„A tebe smo, Muhammede, samo kao milost svjetovima poslali“ (el-Enbija', 107.)
MJESEC ROĐENJA POSLANIKA MUHAMMEDA s.a.w.s.
Autor: Sead Jasavić, prof. fikha
Objavljeno: 31. Mar 2008. 09:03:45
Neka je neizmjerna hvala Allahu dž.š., koji je Muhammeda s.a.w.s., kao milost svjetovima i svim ljudima poslao! Neka Mu je hvala što nam je uputio obveseljivača i opominjača! Neka mu je hvala što mu je Furkan dao i Kur'an objavio, u kojem je pojašnjenje za sve dileme. Neka Mu je hvala što je muslimane učinio najboljim ljudima koji su se ikada pojavljivali na zemaljskoj kugli! Neka Mu je hvala što je sljedbenike i ummet Muhammeda s.a.w.s., učinio umjerenim i realnim ljudima, ljudima središnjeg i pravog puta. Neka Mu je neizmjerna hvala na tome što nas poduči životnom pravilu i principu – vječite borbe protivu zla i vječite borbe za dobro. Neka mu je hvala što nas poduči i tome da od dva zla uvjek biramo manje, i da od dva dobra uvjek biramo veće! Sa muslimanima je počeo život na zemaljskoj kugli i sa muslimanima će i završiti! Neka mu je hvala što je poslanikova s.a.w.s., prsa prostranim učinio, i što mu je teret sa pleći makao, i što je spomen na njega s.a.w.s., sačuvao! Neka Mu je hvala na tome što nas je obavezao slijeđenjem Poslanika s.a.w.s., njegovim veličanjem i štovanjem. Neka Mu je hvala na tome što nam ukaza na put koji vodi Njemu – a to je put i staza koju nam je istabao niko drugi do sam Muhammed s.a.w.s.. Neka Mu je neizmjerna hvala na tome što nas je učinio sljedbenicima zadnjeg poslanika – hatemul-enbija'a, kao i zadnje objave – Kur'ani Kerima!

S obzirom na to da se nalazimo u mjesecu Rebi'ul-Ewelu, mjesecu rođenja i smrti zadnjeg Allahovog Poslanika Muhammeda s.a.w.s., u današnjoj hutbi ćemo se družiti se tefsirom značenja ajeta: „A tebe smo, Muhammede, samo kao milost svjetovima poslali“ (el-Enbija', 107.)

Imam el-Taberi rhm., (Tefsirul-Taberi, 9/99.), kaže da se islamski učenjaci razilaze na dva mišljenja kada je značenje ovog ajeta u pitanju.

Jedni kažu da je Muhammed s.a.w.s., Božija milost za sve ljude na zemlji, ne bitno jesu li oni mu'mini/vjernici ili kafiri/nevjernici!

Ovo mišljenje se bilježi od: Ibnu Abbasa r.a., koji kaže: „Ko povjeruje u Allaha i u Sudnji dan – biće mu data milost Božija kako na ovome tako i na budućem svijetu, a ko ne povjeruje u Allaha i Njegova Poslanika – biće sačuvan od kazni koje su pogađale prijašnje narode!“

Drugi kažu da je Muhammed s.a.w.s., Božija milost samo za one koji su vjernici što nije slučaj sa nevjernicima.

Ovo mišljenje se bilježi od Ibnu Zejda rhm., koji kaže: „Riječ - svjetovi - se odnosi samo na one koji su povjerovali u misiju Muhammeda s.a.w.s., i koji su mu se pokorili, dok je Muhammed s.a.w.s., fitna i iskušenje za one koji ga nisu prihvatili i za one koji nisu povjerovali u njegovu poslanicu!“

Imam el-Taberi rhm., na kraju, zaključuje i kaže: Tačnije mišljenje je ono prvo tj. da je Muhammed s.a.w.s., rahmet i milost za sve ljude na Zemaljskoj kugli, kako vjernike tako i nevjernike. Što se vjernika tiče – zbog toga što ih je Allah dž.š., putem Muhammeda s.a.w.s., uputio pravome putu, uvodeći ih u džennet zbog imana i vjerovanja u ono s čime je Muhammed s.a.w.s., došao kao i zbog rada i sprovođenja svega toga u životnu praksu i djelo! Što se tiče nevjernika – Božija milost prema njima se ugleda u tome što je Allah dž.š., otklonio od nevjernika, nakon pojave Muhammeda s.a.w.s., kazne koje su snalazile prijašnje generacije onih naroda koji su poricali poslanstvo prijašnjih Allahovih poslanika, salevatullahi 'alejhim edžme'in!

