaja potrebno je uvažiti kontekst tog vremena i ne nasjedati na zablude.
U vezi Poslanikovih supruga i razloga njegovog višeženstva autor ovog osvrta je napisao studiju koja je prevedena na engleski i njemački jezik. Bosnjaci.net su ranije objavili dijelove te studije na bosanskom i engleskom jeziku pa se to može pogledati putem linka.

Autor ovog osvrta je profesor Sire - Poslanikovog životopisa

Da bi upotpunili svoje znanje na istu temu preporučujemo vam da pročitate od istog autora sljedeći osvrt: ZAŠTO SE MUHAMMED, A.S., OŽENIO HAZRETI AIŠOM TAKO MLADOM?

VRH



Ostali prilozi:
» PRIJEPOLJSKO BAJRAMSKO SIJELO ALI U „NOVOPAZARSKOM SANDŽAKU“
Ferid Ferko Šantić | 13. April 2024 21:27
» VODIČ ZA „NOĆ VELIČANSTVENU“ - LEJLETU-L-QADR
Dr. Mustafa Cerić, reisu-l-ulema (1993 - 2012) | 05. April 2024 13:27
» VUČIĆU, SKLONI RUKE SA BOSNE DA SVI PRODIŠEMO!
Murat Tahirović | 30. March 2024 15:23
» BOSNO MOJA, DIVNA I NEKADA BILA MILA, PRKOSNA I SRAMOTNA
Mr. Milan Jovičić, mostarski Sarajlija, Bosanac | 26. March 2024 16:38
» BANA DODIJELILA PLAKETU DR. HARUNU HADŽIĆU
Bošnjaci.Net | 24. March 2024 21:18
» SIJANINI STIHOVI
Avdo Metjahić | 21. March 2024 23:54
» KAPIJE SVJETLOSTI UMJETNIČKI I NAUČNI UNIVERZIM DR PUPOVIĆA (I)
Božidar Proročić, književnik i publicista | 18. March 2024 14:46
Ostali prilozi istog autora:
» SURA EL-IHLĀS (ISKRENOST)
13. April 2020 22:37
» ŠIROKOGRUDNOST
06. February 2020 18:23
» ŠTA I KUDA NAKON TERORA U PARIZU?
17. November 2015 17:19
Optuzujembann.jpg
Feljtonalijaizetbegovic.jpg
fastvee.gif
EsmirBasic2312.jpg
EnesTopalovic54.jpg
AtentatnaBosnuavdohuseinovic1mart2022ad.jpg
Beharban.jpg
RancSalihSabovic.jpg
DokfilmBosnjaci454.jpg
hrustanbanner20april2020.jpg
Bos-Eng-pasanbegovic.gif
BANA34234.jpg
ArmijaBiH.gif
NjegosMilo.jpg
bosanskahistorijabanner.png
zlatni ljiljani.jpg
njegosvirpazar.gif
Istraga-poturica.gif
sehidska_dzamija_plav140x80.gif
hotel_hollywood_ilidza_sarajevo.gif