Hadž je novi početak jedne nove etape života pravog insana. HADŽ: SMISAO, CILJ I MUDROST
Autor: Dr. Zijad Delić Objavljeno: 20. Nov 2009. 14:11:05
Posjetiti svetu kuću u svetom mjestu i starom gradu po imenu Mekka, je želja svakog Muslimana i Muslimanke. Obavezna posjeta jednom za života, ako je insan punoljetan (balig), priseban (akil), slobodan, materijalno i zdravstveno u stanju, je jedan od islamskih šarta. Hadž svake godine, za više od četrnaest vijekova, donosi Muslimanima svih nacija, rasa, geografskih i kulturnih podneblja, najvrijednije duhovno iskustvo u životu koje se može zamisliti: Takvaluk (bogobojaznost/svjesnost o Bogu). Od kako je Allah pozvao vjernike da obave Hadž, nebrojivi milioni Muslimana, ljudi i žena sa sva četiri dunjalučka ćoška posjetili su ovo sveto mjesto Kabu, mjesto rođenja monoteisma – Islama. Hadž je u stvari najveći kongres vjernika na zemaljskoj kugli, koji nije vazan samo onima koji su direktno uključeni u njegovo izvršavanje već i za sve druge muslimane. Kur’anska proklamacija “bratstva muslimana” ne smije ostati mrtvo slovo na papiru. Ova prklamacija ne smije ostati samo na golim osjećanjima. Ona se mora realizirati. Hadž je za to najbolja prilika jer Hadž simbolizira “pokret” vjernika ka Allahu, približavanje Njegovoj milosti i zaštiti. Onog trenutka kada hadžije počnu učiti “telbiju”, svo biće njihovo se okreće ka Uzvišenom, moleći “magfiret”, pokazujući spremnost žrtve Islamu i istrajnosti na tome putu. Talbija demonstrira hadžijsku spremnost i afirmaciju čvrste vjere u srcu. Pošto je Allah pozvao Svoje sluge da Ga jednom za vrijeme života obiđu, Talbija odražava esenciju tog odgovora i posjete: ispravnost obožavanja Stvoritelja i ne pridružujući Mu nikoga u hvali, moći, a ujedno i da je dolazak na to sveto mjesto vođen iskrenim nijetom, ljubavlju i nadom u oprost od Allaha, Izvora Milosti i praštanja. Telbija osvješćuje vjernike i upozorava ih da je Allah centar njihove realnosti i jedini izvor pravog značenja i vrijednosti zivota. Svjesni svoje funkcije na dunjaluku, hadzije spremno prihvataju odabranu vjeru i zadovoljno uzvikuju: Odazivamo Ti se o Stvoritelju! Ovdje smo u Tvojoj službi. Naša predaja je samo Tebi, Put na Hadž ima za cilj Allahovo zadovoljstvo. Hadž je duhovno iskustvo i poseban vid obožavanja koji ima potencijal da promijeni ljudsku viziju na cijelu stvarnost u kojoj žive, učini ih čistim i ojača im vjeru u srcu a to im omogući da budu uzorni insani u svemu što kažu i učine. Hadž je institucija u Islama koja je mnogima pomogla da razumiju koncepte Islama u njihovom pravom svjetlu kao što je to slučaj sa Malkomom X. Institucija Hadža će i u budućnosti biti pokretačka snaga internacionalne Islamske zajednice -- Ummeta, koja će vjernicima dati smiraj u dusi i životu a ujedno i novu perspektivu i zagarantovan novi početak u životu. A ko je taj koji ne treba “Novi Početak”? Ako bi zaista željeli vjerovati da će Hadž biti primljen kod Allaha (Hadž Mabrur), to se može putem nekoliko znakova iz praktičnog života hadžija: 1. Iskrenost: Hadž obavljati samo u Ime Allahovo. Allahov Poslanik, Muhamemd (S) učio je sljedeću dovu: Allahumme hadždžeten la rija’e fiha ve la sumu’a – O Allahu! Pomozi mi da obavim hadž u kome neće biti pokazivanja drugima kako bi oni svjedočili moj hadž (rija) a ni želje da drugi čuju o mome učinjenom činu (sumu’a)” . (Sunan Ibn Madžah) 2. Priprema za Hadž: Provjeriti i popraviti odnos sa Allahom i Allahovim stvorenjima. Tražiti od Allaha da nam oprosti i nadati se Njegovoj Milosti. Ako imamo duga prema ljudima da ga izmirimo, bilo to u materijalnom (novac) ili pogledu grešaka prema ljudima. Ići na hadž halal zaradom, ostaviti dovoljno za familiju, naučiti o principima hadža i odabrati društvo koje će pomoći u postizanju ovog velikog cilja su važne pojedinosti pripreme hadžija za Hadž Mebrur. 