Bosnjaci.Net - Najcitaniji Web Magazin Bosnjaka u Bosni i Hercegovini i Dijaspori
Naslovna  |  Arhiva  |  Pretraga  |  Redakcija  |  O Bosnjaci.Net  |  Kontakt  |  Bosniaks.Net English

 
Kolumne


Hadžijski putopis od Novog Pazara do Mesdžidul Harama (V)
U I OKO MESDZIDUL HARAMA
Procitaj komentar

Autor: Prof. dr. Jahja Fehratović
Objavljeno: 13. October 2013. 16:10:48

Dr. Jahja Fehratović


Mesdžidul Haramu najlakše možete prići u predsabahskim sahatima, ali ni tada vam nije sigurno da ćete uspijeti ući na prvio nivo, naročito ako dolazite na glavnu kapiju iz pravca sahat-kule. Dok se na podne i ikindiju i nekako možete probiti na neki od gateova, na akšam i jaciju izgleda skoro nemogućim, jer većina hodočasnika koja imade tu sreću da uđe unutar Mesdžida, opremljena je saburom i drugim potrepštinama da ne izlazi do poslije jacije namaza. Hadžije vrijeme unutar samoga Mesdžida, ukoliko ne tavafe, provode u učenju Kur'ana, klanjanju nafila, zikrenju i upućivanju dova.
Stigavši u Mekku heftu prije početka hadžskih obreda i obavivši već prvoga dana umru, preostalo vrijeme provodimo trudeći se da što više boravimo u Mesdžidul Haramu. Od našega hotela na Minni do Harema, prema gruboj procjeni, ima između četiri i po i pet kilometara vazdušne linije. Domaćini nam organiziraju prijevoz dva puta na dan: ujutru u četiri sahata na sabah-namaz i sa ikindije, dok se oko povratka svaki put dogovramo sa vozačima. Tako svakoga dana iznova i iznova upoznajemo ovo čudesno zdanje i nadamo se da se približavamo Božijoj milosti. Svaki ponovni susret sa Haremom i Kabom predstavlja novi izazov i proizvodi posebne emocije koje se nikada ne mogu do kraja precizno definirati, ali i određene tehničke poteškoće koje opravdavaju izreku da su za vrijeme hadža Mekka džihad, a Medina džennet. Najveću muku, kao i većini hodočasnika, predstavlja nam prijevoz, koji u početku, makar u odlasku, biva redovan, ali u povratku nikada precizan pa čak ga ponekad i ne bude, što izaziva situaciju da se morate pogađati s neprincipijelnim mekkanskim taksistima, koji iz dana u dan povećavaju cijenu za istu maršutu, da bi pred početak hadžskih obreda i dolazak hadžija na Minnu tarifa vožnje od Harema do našeg hotela sa nekih 20-30 rijala porasla na 200, i to najčešće do sredine ili tri četvrtine puta, jer je vojska već postavila barikade i do početka hadžakih obreda ne dozvoljava ni jednom civilnom vozilu bliži prilaz, što u konačnici znači pješačenje od jednog kilometra pa na više kroz tunel Melik Halid i druge ceste dok njima, u istom trenutku, nemormalnom brzinom prolaze automobili različitih bezbjednosnih i tehničkih službi.