Imam el-Kurtubi rhm., (Tefsirul-Kurtubi, 4/64.), u komentaru Allahovih dž.š., riječi: „A tebe smo, Muhammede, samo kao milost svjetovima poslali“ (el-Enbija', 107.) - kaže: „Allah dž.š., je poslanike stvarao radi ostvarenja rahmeta i milosti, dok je Muhammed s.a.w.s., sam po sebi milost za ljude, jer je njegovo pojavljivanje postao znak bezbjednosti i mira svih ljudi na zemaljskoj kugli sve do Sudnjega Dana. Prijašnji Božiji poslanici nisu bili na ovome stepenu, pa je zbog toga Poslanik s.a.w.s., znao sebe opisati sljedećim riječima: „Ja sam rahmet i milost koja vam je poklonjena i ukazana!“ (Sunen Darimi, br.15., Musannef Ibnu Ebi Šejbeh, br.31782.)

Imam el-Ševkani rhm., (Fethul-Kadir, 3/616.), u komentaru Allahovih dž.š., riječi: „A tebe smo, Muhammede, samo kao milost svjetovima poslali“ (el-Enbija', 107.) – kaže:

„Muhammede, nismo te poslali sa šeri'atom, niti sa propisima, ni zbog čega drugog do zbog Naše milosti i rahmeta prema svim stvorenjima i ljudima. Ono zbog čega smo te ljudima poslali dakle je samo Naša neizmjerna milost prema njima! Ono s čime smo te poslali – u tome je sreća kako ovoga tako i budućeg svijeta!“

Imam el-Vahidi rhm., u komentaru ovog ajeta, kaže: „Muhammed s.a.w.s., je milost za dobrog i lošeg – ko mu se pokori biće mu ubrzana milost, a ko mu se ne pokori i ko ga porekne – neće ga snaći kazna na dunjaluku kao što je snalazila prijašnje narode!“ (EL-Vedžiz, 1/725.)

Hafiz Ibnul-Kajjim el-Dževzijje rhm., kaže: „Najispravnije značenje Allahovih dž.š., riječi: „A tebe smo, Muhammede, samo kao milost svjetovima poslali“ (el-Enbija', 107.) – je da su one opšteg karaktera. Čitav svijet je imao koristi od poslanstva Muhammeda s.a.w.s.. Što se tiče sljedbenika Muhammeda s.a.w.s. – oni su postigli keramete i časti kako ovoga tako i budućeg svijeta. Što se tiče neprijatelja Muhammeda s.a.w.s. – oni koji su sabljom krenuli protivu njega, brza smrt koja ih snalazi je bolja za njih od življenja života na takav način, jer će im takav život samo povećati patnju i kaznu na ahiretu. Dakle za ovakve je brza smrt veći hajr nego li dug život! Što se tiče neprijatelja Muhammeda s.a.w.s. – koji su pod ugovorom o nenapadanju s muslimanima, oni život provode u hladu islama pod zimmetim i ugovorom, i oni su manjeg zla od onih prvih. Što se licemjera i munafika tiče – oni su izjašnjavajući se da su muslimani sačuvali svoje živote i imetke i porodice, i propisi koji se odnose na muslimane su kačili i njih kako u nasljedstvu tako i u ostalim pitanjima. Što se tiče ostalih naroda koji nisu došli u kontakt s Muhammedom s.a.w.s. – Allah dž.š., je Muhammedom s.a.w.s., uzdigao opšte kažnjavanje sa stanovnika zemlje, tako da se svako okoristio Muhammedovim s.a.w.s., rođenjem i poslanstvom!“ (Pogledaj: Džela'ul-Efham, 1/181.)

