Bosnjaci.Net - Najcitaniji Web Magazin Bosnjaka u Bosni i Hercegovini i Dijaspori
Naslovna  |  Arhiva  |  Pretraga  |  Redakcija  |  O Bosnjaci.Net  |  Kontakt  |  Bosniaks.Net English

 
Kolumne


BAJRAMSKA BESJEDA
Procitaj komentar
Autor: Aziz Hurem
Objavljeno: 02. May 2022. 00:05:00
AZIZ HUREM: Bajrami, džume, terawije, i općenito zajedničke molitve u džamijama imaju prvenstveno pored vjerskog i socijalni značaj i funkciju da se ljudi vide, da se prijatelji sretnu, razgovaraju, dogovaraju, razmjenjuju pitanja i nalaze rješenja, da razvijaju ljubav međusobno, da planiraju i mnogo toga još osim samog namaza za koji večina misli i vjeruje da džamija mora i može biti samo u funkciji vjere i ni zašto drugo ne može i ne smije da služi.
Ramazan i Bajram su rekli svoje. Dalje je do nas – hoćemo li nastavit po starom kao i do sad ili ćemo se udostojiti, uozbiljiti i okrenuti sami sebi, porodici, djeci, roditeljima, komšiji, državi, društvu, vjeri, radnim obavezama, pravu i pravdi, i svemu onome od čega bi mogli mi ili neko drugi imati fajdu. Ili čemo i dalje u besposlici traćiti vrijeme, kritikovati, ružiti, širiti ne zadovoljstvo, tražiti veze da nešto obavimo preko reda, da dobijemo ono na šta nemamo prava i za šta ne ispunjavamo uslove, da živimo od tuđeg rada i …. i ….. .
Bajrami, džume, terawije, i općenito zajedničke molitve u džamijama imaju prvenstveno pored vjerskog i socijalni značaj i funkciju da se ljudi vide, da se prijatelji sretnu, razgovaraju, dogovaraju, razmjenjuju pitanja i nalaze rješenja, da razvijaju ljubav međusobno, da planiraju i mnogo toga još osim samog namaza za koji večina misli i vjeruje da džamija mora i može biti samo u funkciji vjere i ni zašto drugo ne može i ne smije da služi.
Da li smo i danas kao i prije četrnaest vijekova dužni i obavezni da se slijepo držimo propisa ili i tradicije i da ne odstupamo od te ustaljene prakse – kada su u pitanju Bajrami. U prvotnim uslovima i vremenima kada su nastajali propisi o Bajramima i kada je Islam bio na mnogo užem geografskom prostoru nego danas – gdje su drugi i povoljniji klimatski uslovi iznuđivali tadašnje a i današnje propise i pravila - jer se nisu mijenjali - za koje se niko ne usuđuje da ih mijenja i dopunjava ---- danas je Islam raširen bukvalno od istoka do zapada i od sjevera do juga gdje vladaju šarolike okolnosti, uslovi, zakoni, transportne, komunikacijske i saobraćajne mogućnosti i mnoga prvila koja nisu svojstvena arapskom vrućem podneblju.
Muslimani u Evropi i Americi ali i dijelovima svijeta gdje su drastične temperaturne i vremenske razlike u godišnjim dobima imaju samo par godina priliku da im Bajrami dođu ili padaju u ljetnom periodu u toku cijelog ciklusa od tridesetišest godina. Te stoga, zašto ne iskoristiti proljetno i ljetno vrijeme pa ove dvije vjerske svećanosti organizirati i obaviti na širokim otvorenim prostorima kao što su stadioni, široke javne površine ili sl. Ako ikada a onda bar danas nam je prilagođen i olakšan prijevoz i transport kako javni tako i lični privatni. Zašto Bajrami u jednom gradu moraju i danas kao nekada biti isjeckani u tri, pet ili petnaest džamija i džemata. Zašto se trči poslije Bajrama odmah kući (jeste, znademo mi, najpreča nam je porodica) odnosno, zašto na Bajram namaz idu samo muškarci a žene, kćeri, nevjeste, majke i ostala ženska čeljad moraju da spremaju sofru kao i prethodnih trideset dana odnosno kao i ostali dio cijelog života i da dočekuju muževe, sinove, svekre i djevere. Sve je to dobro, i više nego dobro od strane našeg ženskog svijeta ali zar njima nije Bajram. A one se Bajramu raduju kao i mi svi.
