Bosnjaci.Net - Najcitaniji Web Magazin Bosnjaka u Bosni i Hercegovini i Dijaspori
Naslovna  |  Arhiva  |  Pretraga  |  Redakcija  |  O Bosnjaci.Net  |  Kontakt  |  Bosniaks.Net English

 
Teme


Osvrti i analize
ŠTA SE KRIJE IZA POKRETANJA VJERSKIH INICIJATIVA POPUT „MEKKANSKE POVELJE“ I „ABRAHAMSKE VJERE“?
Procitaj komentar
Autor: Bošnjaci.Net
Objavljeno: 27. January 2022. 01:01:52
U muslimanskim sredinama širom svijeta sve je više kontroverzi oko sve učestalijeg pozivanja međureligijskoj konvergenciji i pokretanju brojnih inicijativa o tome, od kojih su najistaknutije „Mekkanska povelja“, „Abrahamska vjera“ i druge novonastale nominacije.
Na tom fonu američka prijestonica je 11. novembra 2021. bila domaćinom foruma „Povelja Časne Mekke za promicanje globalnog jedinstva i suživota: međuvjerska saradnja za sigurnost, zdravlje i razvoj“, koji je održan i organiziran u partnerstvu između najviših islamskih i neislamskih vjerskih institucija iz raznih dijelova Sjedinjenih Američkih Država.
Forumu su prisustvovali i generalni sekretar Rabite i predsjednik Vijeća muslimanskih učenjaka Muhammed el-Isa, izvršna direktorica Ureda za partnerstva bazirana na vjeri i dijalogu u Bijeloj kući Melissa Rogers, odabrani politički i intelektualni autoriteti, predsjednici i članovi naučno-istraživačkih centara, te niz akademskih i religijskih vođa.

„Mekkanska povelja“

El-Isa je ukazao da principi „Mekkanske povelje“ konvergiraju s ciljevima održivog razvoja u osnovnim pitanjima pravde, siromaštva, ekoloških posljedica, u ublažavanju nasilja i jačanju mira i suživota, kao i u drugim osnovnim problemima u svijetu.
El-Isa se u uvodnoj sesiji osvrnuo na sadržaj „Mekkanske povelje“ i kazao da ona predstavlja nastavak „Medinske povelje“, odnosno Medinskog ustava kojeg je Vjerovjesnik Muhammed, a.s., potpisao s različitim komponentama društvene zajednice u Medini.
Naglasio je da je „Medinska povelja“ bila najvjerodostojniji izraz – po svjedočenju dokumenata – vrijednosti islamske vjerske tolerancije i da je zastupala koegzistenciju sa svim pravima i obavezama, uz naglašavanje ljudskog dostojanstva i prava na život u punoj legitimnoj slobodi.
Kazao je da „Mekkanska povelja“ naglašava važnost uvažavanja raznolikosti u svim njenim spektrima, te da to u pravom smislu predstavlja poštivanje volje Stvoritelja u postojanju različitosti, raznolikosti i pluralizma među ljudima, i da zagovara dijalog i savez civilizacija.
„Mekkanska povelja“ je potpisana u maju 2019. godine a odobrilo ju je 1200 muslimanskih ličnosti iz 139 zemalja, koji su predstavljali 27 islamskih komponenti različitih pravaca i frakcija. Povelja je usvojena kao „historijski ustav“ za uspostavljanje vrijednosti suživota pripadnika različitih religija, kultura, rasa i orijentacija u muslimanskim zemljama s jedne, te za ostvarenje mira i harmonije među svim komponentama ljudske zajednice, s druge strane.

