Naslovna | Arhiva | Pretraga | Redakcija | O Bosnjaci.Net | Kontakt | Bosniaks.Net | |||||
|
Kolumne
PRED TEŠKIM IZAZOVOM SPREČAVANJA ZLOUPOTREBE I INKRIMINACIJE ISLAMSKIH SIMBOLA
S jedne strane, ne mogu se braniti, pravdati, abolirati niti razumjeti oni koji znamenje vjere, simbole islama privatiziraju i od njih prave zastavu svojih nasilnih ili zločinačkih pokreta i paradržava, te pod takvom zastavom vrše najmonstruoznije zločine i skrnavljenje ljudskog dostojanstva. Ta neshvatljiva uzurpacija univerzalnog dobra i njegova brutalna kompromitacija je nerazuman čin i, često, zločin bez presedana. Naime, univerzalno dobro sadržano u Kelime-i-šehadetu je Božiji dar cijelom čovječanstvu, to je miraz svih ljudi i naroda, jer Kur'an ističe: “Prije tebe nijednog poslanika nismo poslali a da mu nismo objavili: ‘Nema boga osim Mene, zato se Meni klanjajte!’” (El-Enbija, 25) Obzirom da vjersko ili teološko objašnjenje i argument ne podržava sebičnu uzurpaciju islama od bilo koga, nedvojbeno je da iza toga može stajati uskosebični cilj nekog drugog karaktera. Stoga, ako pamet takvih ljudi ne može uvidjeti univerzalnost i opću dobrobit kao temeljnu i tako očitu intenciju i poruku islama, sasvim je razumljivo da ta plitka pamet ne može pojmiti i uvidjeti mnoge druge sofisticiranije i složenije procese i pojave, prostije rečeno, shvatiti da svojim izborom nasilja i brutalnosti udaraju na suštinski karakter islama i time ostvaruju nečije bezobzirne interese. Muslimanske, sigurno, ne. S druge strane, niti se može niti se smije prihvatiti tendencija inkriminiranja simbola islama i njihovo stavljanje u ravan nacističkih i fašističkih znamenja. To treba odlučno odbaciti i svim raspoloživim sredstvima se tome suprotstaviti. Dakako, nije sporno da je u povijesti bilo zloupotrebe religijskih simbola čak i od osoba visoke religijske pozicioniranosti. Iz nemuslimanske povijesti dovoljno je podsjetiti na križarske ratove, ili zločine pojedinih zapadnih država pod čijim su zastavama sa krstom, kao dio sistematskog i organiziranog državnog projekta, vođeni imperijalni ratovi, porobljavani i na najgrublji način zlostavljani i istrebljivani narodi, sprovođena inkvizicija i sl. Međutim, to se nije uzimalo kao povod za kompromitaciju same suštine simbola i doktrine kršćanstva. Govorni ili pisani iskaz Kelime-i-šehadeta je istinski simbol islama, sažetak njegove doktrine, ustvari kratki iskaz proširenog značenja. Općenito, religijski simboli, kao i mnogi drugi, su semantički bremeniti i nose esencijalna značenja religije, za vjernike imaju izuzetno, čak, ponekad, nadnaravno značenje i važnost. Stoga njihova upotreba u neke druge svrhe dovodi do negativnih i destruktivnih posljedica i neprihvatljivih značenjskih konotacija. Što je simbol važniji, značenjski zgusnutiji, uzvišeniji i čistiji to su posljedice njegove zloupotrebe i pogrešne primjene gore i destruktivnije. A upravo je takav slučaj sa simbolom neprihvatljive zloupotrebe šehadeta na zastavama s kojima se ide u zločin.
Mnogi islamski autori ističu da u primarnim izvorima islama, uključujući tu i sunnet Muhammeda a.s., te u biografijama njegovih ashaba ne postoje nesumnjivi dokazi i vjerodostojne predaje koje govore da je iskaz Kelime-i-šehadeta, cjelovit ili parcijalan, ispisivan po džamijama, kućama ili platnu, nego je ta praksa među muslimanima nastajala u kasnijim periodima. Na Poslanikovoj, a. s., ratnoj zastavi nisu bile ispisane riječi šehadeta, već je zastava bila bijele ili crne boje, bez natpisa, a hadis u kojem se navodi da su na Poslanikovoj, a. s., zastavi bile ispisane riječi La ilahe illallah kategorizira se u red nevjerodostojnih hadisa. Vjerodostojno je potvrđeno da je drugi dio šehadeta, Muhammedun resulullah, bio ispisan na Poslanikovom, a. s., prstenu koji mu je služio kao pečat i koji je stavljao na kraju pisama koja je slao tadašnjim vladarima i namjesnicima. Imam Buhari u Sahihu (hadis br. 3106) bilježi predaju da je Poslanikov, a. s., pečat sadržavao tri riječi, od kojih je svaka bila u zasebnom redu. U prvom redu pisalo je Muhammed, u drugom Resul (Poslanik), a u trećem Allah, što je formiralo sintagmu Muhammed resulullah – Muhammed, Allahov poslanik. Dakle, može se sa punom sigurnošću tvrditi da ispisivanje riječi La ilahe illallah na neka istaknuta mjesta ili predmete, pogotovo na ratnu zastavu, nije sunnet Allahovog Poslanika, a. s., jer on takvo nešto nije prakticirao, niti je svojim ashabima savjetovao. Prema tome, stavljanje šehadeta na zastavu ne može se pravdati vjerskim razlozima i smatrati se vjerskim činom, nego naknadnom praksom nekih muslimanskih grupacija. Kada je riječ o ovim prostorima, ovom autoru nije poznato da je na ovim prostorima bila tradicija crne zastave, sa natpisom ili bez njega, nego je zastava zelene boje (bajrak) sa bijelim polumjesecom i zvijezdom bila i dan danas ostala tradicija muslimanskog identiteta. Ne vidim potrebu da se ova tradicija mijenja, da se postojeći bajrak mijenja nekim drugim, koji, ustvari, predstavlja nečiju drugu tradiciju koja nema vjersko utemeljenje. Zašto bi ovdašnji muslimani svoju tradiciju napuštali i mijenjali je nečijom drugom? Imajući na umu navedeno, muslimani i Islamska zajednica na ovim prostorima nalaze se pred dvojakim izazovom i zadaćom. Prvi je kako se suočiti sa zlom zloupotrebe simbola islama od strane neodgovornih i nerazumnih muslimana i njihovih organizacija, razotkriti njihovu interpretativnu površnost, nekredibilnost i destrukciju.
Ovim tekstom p(r)ozivam muslimanske intelektualce, ulemu sa fakulteta i medresa na akciju davanja intelektualnih odgovora i praktičnih rješenja kako bi Islamska zajednica bila na visini zadatka i potreba muslimana. Uvjeren sam da džematski imami, glavni imami, muftije, administracija IZ, Reisu-l-ulema, muslimani, Bošnjaci i svi ljudi imaju potrebu i očekivanja da ulema najvišeg reda i muslimanska inteligencija odlučno i hrabro ponude teorijsku i teološku elaboraciju i argumentaciju sadašnjeg stanja muslimanskih društava i perspektive muslimana Bošnjaka, da pomognu da se stvari razjasne i nazovu pravim imenom, da se preduprijedi inkriminacija islamskih simbola kao i njihova zloupotreba od pojedinih muslimana. Uza sve ovo, ipak, na kraju ostaje gorčina što nam se uvijek sa strane nameću pitanja i teme kojima se trebamo baviti, što smo objekti a ne subjekti događanja, tumači a ne kreatori procesa, što se uvijek pravdamo i nešto objašnjavamo. |