Mi ćemo sjediti, kahve i baklave kušati, eglen i beglen voditi a žene će nam dvoriti.
A odmah poslije toga ćemo kazivati kako su naše žene visoko cijenjene i poštovane i da imaju sva prava. Jeste. Tako stoji u knjigama. Tako je to samo deklarativno. Ali u praksi ? Ne znam odgovor zašto žene ne trebaju da idu na Bajram namaz. Jedini mali i ne dostatni odgovor koji sam našao je zbog mjesta u džamijama koje su za Bajram prepune jer su došli i oni koji dolaze jedanput godišnje.
Zato je potrebno i nužno da se Bajrami organiziraju i održavaju u i na širokim prostorima koji mogu da prime ne ograničen broj klanjaća. Ako je – a jeste - Bajram i bajramsko veselje završni čin ramazanskog posta onda na tom veselju ( da ne kažem slavlju jer to mi nosi na nekakve anamo njihove slave ) bi trebali da budu prisutni i naš drugi odnosno nježniji i ljepši dio familije. Zar ne bi bilo lijepo da se bajramska svećanost ukoliko bi bila organizirana po principu „jedan Bajram-namaz u jednom gradu“ organizirano produži i poslije Bajram-namaza na tim ili u tim širokim prostorima – manji mjesni stadioni, sportske sale itd. Smatram da se na ovim masovnim bajramska manifestacija može i treba proširiti i upotpuniti program i drugim kulturnim i sportskim aktivnostima gdje bi obavezno morali i trebali prisustvovati svi članovi naših porodica i žene i djeca. Na tim veliim skupovima se gradi i učvršćuje nacionalna svijest koja je kod nas Bošnjaka dobro poljuljana baš i upravo zbog toga što smo rasparčani i usitnjeni i još se dodatno usitnjavamo i parčamo.
Kada je ratnih godina našim borcima i našem narodu bilo najteže – i nekako u to vrijeme se poče proturati k’o nekakav vjerski postulat da je muzika i pjesma grijeh – a onda jedan moj ahbab veli: „pa znadeš li ti šta je nama u ratu značila pjesma, da nije bilo harmonike i pjesme ja bih poludio“.
Dakle zašto ove vjerske svećanosti ne uveličati i pjesmom i muzikom, pjesmom sevdahijom i duhovnom ilahijom. Možda bi privukli na Bajram i jedan dio od onih 90 ili 80% Bošnjaka koji uopće ne idu u džamiju pa čak ni na Bajram.
Danas kada je tempo života, razvoj telekomunikacijske i info tehnike negativno utjecao na socijalni segment našeg života ovakvi skupovi su više nego nužni i obavezni a Bajrami su jedinstvena prilika za to. U slučaju Bošnjaka posebno bi to bilo potrebno u eresu gdje i sami znamo kakva je situacija i da mnogi džemati broje samo nekoliko desetina članova i što je posebno važno u dijaspori. U dijaspori su Bošnjaci razasuti po cijeloj Evropi i Americi. Često puta žive i rade tamo gdje uopće nema džemata. A kad dođe Bajram veliko je pitanje hoće li moći dobiti slobodan dan, može li stići u grad do najbližeg džemata, je li uspio dobiti informacije gdje i kada će se obaviti Bajram-namaz itd. itd. Naravno, onaj ko hoće taj će sve to da na vrijeme pripremi i da se obezbijedi. Ali postoji i ona poznata : „ svaki od nas je dužan da brine o zajednici i o svakom pojedincu.
*****
Danas, 02 Maja 2022 godine su u gradu Beču u Austriji svih sedam Bošnjačkih džemata zajedno organizirali i obavili Bajram-namaz na fudbalskom stadionu koji je predvodio hfz. prof. dr. Kenan Musić.
Dragi Bošnjaci–u Bosni u Sandžaku i širom svijeta -
– „BAJRAM ŠERIF MUBAREK OLSUN“!