„Abrahamska vjera“

U povezanom kontekstu pojavilo se mnogo kontroverzi oko tzv. „nove abrahamske vjere“, iako to službeno nije tako nazvano, budući da za sada nema ni svojih načela, ni sljedbenika, ni objavljene knjige, već da se radi samo o projektu o kojem se počelo govoriti prije nekog vremena, a koji počiva na zajedničkom činiocu triju religija: islama, kršćanstva i jevrejstva kao abrahamskih vjera u smislu njihova vezivanja za vjerovjesnika Ibrahima/Abrahama, a.s.
Prema izvještaju britanske radio-stanice BBC proklamovani cilj ovog projekta je „fokusiranje na ono zajedničko u trima religijama i ignoriranje onog što bi moglo izazvati sukobe i ratove među narodima“.
Promoviranje ove ideje započeto je u okviru „uspostavljanja mira među narodima i zemljama bez obzira na razlike među njima“.
Prema BBC-iju, upotreba izraza „abrahamski“ i rasprava oko njega započeta je s potpisivanjem sporazuma o normaliziranju bilateralnih odnosa između Emirata i Bahrejna i Izraela u septembru 2020. pod pokroviteljstvom Sjedinjenih Američkih Država i njihovog tadašnjeg predsjednika Donalda Trumpa i njegovog savjetnika Jareda Kushnera a koji je nazvan „abrahamskim sporazumom“.
U tekstu sporazuma objavljenom u listu američkog Ministarstva spoljnjih poslova stoji: „Potičemo napore da se podrži međureligijski dijalog za unaprjeđenje kulture mira između tri abrahamske religije i čitavog čovječanstva.“
Ovaj stavak predstavlja polaznu tačku i osnovu brojnih inicijativa kojima je propraćeno potpisivanje sporazuma o normalizaciji bilateralnih odnosa sa Izraelom. Normaliziranje odnosa sa Izraelom, dakle, nije bio samo politički ili ekonomski aranžman, već je imalo reperkusija i na kulturne aspekte u životu uključenih strana, tvrde posmatrači.
BBC skreće pažnju na činjenicu da su akteri društvenih mreža koji su se bavili ovim pitanjem optužili Emirate da promoviraju novu abrahamsku religiju. Mnogi su poziv abrahamstvu povezali s Abrahamovom porodičnom kućom. Naime, u septembru 2019. godine otkriveni su planovi za izgradnju „Abrahamove porodične kuće“, odnosno mauzoleja koji objedinjuje tri glavne nebeske religije, čija gradnja se odvija na otoku Saadijat u emiratskoj prijestolnici Abu Dabi.
Prema riječima izvođača, mauzolej predstavlja materijalizaciju historijske Povelje o ljudskom bratstvu koju su potpisali Šejhu-l-Azhar i vatikanski papa u Abu Dabiju u februaru 2019. godine.

Azharovo odbijanje

Kontinuiranost pozivanja novom abrahamstvu nagnalo je šejhu-l-Azhara dr. Ahmeda Tajjiba da prekine svoju šutnju i da u svom svečanom obraćanju u Egipatskoj porodičnoj kući ukaže na opasnost onog što se naziva „novom abrahamskom vjerom“ i potcrta da bratimljenje islama i kršćanstva ne podrazumijeva miješanje tih dviju vjera i brisanje razlika među njima. On je ukazao na opasnost takvih zagovaranja koja idu za tim da islam, kršćanstvo i jevrejstvo stope u jednu vjeru oko koje će se okupiti ljudi i više se ne sukobljavati, naglašavajući da je takav zagovor sam po sebi uperen protiv slobode uvjerenja, slobode vjerovanja i slobode izbora.



