OMALOVAŽAVAJUĆI HUMOR – PUT KA NOVOM GENOCIDU
Autor: Esad Širbegović
Objavljeno: 22. Aug 2024. 14:08:29
Na direktnu vezu između genocida i omalovažavajućeg humora upozorava Memorijalni muzej Holokausta Sjedinjenih Država ističući ulogu omalovažavajućeg humora u obliku karikatura u nacističkim novinama “Der Stürmer” s ciljem da uvjeri Njemce da su Jevreji ne samo podljudi (*untermenschen*), nego i opasni neprijatelji njemačkog Reicha.

Bošnjaci su u Jugoslaviji decenijama bili izloženi omalovažavajućem humoru kroz viceve koji su ih prikazivali kao izrazito glupe. Ovaj oblik ismijavanja doprinio je njihovoj dehumanizaciji, što je na kraju imalo teške posljedice - genocid nad njima.

Zbijanje šala na račun grupe koja je preživjela genocid prije 29 godina nije bezazleno. Kada vlast takve šale brani kao slobodu govora, a istovremeno optužuje one koji prepoznaju islamofobiju za govor mržnje, ona ne samo da narušava značenje tih pojmova, već i doprinosi stvaranju atmosfere koja može voditi ka novom genocidu.

U Bosni, zemlji u kojoj su se u posljednjih 80 godina dogodila dva genocida i gdje su sve etničke grupe bile meta masovnih ubijanja i istrebljenja samo zbog svog identiteta, nedostatak osnovne svijesti o vjerskim osjećanjima, razlici između slobode govora i govora mržnje, te mehanizmima koji vode ka genocidu, nije samo razočaravajući, već predstavlja ozbiljan razlog za paniku.

Uprava za vjerske poslove Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini je saopćila instrukciju reisu-l-uleme Husein-ef. Kavazovića svim hatibima u Bosni kojom im je preporučio da sa džematlijama prouče Kišnu dovu.


Ivana Marić, koja je ranije bila kandidatkinja Naše stranke za dogradonačelnicu Sarajeva, iskoristila je ovu priliku da ismije reisov poziv. Njena objava izazvala je buru reakcija na internetu, što je rezultiralo reakcijom Naše stranke, koja trenutno drži vlast.
Naša stranka je izdala saopćenje za javnost, gdje su između ostalog rekli:
"Oštro osuđujemo govor mržnje upućen Ivani Marić i hajku koja je protiv nje pokrenuta zbog statusa u kojem šaljivo komentira poziv reisu-l-uleme Mustafe efendije Cerića vjernicima da uče Kišnu dovu."

Pogriješili su reisovo ime, ali to nije jedino što je uvredljivo i opasno ovdje.

Šale koje omalovažavaju određenu grupu doprinose njenoj dehumanizaciji normaliziranjem negativnih stereotipa. Ovakav humor jača stereotipe i čini ih prihvaćenijim u društvenim normama.

Redovno izlaganje omalovažavajućem humoru desenzibilizira društvo prema negativnim stereotipima, čineći ih prihvatljivijima. Smijanje šalama koje ponižavaju određenu grupu stvara emocionalnu distancu, smanjuje empatiju i olakšava dehumanizaciju te grupe.

Omalovažavajući humor trivijalizira stvarnu patnju ciljne grupe i otežava razumijevanje njihovih problema. S druge strane, ovakav humor jača zajedništvo unutar grupe koja se smije, stvarajući osjećaj superiornosti kod nje i pojačava status ismijavane grupe kao autsajdera, što opravdava isključenje ismijane grupe iz društva.

Omalovažavajuće šale utiču da diskriminacija izgleda bezopasno i opravdano. Kada se takav humor tolerira ili slavi, to signalizira da je diskriminacija prihvatljiva, što vodi do internalizacije negativnih stereotipova među članovima ciljne grupe. – počnu sami od sebe praviti budale, što dovodi do smanjenog samopoštovanja i povećanog psihološkog stresa.

Dehumanizacija je ključna faza u procesu genocida. Iako sama po sebi ne mora nužno dovesti do genocida, svaki genocid uključuje fazu dehumanizacije. Ljudska bića ne ubijaju lako; većina ljudi posjeduje određenu razinu empatije. Stoga je dehumanizacija grupe koja treba biti ubijena jedan od ključnih koraka u svakom genocidnom procesu.

Nacisti su Jevreje prikazivali kao prijetnju i neprijatelje kroz šale koje su služile pripremi tla za genocid. Kada vlast koristi humor za ismijavanje određene grupe, to može imati ozbiljne posljedice, kao što pokazuje iskustvo Holokausta i bosanskog genocida.

Važno je isto istaknuti da su njemački vicevi o Poljacima doprinosili njihovoj dehumanizaciji, pripremajući teren za nasilje nad njima.

Nedavna izjava Ivane Marić, u kojoj je rekla da je pogriješila i da njeno ponašanje nije bilo primjereno, jer je zaboravila da je narodu stalo do vjersikh osjećaja, odražava elitistički stav u kojem se generalno vjernici doživljavaju kao inferiorni.

Po njenoj izjavi nije do nje, samo je zaboravila gdje je i s kim ima posla.

Međutim, taj njen stav je sasvim u skladu s mainstream evropskom linijom koja sekularizam smatra superiornim u odnosu na religiju, kao što je na primjer slučaj s francuskim konceptom Laïcité, po kojem je sasvim legitimno koristiti omalovažavajući humor prema Islamu.

Da političke i intelektualne elite Zapadne Evrope tokom Holokausta nisu koristile takav omalovažavajući humor da bi dehumanizirale Jevreje, a potom ih sistematski pobijali, danas bi u Sarajevu desetine hiljada Aškenazi Jevreja recitovalo molitvu *Tefillat Geshem*, dok bi desetine hiljada Sefardskih Jevreja izgovaralo *Tikkun Hageshem*. Ove molitve, koje se obavljaju tokom Šemini Acereta, posvećene su prizivanju kiše.

Ovaj dio trenutne vlasti u Bosni vodi pro-EU politiku s ciljem pridruživanja istoj, što objašnjava njihove postupke. Oni su prihvatili dominantnu političku liniju zapadnoevropskih elita. U Skladu s tom logikom, ismijavanje islama postaje prihvatljivo, dok se islamofobija ne tretira kao oblik rasizma, već kao ljudsko pravo, što je otvoreno objavio glavni urednik bečkog lista *Falter*, Florian Klenk. Stoga je jasno zašto vlasti u BiH nastoje kriminalizirati one koji se usude govoriti o islamofobiji, optužujući ih za govor mržnje.

Ovo predstavlja potpunu inverziju stvarnosti – žrtva postaje agresor, a agresor žrtva. Također, govoriti o mehanizmima genocida nije u skladu s trenutnim narativom EU, posebno kada su neke zemlje članice EU-a saučesnice u tekućem genocidu nad Palestincima.

Ova vlast u BiH bi se trebala izviniti reisu i svim muslimanima za svoje izjave. Sami bi trebali uvidjeti zašto. Sve i da shvate zašto, oni se neće izviniti. To im jednostavno nije dozvoljeno.