Naslovna | Arhiva | Pretraga | Redakcija | O Bosnjaci.Net | Kontakt | Bosniaks.Net | ||||
|
Kolumne
BOŠNJAKINJE U NAŠEM DRUŠTVU Ovaj put imam želju da se osvrnem na temu, koja nije kod nas koji se bavimo pisanjem nije dovoljno zastupljena u bošnjačko-muslimanskom društvu. Majka, žena, kćerka... u našem društvu su često zapostavljene, a znamo da igraju ključnu ulogu u porodici ali i u oblikovanju kulture, identiteta i društvenih vrijednosti. U bošnjačkom društvu, poput mnogih drugih, žene su kroz historiju često bile u pozadini, dok su njihova uloga i doprinos bili sklonjeni iz glavnih tokova života. Ipak, kroz vjekove, uprkos mnogim izazovima, one su bile stubovi porodice, čuvari tradicije, nositeljke moralnih vrijednosti. Herojine u miru i u ratu! Kroz migracije, pretrpljene nepravde, žene su bile snaga koja je omogućavala zajednici da opstane i da se regeneriše. Bošnjačko-muslimansko društvo je specifično, zbog toga što balansira između tradicije i modernosti, religije i sekularnosti, što se ujedno odražava i na status žene. Tradicionalno, uloga žene je bila vezana za porodicu, dom i brigu o djeci, dok je sa modernizacijom došlo do promjena. U posljednjim decenijama, Bošnjakinje su se sve više uključivale u obrazovanje, politiku, ekonomiju, a sve više mladih žena postaje prepoznatljivo u javnom životu. Ono što je karakteristično za bošnjačko-muslimansko društvo je često usmjeravanje pažnje na žene u kontekstu njihovih religijskih i kulturnih uloga, naročito kada je riječ o nošenju hidžaba ili odnosu prema porodici. Ali isto tako, one koje su izlazile iz okvira ovih tradicija često su bile suočene s osudama i preprekama, čak i unutar vlastite zajednice. Ovaj izazov balansiranja između tradicije i ličnog izbora je pitanje koje je sve prisutnije u bošnjačkom društvu, naročito među mlađim generacijama. Iako nije uvijek bilo lahko, žena i djevojka u bošnjačkom društvu su kroz historiju našle svoje mjesto, kako u privatnom, tako i u javnom životu, u umjetnosti, nauci i politici. U današnjem vremenu, mnoge žene su ključne figure u obrazovanju, zdravstvu, novinarstvu, aktivizmu i mnogim drugim poljima. To je i simbol napretka društva, gdje je sve više, i vrednuje njihov potencijal i doprinos izražen. Naravno, pitanje uloge žene i djevojke u društvu se razvija i dalje. I dok neke tradicije opstaju, nove ideje o ravnopravnosti, slobodi izbora i jednakim pravima sve više dolaze do izražaja, pa će biti interesantno pratiti kako će se razvijati status žene u ovom društvu u budućnosti. Ono što sam htio reći, bih da se malo osvrnem na našu tradicionalnu ženu i njeno držanje, specijalno djevojke a kasnije nevjeste koje u većini postaje stub porodice. Ljepota snahe i njenog držanja u porodici zaista predstavlja ključnu dimenziju bošnjačke tradicije, jer odražava duboko ukorijenjene vrijednosti, poštovanje i ulogu žene u obitelji i društvu. Ova ljepota nije samo fizička, već i emocionalna, kulturna i duhovna. Nevjesta i snajka u bošnjačkoj tradiciji simboliziraju harmoniju, poštovanje porodičnih normi i odanost, čime doprinose očuvanju i prenošenju obiteljskih tradicija kroz generacije. U mnogim pričama i narodnim predajama, ženska ljepota nije samo fizička, već i unutrašnja ljepota koja se ogleda u njenim postupcima, brižnosti, pažnji prema obitelji, kao i u sposobnosti da stvori harmonične odnose unutar obitelji. Snajka, svojim ponašanjem, trudom i ljubavlju prema obitelji, čini osnovu porodične sreće i stabilnosti. Njena sposobnost da bude ljubazna, strpljiva i predana obitelji čini je lijepom u očima onih koji je okružuju. Ljepota nevjeste i snajke u bošnjačkoj tradiciji nije samo u fizičkom izgledu, već u dubokom poštovanju obiteljskih vrijednosti, skromnosti, strpljenju i sposobnosti za izgradnju harmoničnih odnosa unutar obitelji. Ove kvalitete čine ljepotu žene trajnom, dubokom i dublje ukorijenjenom u kulturi i tradiciji našeg društva. Nevjesta i snajka, svojim ponašanjem i držanjem, predstavljaju temeljne osobine bošnjačke obiteljske tradicije, koja je utemeljena na ljubavi, poštovanju i međusobnoj podršci. U bošnjačkoj tradiciji, ljepota snajke ne leži samo u njenoj fizičkoj privlačnosti, već u njenom ponašanju, njenom odnosu prema svekrvi, svekru, djeci i ostalim