Tajjib je javno izrazio svoje neslaganje s pozivanjem „novoj abrahamskoj vjeri“ i u svom obraćanju se zapitao da li taj poziv podrazumijeva međusobnu saradnja pripadnika različitih religija u stvarima koje su im zajedničke i u promicanju plemenitih humanih vrijednosti, ili se želi proizvesti neka nova vjera „bez boje, okusa i mirisa“, kako se izrazio.
„Pozivanje abrahamstvu“, rekao je, „izvana izgleda kao pozivanje međuljudskoj slozi i uklanjanju uzroka sukoba i trvenja, a zapravo se radi o zagovaranju oduzimanja slobode uvjerenja, slobode vjerovanja i slobode izbora.“
On smatra da je pozivanje na unificiranje vjere „bliže zbrkanim snovima, nego dosezanju suština stvari i njihovih naravi“, jer je „okupljanje ljudi oko jedne vjere apsurdno, protivno onom iskonskom na čemu je Bog stvorio ljude“, potcrtavajući da je „uvažavanje vjere drugoga jedno, a vjerovanje u tu vjeru nešto sasvim drugo“.
Sa svoje strane, generalni sekretar Lige sunijskih učenjaka prof. dr. Džemal Abdusettar da pozivanje abrahamskoj vjeri nije vjerski, već politički projekat kojim se ide za tim da se kod muslimana utrne osjećaj pripadnosti njihovoj vjeri, da se iskoristi trenutno stanje njihove slabosti, što se kroz povijest ponavljalo mnogo puta, no oni su se uvijek budili i vraćali se ispravnosti svoje vjere i vjerovanja.
Abdusettar – bivši profesor na fakultetu Ed-Da'va Univerziteta el-Azhar – istaknuo je da iza ovog političkog projekta stoje Ujedinjeni Arapski Emirati, koji ga podupiru svim sredstvima: novcem, popularnim vjerskim učenjacima i funkcionerima i dr., kako bi proizveli specifično vjersko raspoloženje prema specifičnoj vjeri, sukladno intencijama državnih struktura – kako je kazao u intervjuu za portal aljazeera.net.
Što se, pak, tiče izjava Šejhu-l-Azhara, Abdusettar se pohvalno izrazio o njegovom stavu o onom što se naziva „novom abrahamskom vjerom“, rekavši da on dolazi u sklopu njegovih podupiranja brojnih pitanja. Ali, ono što je važnije od tih izjava jest – kazao je – da se borimo protiv takvih poziva, da se muslimanski ummet mobilizira za odbacivanje sličnih krivih vjerovanja posredstvom vjerskih aktivista širom muslimanskog svijeta.
Ujedinjeni Arapski Emirati su još u septembru 2019. godine obznanili planove izgradnje „Abrahamove porodične kuće“, tj. mauzoleja koji će objedinjavati tri glavne nebeske vjere, i čija izgradnja je u toku na otoku Saadijat u emiratskoj prijestolnici Abu Dabiju.

Sa svoje strane, akademik i istraživač, ekspert za Šerijatsko pravo, dr. Mahmud Šemsuddin el-Huza'i kaže da je upozorenje Šejhu-l-Azhara došlo tek nakon što su ideja i sintagma „nova abrahamska vjera“ izišli iz uskog okvira i naširoko se proširili društvenim mrežama, te je postalo nužno objasniti razliku između osnivanja nove vjere i koegzistiranja s drugim vjerama.
U izjavi za portal alkhaleegonline on je dodao da je Šejhu-l-Azhar novu abrahamsku vjeru povezao sa slobodom uvjerenja koja bi trebala biti svima zagarantirana, budući da abrahamski poziv izvana izgleda kao pozivanje međuljudskoj slozi i uklanjanju uzroka sukoba i svađa, a da se zapravo radi o pozivanju na uskraćivanje slobode uvjerenja, kako smatra El-Huza'i.
On se osvrnuo i na opasku Šejhu-l-Azhara u njegovom obraćanju – da je „nova vjera“ bez boje, okusa i mirisa, rekavši da ona pokazuje da Šejhu-l-Azhar potcjenjuje abrahamski poziv tvrdnjom da je bliža zbrkanim snovima, nego mogućnosti da jednoga dana bude i ostvarena.

