Šerijatska vaga
SPOSOBNOST I POUZDANOST
Autor: Hfz. Abdurrahman ef. Kujević
Objavljeno: 03. Nov 2018. 23:11:47

Blago onom pojedincu koji je u svojoj oblasti, branši i poziciji sastavio između sposobnosti i pouzdanosti. Blago zajednici koja ima takve članove, pozicionare, funkcionere i vladare.
A onaj koji nema ovih svojstva ili ima jedno a drugo ne, neće moći obaviti svoj emanet i dužnost haman i kada bi htio i imao volje za tim.


Uzvišeni Stvoritelj Allah dželle še'nuhu ima potpuna svojstva i prelijepa imena. Svako Njegovo ime ima svoje značenje i poruku koju trebamo živjeti. Jedno od Njegovih imena je El Hakim što znači Mudri. A mudrost je postaviti sve na svoje mjesto.

Trag Njegove mudrosti je savršeni sistem koji vlada u kosmosu gdje sve funkcionira u skladu i savršenoj tačnosti.

Taj red nam je Mudri Stvoritelj putem objave naredio da čuvamo, održavamo i unapređujemo te stanemo na put svemu što dovodi do njegovog urušavanja.

"Ne činiti nered na zemlji nakon što je na njoj red već uspostavljen " ( El E'araf 56.)

Održavanje Božijeg reda na zemlji zahtijeva da od najmanje pa sve do najveće funkcije u društvu provjeravamo onima koji su ih dostojni.

"Allah vam zapovijeda da odgovorne službe (emanete) onima koji su ih dostojni povjeravata". (En Nisa 58.)

Ovaj ajet je objavljen na dan osvajanja Mekke kada su se sva plemena utrkivala da im Resulullah alejhi selam povjeri emanet održavanja K'abe što podrazumijeva između ostalog i njeno otključavanje i zaključavanje. Bez obzira na njihove želje Allahov poslanik alejhi selam je taj emanet povjerio plemenu koje je to najbolje znalo da radi. Nakon toga je objavljen navedeni ajet iz sure En Nisa kao potvrda ispravnosti Resulullahovog postupka.

Šta je potrebno za kompetentnost (zaslužnost)?

Dva su svojstva i osobine kojima se treba okititi svaki musliman a posebno kada je u pitanju imenovanje i povjeravanje pozicija i funkcija u zajednici od najmanje važnih pa sve do onih najbitnijih. Ta dva svojstva su sposobnost i pouzdanost. Uzviseni veli u Kur'anu u prevodu značenja na bosanskom jeziku:

"Najbolje je da unajmiš snažna i sposobna". ( El Kasas 26.)

Sposobnost ili snažnost podrazumijeva poznavanje pravde i moć za sprovodjene iste medju ljudima.

Sposobnost isto znači da dobro poznajes raditi posao kojim si zadužen. Da imaš znanja o tome. Da si ekspert za tu oblast i da se stalno usavršavaš. Jer ako nemaš znanja nemoguće je uspješno izvršiti dužnost koja ti je povjerena.

Upitan je imam Ahmed: "Da li je bolje imati u bitci snažnog vođu griješnika ili slabog koji je izuzetno pobožan?"

Odgovorio je: " u tom slučaju je bolje izabrati snažnog koji čini velike grijehe jer od njegove snage će muslimani imati koristi, doživjeti slavu i ponos a grijesi su između njega i Allaha.

A kada muslimani imaju slabašnog vođu koji je pobožan ta slabost će donijeti poraz istini, pravdi i muslimanima a od njegove pobožnosti korist će imati samo on lično."

(Essijasetu eššer'ijjetu Ibn Tejmijja str.47,48)

Zbog toga je Resulullah alejhi selam rekao jednom od najpobožnijih ashaba Ebu Zerru: "O Ebu Zerre, ja te smatram slabim ali ti ujedno želim ono što želim samom sebi, stoga nemoj slučajno da preuzmeš emanet vođenja ni dva čovjeka i nemoj preuzimati obavezu čuvanja imetka siročadi." (Muslim br.1826 ).

Drugo svojstvo koje je potrebno stalno i uvijek imati a posebno prilikom zaduživanja pozicija naročito vlasti i moći jeste emanet ili pouzdanost.

Pouzdanost sadrži tri komponente:

1. da strahuješ od Uzvišenog Allaha,
2. da se ne bojiš ljudi i
3. da ne izdaš i prodaš zadatak kojim si zadužen.

U Kur'anu stoji:

"Nemojte prodavati Allahove ajete za nešto što malo vrijedi i mene se bojte " (El Bekare 41.)

A Resulullah alejhi selam veli: "Kome bude od Allaha povjereno nešto da pouzdano obavlja pa umre i izda to što mu je povjereno Allah će mu zabraniti miris Dženneta". (Muslim br. 1829)

Blago onom pojedincu koji je u svojoj oblasti, branši i poziciji sastavio između sposobnosti i pouzdanosti. Blago zajednici koja ima takve članove, pozicionare, funkcionere i vladare.
A onaj koji nema ovih svojstva ili ima jedno a drugo ne, neće moći obaviti svoj emanet i dužnost haman i kada bi htio i imao volje za tim.

Zamisli da unajmiš čobanina da ti čuva ovce koji niti je sposoban a nema ni pouzdanosti kod sebe.
Šta će biti sa tvojim stadom?!
Ishod je poznat.
Ili će izgubiti ovce ili će te izdati pa ih prodati i uzeti novac za sebe.

Isto je tako i sa svakim radnikom, nastavnikom, profesorom, doktorom, direktorom, šefom, odbornikom, ministrom, predsjednikom općine, regije, vlade, države i predstavnikom u bilo kojem segmentu i nivou. Ako nije sposoban i pouzdan ili je samo jedno a drugo ne nikada neće uspješno obaviti svoj zadatak.
Kada se to dogodi nastaće nered i potpuni poremećaj u društvu i zajednici. A nakon toga će nastati haos, kolaps i poremećaj i u svemiru i počeće da nastupa Sudnji dan. Izaći će sunce sa zapada, uzdići će se Kur'an iz prsa i mushafa. Jer nakon što ljudi nisu htjeli Allahovu riječ da poštuju već joj okrenuli leđa izaći će im životinja iz zemlje koja će štapom obilježavati vjernike od nevjernika.

Prenosi Ebu Hurejre da je Resulullah rekao: "Kada se izgubi emanet očekuj nastupanje Sudnjeg dana".

Prisutni upitaše: "A kako se gubi emanet?"
"Kada se važne stvari budu povjeravale onima koji ih nisu dostojni tada čekaj Sudnji dan".

(Buharija br. 6496)

Gospodaru Plemeniti, pomozi nam da ostvarimo najveće stepene sposobnosti i pouzdanosti svugdje i na svanokm mjestu a tada ćemo živjeti u idealnom društvu na koje ćeš Ti stalno spuštati Svoj bereket i rahmet, amin.