Jedna je poteškoća stići do centralnoga Harema, a sasvim druga ući u sami Mesdžidul Haram. Kada kažemo centralni Harem, imamo na umu da cijela jezgra Mekke, skupa sa Minnom i Muzdelifom sve do Arefata pripada Haremu, i da namaz klanjan na bilo kom dijelutog prostora koji je označen međašima vrijedi koliko stotinu hiljada namaza na drugom mjestu. I zato možete najnormalnije vidjeti na svim ulicama da za vrijeme namaza staju trgovine i drugi poslovi, i ceste, trotoari, haustori, holovi i hodnici hotela i tržnih centara, rijetke zelenkaste površine, sva moguća mjesta pretvaraju se u prostor za klanjanje na kome se safe svi koji su se tom trenutku zadesili na tom mjestu i klanjaju za haremskim imamom čiji se glas, putem razglasa, čuje u prečniku od nekoliko kilometara. Ali, ipka njaveć radost za jednog hodočasnika jeste klanajnje i boravak unutar samoga Mesdžidul Harama, te se zato dvadeset četiri sahata na stotine hiljada njih tiska na sve moguće haremske kapije i pokušavati probiti unutar samoga zdanja. Haremski prostor je na četiri nivoa, do kojih vodi mnoštvo različitih kapija i, izuzev prvog kata, pokretnih stepenica, pa čak na nekoliko mjesta i liftovi. Unutrašnjost je skor bez izuzetka u najskupocjeijem mermeru, a na pojedinim prilazima urađeni su i minijaturni mozaici od mermernih kvadratića. Drugi nivo Harema je cijeli montažni, i dojima se kao ogromna viseća čeličana u koju se ulazi posebnim mostom i popunjava međuprostor između prvog i trećeg kata; namijenjena je isključivo zaobavljanje tavafa starih,invalida i onih koje je put iscrpio pa jedino u kolicima mogu ispuniti umranske i hadžske obrede. Za one koji imaju takve potrebe ispred stoje vozači sa kolicima koji ih za naknadu od 50 do 100 rijala vode kroz tjelesno iscrpljujeće obrede tavafa i saj'a. Četvrti kat Harema je pod otvorenim nebom, i na njemu je najljepše boraviti noću ili dočekati sabah, jer vas blagi povjetarac prirodno hladi, dok ste na svim drugim nivoima izloženi klimama i ventilatorima koji često znaju, usljed nagle pormjene temeprature prije i poslije izlaska iz zdanja presjeći čovjeka i izazvati mu glavobolju ili kakvu drugu poteškoću. Na svakom spratu Mesdžidul Harama od podrumskog mermernog zindana do krova nalazi se više česama Zemzema raspoređenih po svim čoškovima ravnomjerno, dok se po središnjim dijelovima nalaze burad također sa Zemzem vodom za okrepu hadžija.


Sandžačke hadžije


Mesdžidul Haramu najlakše možete prići u predsabahskim sahatima, ali ni tada vam nije sigurno da ćete uspijeti ući na prvio nivo, naročito ako dolazite na glavnu kapiju iz pravca sahat-kule. Dok se na podne i ikindiju i nekako možete probiti na neki od gateova, na akšam i jaciju izgleda skoro nemogućim, jer većina hodočasnika koja imade tu sreću da uđe unutar Mesdžida, opremljena je saburom i drugim potrepštinama da ne izlazi do poslije jacije namaza. Hadžije vrijeme unutar samoga Mesdžida, ukoliko ne tavafe, provode u učenju Kur'ana, klanjanju nafila, zikrenju i upućivanju dova. Međutim, ipak to bude jako dug period pa dosta hadžija i odspava unutar samoga harema. Nigdje nisam vidio zadovoljnija lica spavača od haremskih, iako su se opružili na golom mermeru sa tankom sedžadicom i bez ikakavoj jastuka ili samo papučama pod glavom, izgledaju kao da su usnili na najmehkijem krevetu na svijetu. I sami skoro svakoga dana bar jednom usnimo na tom mubarek mermeru i čini nam se da nikada nemamo lakši, ljepši i sitiji san. Dovoljno je pola sahata sna na ovom blagoslovljenom mjestu da otkloni svaki umor, pa čak i da niste spavali cijelu prethodnu večer. Unutar samoga Mesdžida hadžije hodaju bose, rijetko u čarapama, dok papuče ili sandale nosaju u priručnim cekerima, torbicama i kesama. Na ulazima kod svake od kapija postoje police za obuću, ali rijetko koji hadžija poslije izlaska pronađe papuče na mjestu gdje ih je ostavio. Uz papuče koje nosa sa sobom, većina hadžija ima i sedžadu, Kur'an manjeg formata, obični ili elektronski tespih i flašicu ili termostat u koji zahvaća Zemzema.