3. “NO” grijehu na hadžu: Samo onda kad hadžije slijede protokol hadža i ponašaju se po pravilima, hadž će biti makbul (primljen). Greške se mogu desiti, ali su one znakovi slabosti ličnosti i karaktera, neznanja o svetosti vremena i mjesta, nepoznavanja Serije i slijeđenja naconalnih kultura a ne šerijatskih propisa. 4. Ustrajnost u izvršavanju Allahovih odredaba i ispravnoj upotrebi vremena: Prisutnost srca, učenje Kur’ana, sjećanje na Allaha (Zikr), traženje oprosta od Allaha, Dova, činiti dobro drugima, itd., su djela koja će potvrditi našu žrtvu i ustrajnost na putu dokučivanja ‘Kabul Hadža”. 5. Razumijevanje i svjesnost o pravoj realnosti Hadža, ciljeva i mudrosti iza hadžskih obreda: Muslimani generalno ne mogu biti izgubljeni u vanjskoj formi obreda ignorirajući njihovo značenje i poruku. Muslimani moraju izvršavati obaveze u smislu razumijevanju koncepta tih obaveza a ne samo u pogledu njihove forme. Ako hadžije odu na Hadž, i obave Hadž samo formalno, ne znajući esenciju Hadža i “zašto” iza hadžskih rituala, bojati se je da će takav odnos prema Hadžu učiniti Hadž smjesom turizma i teškoća. Ukratko, oni koji ne shvate duh Hadža, zašto rade to što rade, samo, ne do Dragi Allah, donesu poklone iz Mekke. “Torbe pune a duše prazne”. 6. Živjeti Hadž poslije Hadža: Potvrda da je hadž Kabul je život po dolasku sa Hadža. Hadžijama i poslije Hadža slijedi živjeti “duh Hadža”. Koje su najveće vrijednosti i blagodati Hadža? 1. Potvrda vjere u Jednog, Jedinog Boga – Allaha dž.š. 2. Čista srca od bilo kakvih grijeha. Kada vjernik obavi Hadž i taj Hadž je primljen kod Allaha, Allahov Poslanik, Muhammed a.s. obavještava o veseloj vijesti: “Vratiće se sa Hadža ko onog dana kada ih je majka rodila”. (Buharija i Muslim) 3. Jedinstvo Muslimana. Kad bi se Hadž razumio i služio ko temelj islamskog jedinstva, islamska civilizacija bi cvjetala kao sto je cvjetala u prošlost. Hadž ujedinjava vjernike, bez obzira na geografske i kulturne različitosti, u internacionalnu zajednicu vjernika (Ummat). 4. Potvrda spremnosti i žrtve: Hadžije potvrđuju spremnost da žrtvuju materijalna sredstva i vrijeme u ime Allaha kao što je to Ibrahim a.s. potvrdio u primjeru sa svojim sinom Ismailom a.s., kada Allah od Ibrahima a.s. traži žrtvu na Njegovom putu, Ibrahim je spreman ali i sin Ismail a.s. prihvata odredbu: “O oče moj! Učini kako ti je naređeno. Inša-Allah, vidjećeš da cu biti saburli”. (As Safat 102) 5. Najveća vrijednost Hadža je shvatanje odnosa ‘Abda i Rabba (sluge i Gospodara): Takvaluk – bogobojaznost: “I onim, što vam je potrebno za put, snadbite se. A najbolja opskrba je bogobojaznost” (El Beakare 197). ZAKLJUCAK Zaista, u ovom posebnom putovanju, savjesni Muslimani ponovo duhovno ožive. Ovo iskustvo pomogne vjernike da vide život ko hediju (poklon) od Allaha koju trebaju njegovati i paziti. Zaista je Hadž iskustvo koje nudi sav potreban materijal za izgradnju mnogo jače veže sa Allahom, članovima familije, rodacima, itd. Ukratko, hadž je novi početak jedne nove etape života pravog insana. |