REVITALIZIRANJE NACIONALNIH PROCESA BOŠNJAKA
Autor: Nedžad Latić Objavljeno: 19. Jul 2011. 14:07:36
Tada sam rekao predsjedniku Izetbegoviću kako ne vjerujem da imamo moći, načina i sredstava kojima bismo se mogli suprostaviti tom prljavom talasu propagande. Iznenađen mojim pesimizmom, Predsjednik me je upitao: "Pa, šta ćeš ti činiti?" " Uzdam se u Boga da će dati da jednog dana splahne ovaj prljavi talas propaganda protiv nas. Do tada ću se truditi da ostanem uspravan!" Iz nekih njegovih kasnijih razgovora sa drugim prijateljima, pa i nekih zapisa, mogao bih naći dokaze da je rahmetli Alija slično razmišljao. Ali, ako i nije razmišljao ovako, sigurno me nije ni pokušao razuvjeriti i otkloniti moju depresiju i politički defetizam. I tek s početka ove godine, koliko god politička situacija u BiH, od oktobarskih izbora bila nerješivo loša, u kontekstu nacionalne bošnjačke, prije svega kulturne politike, počeli su se dešavati neki procesi kojima se revitaliziraju krucijalna politička, nacionalna, kulturna, pa i vjerska pitanja. Koliko god polemika oko pokušaja ukidanja vjeronauke u školama kao legalnog predmeta bila burna i ostrašćena, ona je pokazala da se više nikako ne mogu donositi tako važne političke odluke bez najširih narodnih masa koje se te odluke tiču. U ovom slučaju riječ je o džematlijama, čija prava su dugo godina satanizirana od strane politike partije dotičnog ministra za obrazovanje u Sarjevskom kantonu, te svih onih pojedinaca i nevladinih organizacija koje se predstavljaju da "bdiju na braniku evropskih sekularističkih tradicija". Isti je slučaj i sa osnivanjem Bošnjačke akademije nauka i umjetnosti (BANU), koja je osnovana u Novom pazaru, a čije će sjedište biti u Sarajevu. Bez obzira na različita mišljenja i dijametralno oprečne stavove akademskih i političkih elita u metropolama Srbije i BiH, kao i u okruženju, ovaj čin je do sada najkonkretniji, materijalni, dokaz da su Bošnjaci odlučili izravno se baviti svojim nacionalnim i kulturnim pitanjima. Iako osnivanje BANU-a nije izravno politički čin, on će neminovno, kao institucija najvišeg akademskog ranga, imati i politički značaj. Zapravo, samo izjašnjavanje ili prešućivanje o ovom događaju jest i politički akt kojeg će valorizirati sami Bošnjaci. Na primjer, kako su dr Zlatko Lagumdžija i dr Haris Silajdžić, prešutjeli ovaj događaj, tako su Sulejman Tihić i Fahrudin Radončić dijametralno suprotno vidjeli BANU. Prvi je rekao kako je to "stvorila margina i da će BANU ostati na margini", dok je Radončić podržao osnivanje BANU-a. Nikad dorečeni Bakir Izetebegović, kad su u pitanju nacionalna pitanja Bošnjaka, rekao je kako mu BANU niti smrdi, niti miriše. Ali, kruna ovih procesa mogla bi biti sa nekim dešavanjima u Bosanskoj Krajini. Govoreći u Biljanima, prilikom otvorenja novosagrađene džamije, a na mjestu gdje su srpski vojnici napravili masakr nad Bošnjacima ubivši na jednom mjestu u istom dana 260 ljudi, reisu-l-ulema dr Mustafa ef Cerić, je rekao kako ima radosnu vijest za Krajišnike. Radosnu vijest je rekao plačnim glasom, a desetak hiljada vjernika je aplaudiralo. Reis ih je obavijestio da je došlo do pomirenja u među Bošnjacima u Velikoj Kladuši. To je opisivao patetično bolnim izrazima oprosta među braćom i povratka u zagrljaj najmilijih među zavađenim familijima. To o čemu je govorio reisu-l-ulema dešavalo se u danima kada su mediji najavljivali izlazak na slobodu Fikreta Abdića. U tim danima, posljednjeg vikenda pred ceremoniju ukopa šehida u Srebrenici, reisu-l-ulema dr Cerić je posjetio Veliku Kladušu. U njegovoj pratnji je bio bihaćki muftija Hasan ef. Makić. U zgradi općine dočekao ga je načelnik Admil Mulalić, i kantonalni premijer Hamdija Lipovača. Zatim je reis Cerić klanjao džumu namaz u selu Todorovo koju je posvetio pomirenju među Bošnjacima. Može li se iz toga zaključiti da je najveća rana među Bošnjacima zaliječena? Može! Bez obzira na pripadnost različitima strankama, na području općine Velika Kladuša Islamska zajednica ima puni suverenitet. U svih 27 džamija djeluju imami koje je postavio Rijaset Islamske zajednice BiH. A načelnik Mulalić je obećao izgradnju novog Islamskog centra u Velikoj Kladuši. U Todorovu gdje je još u vrijeme komunizma izgrađena džamija sa dvije munare, džemat je bio toliko podijeljen da je "jedna munara bila Alijina, a druga Fikretova". Prilikom ove posjete vihorile su se samo zastave države BiH i Islamske zajednice. Zatim, vrlo je važno da je u pratnji reisu-l-uleme bio muftija Makić. Jer se njegovo prisustvo mora tumačiti kao derogiranje famozne fetve kojom je bila bačena anathema na "autonomaše". I na koncu, sam cvijet, kojeg su ove godine "Majke Srebrenice" stavile na rever, kao simbol sjećanja na genocid u Srebrenici, vjerovatno je najljepša artikulacija bošnjačkog duha, kad je u pitanju iskazivanje pijeteta prema mnogobrojnim žrtvama i šehidima. Jest to imitacija cvijeta kojeg neke nacije nose u znak sjećanja na poginule na Normandiji, ali ga žene iz Gračanice pletu tako originalno da će sigurno prerasti u jedan od najljepših nacionalnih simbola! Uočavajući, dakle, samo nove procese među Bošnjacima, izbjegavajući personalizaciju aktera tih procesa koliko je to moguće, želim ih samo još više podstaknuti. Jer već je neupitno da su ovi procesi nezaustavljivi. Argumenti onih koji ih osporavaju i pokušavaju zaustaviti su zaista slabi. |