Politička regrutacija

Istraživač u religijskim pitanjima dr. Ammar et-Temimi drži da je ova ideja stara i da je sada samo reaktivirana premda se pojavljuje kao nešto novo, u savremenom ruhu, kako bi udovoljila ciljevima onih koji je promoviraju. Tako je konvergencija i naglašavanje umjerenosti i tolerantnosti – što je okosnica projekta abrahamske vjere – isto ono za čim se posegnulo prije više desetljeća samo u drugim vidovima.
U intervjuu za alkhaleegonline Et-Temimi je naglasio da ti pozivi predstavljaju političku eksploataciju jednog još uvijek bolnog ideološkog pitanja u sklopu šireg i sveobuhvatnog projekta koji seže u devedesete godine prošlog stoljeća a koje se nastoji uobličiti preko raznih organizacija i istraživačkih centara, naročito u Sjedinjenim Američkim Državama.
Ukazao je na to da se „u takve pozive možda nenamjerno uključio i velik broj ljudi nošenih iskrenim namjerama, s ciljem učvršćivanja umjerenosti, te su u njima korišteni samo kao oruđe. Stoga se može kazati da svi ti pozivi predstavljaju savremeno konfrontiranje sa starim rivalom – islamom“.
Et-Temimi drži da je upozorenje Šejhu-l-Azhara hrabar i hvalevrijedan gest koji odražava svijest o tome šta je u biti i šta sadrži ovaj poziv koji je naišao na zdušno odbijanje od muslimanskih učenjaka, ali jednako tako i od kršćanskih, te da je uzurpatorski cionistički entitet zapravo taj koji ga pokreće na različitim frontovima.
Ovaj istraživač napominje da je ono što se danas naziva „abrahamskom vjerom“ ustvari samo blještav naziv za nešto za šta se u najmanju ruku može kazati da je sumnjivo i da izaziva podozrenje, osobito ako se uzme u obzir ova beskrajna podrška koja se pruža onima koji to zagovaraju i poklanjanje izdašne pažnje onima koji to usvajaju i rade na njegovoj promidžbi.
Et-Temimi je uvjerenja da je politička upotreba ovog pitanja samo osnova zamišljena da bude kapija i ključ za nešto mnogo veće od normalizacije odnosa između muslimana i cionističkog entiteta, pri čemu se nikako ne smije prenebregnuti ideološki aspekt. „Ovim se“, kaže on, „cilja postići mehko okončanje palestinskog pitanja i podrivanje pokreta arapskog proljeća, sukladno podloj politici kapitaliziranja terorističkih akata i nasilja koji se pojavljuju na sceni.“
On skreće pažnju na činjenicu da Emirati preuzimaju vođenje ovog projekta i da ustrajavaju na njemu ne obazirući se na one koji prema njemu izražavaju rezerve, privlačeći sve pristalice, stavljajući im na raspolaganje materijalna sredstva i ogromnu medijsku mašineriju za njegovu promociju pod raznim nazivima.
Na kraju je rekao da je ovo nešto što se moglo sasvim jasno raspoznati već na samom početku puta Emirata ka normaliziranju odnosa sa Izraelom i obznanjivanja izgradnje Abrahamove porodične kuće u Abu Dabiju, a koja, kako je rečeno, sadrži crkvu, džamiju i sinagogu pod krovom jednog mauzoleja, pa do otvorenog narativa o normalizaciji.

Odabrao, prilagodio i preveo:
dr. Safvet Halilović

VRH



Ostali prilozi:
» OPŠTA OPASNOST: KORUPCIJA NA PUTEVIMA
Mirsad Kulović | 09. May 2022 03:12
» SPISAK BERBERA (OBREZIVAČA) U BIH 1959. GODINE
Muhamed Hodžić | 29. April 2022 01:08
» IZET EROVIĆ-IZMEĐU PROSVJETE I KULTURE
Božidar Proročić | 12. April 2022 14:52
» RAT U UKRAJINI I "RUSKI SVIJET”
Božidar Proročić | 11. April 2022 13:32
» SELMAN-SELKO SELHANOVIĆ POSVEĆENOST MEDIJIMA I PUBLICISTICI
Božidar Proročić | 26. March 2022 15:15
» RUSKI DIGITALNI TRAGOVI NA ZAPADNOM BALKANU
Bošnjaci.Net | 18. March 2022 14:02
Ostali prilozi istog autora:
fastvee.gif
SrdjandDramanovic Studija.jpg
BosnaIzmjeneustava.jpg
Beharban.jpg
Kurtcehajicbanner45.jpg
RancSalihSabovic.jpg
DokfilmBosnjaci454.jpg
hrustanbanner20april2020.jpg
Bos-Eng-pasanbegovic.gif
BANA34234.jpg
ArmijaBiH.gif
bos-jezik.gif
NjegosMilo.jpg
almirhot.jpg
bosanskahistorijabanner.png
zlatni ljiljani.jpg
njegosvirpazar.gif
Istraga-poturica.gif
KDBH_Preporod.gif
Udruzenje Kultur Media banner.jpg
sehidska_dzamija_plav140x80.gif
hotel_hollywood_ilidza_sarajevo.gif