Unutar samoga Harema, kao i spoljnjem dijelu angažirane su cijele armije čistača koje se brinu o higijeni. Uglavnom su to Indijci, Pakistanci ili Bangladežani koji u Saudiji predstavljaju jeftinu radnu snagu. Besprijekorna čistoća Harema, pored milionskih brojki hodočasnika od kojih je dovoljno da svako ispusti papirić pa da se napravi jedna cijela deponija, biva sve manje uočljivija kako se udaljavate od jezgre, jer službe ne stižu osluživati više od jednog kilometra u prečniku od Kabe. Nisam primjetio da li unutar Mesdžidul Harama postoji, ali u krajevima avlijskog dijela haremskog prostora smješteno je nekoliko jedinica muških i ženskih hamama, više abdesthana i česama na kojima se hodočasnici mogu abdesetiti i okrijepiti.



Rekonstruirani dio avlijskog prostora obgrljen je hotelima, dok se još sa dvije strane neprekidno dvadeset četiri sahata radi kako na proširenju samoga Mesdžidul Harama, gdje se već nazire nekoliko novih minara, kapija i slojevitih dorada postojećih nivoa Mesdžida, tako na izgradnji novih hotela i tržnih centara. Sami Mesdžidul Haram obrgljen je sa preko pedeset kranova, dok se uokolo na sve strane izideže njih nekoliko stotina. Kompleks naspram glavnog ulaza koji obuhvaća cijeli niz zgrada sa sahat-kluom u sredini dominira cijelim prostorom. Iako djeluje primamljivo, i možda poslije Mesdžidul Harama okuplja najviše hodočasnika na jendome mjestu, imam osjećaj o neprirodnost i samo vještačkoj uklpoljenosti tog kompleksa u haremski ambijent. Takav dojam stječem najprije po tome što sahat-kula, pa i cijeli njezin kompleks ne predstavlja originalnost i autentičnost niti saudijskog niti općenito muslimanskog kulturno-civilizacijskog dostignuća već je kopija zapadnoevropskih vrijednosti, naročito londonskog Big Benga, što govori o najmnje dvije stvari: još uvijek prusutnoj inferironosti svijesti muslimanskih vladara u odnosu na zapad i nevrjednovanju vlastitih kapaciteta i potencijala, te polaghanom prodiranju zapadnjačke kulture u ovoj jedinoj oazi suštinske duhovnosti muslimanskog ummeta. Da sam taj kompleks vidio u New Yorku ili Parizu, vjerovatno bi me fascinirao svojom skladnošću, ali ovdje, gdje sam očekivao mnogo više orijetalnog duha i u tom arhitektonskom smislu, skoro iritirajuće strci, i to ne samo po svojoj vanjštini već i unutrašnjosti, gdje možete naći firmirane prodavnice svih svjetskih brendova, restorane i kafeterije u kojima se služe isključivo evropski i američki napici; da recimo pored Zemezem vode koju možete besplatno piti i točiti koliko god želite ili, uz nadoknadu za ambalazu, vrlo jeftino kupiti ukoliko ne možete čekati u redu, vi u tim restoranima za nemale novce dobijate italijanske, francuske ili njemačke mineralne ili prirodne vode. Uz to, umjesto nekadašnjeg čaja i drugih orijetalnih napitaka, danas je pepsi nacionalno saudijsko piće. Na žalost, Arapi su požurili da izbrišu sve tragove osmanskog prisustva u Mekki, pa su uz njih porušili i svoje dulje od milenija staro arhitekstonsko kulturno nasljeđe, na koji se osmanlijska kultura tek naslanjala i činila njezin površinski sloj, što je dovelo do toga da sada, u traganju za vlastitim izrazom, ne uspijevaju postići onu orijentalno- arabesknu nijansu iz koje konačno i zrači prefinjena islamska arhitektonska duhovnost.

VRH


  Dossier: Hadžijski putopis od Novog Pazara do Mesdžidul-harama
» U I OKO MESDZIDUL HARAMA
Prof. dr. Jahja Fehratović | 13.10.2013 16:34
» OSVOJENJE KABE
Prof. dr. Jahja Fehratović | 12.10.2013 21:10
» ROJEVI BIJELIH PČELA KRUŽE OKO KABE
Prof. dr. Jahja Fehratović | 09.10.2013 21:50
» LEBBEJKELLAHUMME LEBBEJK!
Prof. dr. Jahja Fehratović | 09.10.2013 02:17
» OD NOVOGA PAZARA DO MESDŽIDUL-HARAMA (I)
Prof. dr. Jahja Fehratović | 07.10.2013 14:10