članovima obitelji. Iako je izgled važan, puno veća pažnja se pridaje unutrašnjoj ljepoti, odanosti i spremnosti da postane dobra žena, majka i članica obitelji. Snajka je tradicionalni pojam u bošnjačkom društvu koji označava nevjestu, odnosno ženu koja je ušla u brak sa sinom u određenoj obitelji. U kontekstu obitelji, snajka-snaha ima specifičnu ulogu i društvenu funkciju, koja je često povezana s poštovanjem, tradicijom i međuljudskim odnosima unutar šire obitelji. Iako su odnosi između snajke i svekrve (ili svekra) ponekad bili izazovni, mnoge obitelji njeguju sretan i harmoničan odnos. Snajka može postati vrlo bliska s članovima muževe obitelji, posebno ako su međusobno poštovanje i razumijevanje jači od bilo kakvih kulturnih ili društvenih pritisaka.U nekim obiteljima, snajka može biti vrlo voljena i tretirana kao vlastita kćerka, što doprinosi jačanju obiteljskih veza i jačanju međusobne povezanosti. Uloga snajke u bošnjačkom društvu i širem kontekstu balkanske tradicije nosi sa sobom duboku simboliku i odgovornost. Ona predstavlja vezu između dviju obitelji, kroz poštovanje, međusobnu podršku i održavanje obiteljskih vrijednosti i tradicija. Iako je tradicija oblikovala ovu ulogu, u savremenim vremenima snajka također može imati veću autonomiju u odnosima unutar obitelji, ali temeljni principi poštovanja i zajedništva ostaju ključni. Temena*, kao običaj u bošnjačkoj tradiciji, zaista ima posebno značenje i odnosi se na čin iskazivanja poštovanja prema starijim članovima porodice, naročito svekrvi i svekru, od strane nevjeste. Ovaj ritual je bio vrlo važan u kulturi Bošnjaka, jer simbolizira početak života nevjeste u novoj porodici i njen odnos prema roditeljima muža. Temena je simboličan trenutak u kojem nevjesta pokazuje svoje poštovanje i odanost prema starijim članovima muževe porodice. Ovaj običaj ima duboko ukorijenjeno značenje, jer pokazuje kako nevjesta prepoznaje ulogu svojih novih roditelja u svom životu i kako ih prihvata kao autoritet u svojoj novoj obitelji. Temena nije samo ritual koji se je obavljao tokom vjenčanja, već se nastavlja i u svakodnevnom životu nevjeste, kao simbol njenog trajnog poštovanja prema starijim članovima porodice, naročito svekrvi i svekru Nevjesta, kroz ovaj običaj, iskazuje svoju odanost i poštovanje prema starijima, što je ključno u mnogim muslimanskim i tradicionalnim društvima. Da li se ovaj retual i danas poštuje kod nas Bošnjaka, možda u malim procentima, ma da je temena bila lepota islamske tradicije koja se polako zanemaruje. Ne bih smio zaboravit djevojku Bošnjakinju, od koje sutra postaje nevjesta, od koje se očekuje da bude ponos roditelja i braće i čitave familije iz koje dolazi i postane nevjesta u novom domu. Lijepa djevojka, muslimanka kod Bošnjaka koja često nosi dužu kosu, koja može biti upletena u pletenice ili ostavljena da pada slobodno preko ramena. Njeno lice je obično okruženo nježnim crtama, a oči su najčešće velike i svijetle, što odražava toplinu i duboku unutrašnju snagu. Kod Bošnjakinje veoma je važna i njena unutrašnja ljepota. Dobar odgoj, ljubaznost, saosjećanje i poštovanje su osnovne vrijednosti koje odlikuje svakoju Bošnjakinju. Njena poniznost i duhovnost su neodvojivi djelovi njene ličnosti, jer Bošnjaci snažno cijene vjeru i odanost tradiciji. Lijepa muslimanka kod Bošnjaka često se ističe svojom skromnošću, toplinom i pažnjom prema drugima, a njena sposobnost da balansira između tradicije i modernog društva čini je još posebnijom. Na kraju, njena ljepota može biti upotpunjena sa hidžabom (ako ga nosi), što je simbol njene vjerne i ponosne pripadnosti islamskoj vjeri. Nosi ga s ponosom, često u različitim bojama, u zavisnosti od prilike, a hidžab joj daje poseban karakter – pomalo mističan, ali i pun unutrašnje snage. Imao bih mnogo reći o našoj djevojci kao i nevjesti jer to one zaslužuju, ma da ovaj put mislim da je dovoljno i da ću u budućnosti sigurno posvetiti više pažnje Bošnjakinjama. Meni je jedna takva žena i rodila, koja je danas u sto i prvoj godini života, a svjesnija je nego puno onih u pedesetim. (Pojašnjenje: *Temena; (arap. tamanni želeti, tur. temenna, temennah) način odavanja poštovanja, pozdravljanja, pri čemu se ruka, uz mali naklon, stavi na srce pa onda na čelo.)
|