VRH



Ostali prilozi:
» TUŽNO SRPSKO PITANJE IZDAJE U MOSTARU!
Mr. Milan Jovičić | 05. July 2022 03:00
» MOJA AMERIKA
Fatmir S. Bači | 04. July 2022 20:30
» GOLGOTA PRIJEDORSKIH JEVREJA I BOŠNJAKA
Samir Hadzalić | 02. July 2022 18:42
» UKRAJINA PODNOSI HEROJSKU ŽRTVU NA OLTARU EVROPE
Božidar Proročić | 02. July 2022 16:21
» MILORAD DODIK JE DANAJAC
Dr. Mustafa Cerić, reisu-l-ulema (1993 - 2012) | 01. July 2022 15:46
» UKRAJINA I PUTINOVE MRAČNE TERITORIJALNE AMBICIJE
Božidar Proročić | 29. June 2022 13:03
» DENIS BEĆIROVIĆ RADI DODIKA I FOTELJE ŽRTVOVAVO BOŠNJAKE I DRŽAVU
Akademik dr. Suad Kurtćehajić | 28. June 2022 17:53
» NI MALO SE NE ŠALIM!
Hazbija Kalač | 28. June 2022 13:45
» BUDIMO SPREMNI ZA OKTOBAR, JER NAM JE TO JEDINI SPAS!
Mr. Milan Jovičić | 27. June 2022 02:22
» OD ZABRANJENE NACIJE DO CIVILNOG ILI GRAĐANSKOG NACIONALIZMA
Dr. Mustafa Cerić, reisu-l-ulema (1993 - 2012) | 25. June 2022 22:33
» ČEKA LI BIH KANDIDATSKI STATUS?
Dr. Adamir Jerković | 23. June 2022 19:27
» SLUČAJ KARAĐUZOVIĆ
Šemso Agović | 23. June 2022 19:15
» MILOMIRKA MILA MELANK IZ „NJIHOVE STRANKE“ IMA PRAVO: „EZAN ČISTI NEČISTU LJUDSKU DUŠU“
Dr. Mustafa Cerić, reisu-l-ulema (1993 - 2012) | 22. June 2022 14:38
» ISTRAŽIVAČKI FAŠIZAM MILOMIRKE MILE MELANK
Elmedina Muftić | 22. June 2022 14:12
» JEDNA LASTA NE ČINI PROLJEĆE!
Mr. Milan Jovičić | 21. June 2022 17:25
» DA LI JE POSTOJANJE RS PROTIVNO MEĐUNARODNOM PRAVU
Akademik dr. Suad Kurtćehajić | 20. June 2022 13:13
Ostali prilozi istog autora:
» RASIZAM
15. June 2022 13:27
» KO JE KOGA PRAVIO?
01. June 2022 13:37
» MEZARI I MEZARISTANI
23. May 2022 18:11
» RASPUTIN
06. March 2022 23:14
» QUO VADIS, BOSNIEN?
28. January 2022 00:21
» PROSTITUCIJE REPUBLIKE SRPSKE
12. December 2021 15:01
» HOUSE OF ONE
30. November 2021 14:57
» I KAMEN BI ZAPLAK’O
13. July 2021 16:32
» APSURDI
07. May 2021 19:00
» RAMAZANSKA PRIČA
12. April 2021 15:13
» NOMEN EST OMEN
21. March 2021 23:41
fastvee.gif
Taslidza Banner.jpg
SrdjandDramanovic Studija.jpg
Beharban.jpg
Kurtcehajicbanner45.jpg
RancSalihSabovic.jpg
DokfilmBosnjaci454.jpg
hrustanbanner20april2020.jpg
Bos-Eng-pasanbegovic.gif
BANA34234.jpg
ArmijaBiH.gif
bos-jezik.gif
NjegosMilo.jpg
almirhot.jpg
bosanskahistorijabanner.png
zlatni ljiljani.jpg
njegosvirpazar.gif
Istraga-poturica.gif
KDBH_Preporod.gif
Udruzenje Kultur Media banner.jpg
sehidska_dzamija_plav140x80.gif
hotel_hollywood_ilidza_sarajevo.gif