Ostali prilozi:
» ŠTA LI SU NAM TO NAPISALI DRAGAN I MILORAD, PORUKOM SA ZIDA PLAČA
Mr. Milan Jovičić, mostarski Sarajlija, Bosanac | 28. March 2024 14:47
» DA LI JE BOSNA I HERCEGOVINA ZAISTA „NEMOGUĆA ZEMLJA“?
Mehmed Meša Delić | 26. March 2024 16:43
» BOSNO MOJA, DIVNA I NEKADA BILA MILA, PRKOSNA I SRAMOTNA
Mr. Milan Jovičić, mostarski Sarajlija, Bosanac | 26. March 2024 16:38
» PRIJEDORSKA RAMAZANSKA SJEĆANJA
Samir Hadzalić | 25. March 2024 15:26
» PLAĆENE UBOJICE BOŠNJAŠTVA
Sead Zubanović | 24. March 2024 13:46
» UMJETNIKOV COGITO
Faruk Dizdarević | 22. March 2024 14:00
» IZLOŽBA „OTETA ZEMLJA“
Akademik Džeko Hodžić | 21. March 2024 14:05
» NESPAŠAVANJE HERCEGOVINE, LIČI NA VELEIZDAJU "TROJKE"
Nada Starijaš Al Issa | 21. March 2024 13:56
» NIČIJI DANIS TANOVIĆ
Šemso Agović | 21. March 2024 13:40
» RASKRINKRIVANJE CIONISTIČKIH LAŽI
Dr. Sead Alić | 20. March 2024 13:33
» MIRO I MILAN SU ŽIVI SVJEDOCI ISTINE RODNOGA SARAJEVA!
Mr. Milan Jovičić, mostarski Sarajlija, Bosanac | 17. March 2024 22:41
» ZID OKO GAZE SIMBOL JE MASMEDIJSKIH ZIDOVA
Dr. Sead Alić | 17. March 2024 18:04
» JA NISAM BOSANAC I HERCEGOVAC!
Mr. sci. Džavid Begović | 17. March 2024 17:58
» SANDŽAČKI ISTORIJSKI USUD
Velija Murić | 17. March 2024 17:52
» DA LI JE CARIGRADSKA KONVENCIJA ODVOJILA SANDŽAK OD BOSNE?
Mehmed Meša Delić | 17. March 2024 14:12
» OTVARANJE MUSLIMANSKIH UMOVA, ALI I SRCA
Dženan Hasić | 15. March 2024 15:33
» BOŠNJAK, BOSANAC I NARCISOIDNA NAKLAPANJA
Suad Karamustafić | 12. March 2024 13:13
» SVJETLOST RAMAZANA MJESECA KOJI OBASJAVA CRNU GORU
Božidar Proročić, književnik i publicista | 11. March 2024 17:53
Ostali prilozi istog autora:
» "POTPUTITI" - U BOSANSKOME JEZIKU
07. August 2023 15:13
» BOŠNJACI I BOSANCI
26. July 2023 15:22
» SVAKIDAŠNJA JODIKOVKA
24. April 2023 19:36
» OSVOJENJE KABE
12. October 2013 21:10
» LEBBEJKELLAHUMME LEBBEJK!
09. October 2013 02:17
» MALI RADOJICA SA VELIKOG TORNJA
23. September 2013 18:31
» KUDA IDE BDZ?
06. March 2013 22:06
» TURSKI HIJANET
25. February 2013 21:25
Optuzujembann.jpg
Feljtonalijaizetbegovic.jpg
fastvee.gif
EsmirBasic2312.jpg
EnesTopalovic54.jpg
AtentatnaBosnuavdohuseinovic1mart2022ad.jpg
Beharban.jpg
RancSalihSabovic.jpg
DokfilmBosnjaci454.jpg
hrustanbanner20april2020.jpg
Bos-Eng-pasanbegovic.gif
BANA34234.jpg
ArmijaBiH.gif
NjegosMilo.jpg
bosanskahistorijabanner.png
zlatni ljiljani.jpg
njegosvirpazar.gif
Istraga-poturica.gif
sehidska_dzamija_plav140x80.gif
hotel_hollywood_ilidza_sarajevo.gif