Allah dž.š., kaže: „Allah je vjernike milošću Svojom obasuo kad im je jednog između njih kao poslanika poslao, da im riječi Njegove kazuje, da ih očisti i da ih Knjizi i mudrosti nauči, jer su prije bili u očitoj zabludi.“ (Alu Imran, 164.)

Poslanik s.a.w.s., je rekao: „Ja sam rahmet i milost koja vam je poklonjena i ukazana!“ (Sunen Darimi, br.15., Musannef Ibnu Ebi Šejbeh, br.31782.)

Imam el-Menavi rhm., u komentaru ovog hadisa, kaže: „Ja sam sam po sebi milost, kako svojim bićem i pojavom, tako i svojim svojstvima, koja je data na poklon svim svjetovima od strane Allaha dž.š.! Ko taj poklon primi – spasiće se i uspjeti, a ko taj poklon odbije – propašće. Muhammed s.a.w.s., je spona i veza svakom hajru pa ko prekine tu vezu nestaće i hajra!“ (Fejdul-Kadir, br.2583.)

Ebu Hurejre r.a., prenosi sljedeću predaju: „Bi rečeno Muhammedu s.a.w.s.: Uputi dovu Allahu dž.š. protivu mušrika/nemuslimana! Poslanik s.a.w.s., reče: Ja nisam poslan ljudima kako bi ih proklinjao i naletisao; ja sam poslan ljudima kao rahmet i milost!“ (Sahihu Muslim, br.2599.)

Imam el-Menavi rhm., u komentaru ovog hadisa, kaže: „Kada bih ja dovio Allahu dž.š., protivu nevjernika – bili bi udaljeni od Allahovog dž.š., rahmeta i od Njegove milosti, pa bih na taj način bio jednim od onih koji udaljuju ljude od hajra i dobra – a ja nisam poslan radi toga!“ (Fejdul-Kadir, br.2626.)

Ebu Hurejre r.a., kaže: Tufejl b. 'Amr el-Devsi r.a., i njegovi drugovi, dođoše Poslaniku s.a.w.s., rekavši mu: „Pleme Devs je postalo nepokorno i odbilo je prihvatiti Islam – uputi dovu Allahu dž.š., protivu njih! Neko viknu: Neka propadne pleme Devs! Poslanik s.a.w.s., u svoj toj priči, reče: Gospodaru moj, uputi pleme Devs na pravi put, i Ti mi ih dovedi!“ (Muttefekun 'alejh)

Hafiz Ibnul-Hadžer el-Askelani rhm., kaže: „Od Poslanika s.a.w.s., se bilježi da je nekada upućivao dove Allahu dž.š., protivu nevjernika, a nekada bi dove upućivao za njih. Muhammed s.a.w.s., bi dovio protivu nevjernika onda kada bi nevjernici ojačali i onda kada su predstavljali opasnost po muslimane, dok u slučajevima kada određeni nevjernici nisu predstavljali opasnost po muslimane – Muhammed s.a.w.s., ih je želio imati u svojim redovima kao muslimane što je bio slučaj sa plemenom Devs.“ (Fethul-Bari, 6/108.)

Ebu Umameh r.a., kaže da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Allah dž.š., me je poslao kao rahmet i milost prema svim svjetovima, i kao uputu bogobojaznima!“ (Sunen Ebu Davud, br.4659.; Musned Ahmed, br.22361.)

Koliko je život Muhammeda s.a.w.s., milost za muslimane i ostalo čovječanstvo toliko je i njegova smrt milost za muslimane i ostalo čovječanstvo! Ebu Musa el-Eš'ari r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: „Kada Allah dž.š., zaželi smilovati se nekom narodu – usmrti njihovog poslanika prije njih, čineći ga njihovim zalogom, a kada Allah dž.š., zaželi kazniti jedan narod – kazni ih i uništi za vrijeme života njihovog poslanika, koji je svjedok njihovom kažnjavanju, bivši zadovoljan njihovim kažnjavanjem zbog toga što su ga u laž ugonili i zbog toga štmo mu se nisu htjeli pokoriti!“ (Sahihu Muslim, br.2288.)

Muhammed s.a.w.s., je rahmet za sve ljude na zemaljskoj kugli. Muhammedov s.a.w.s., rahmet i milost za vjernike se ogleda u uputi i slijeđenju istine i pravoga puta. Muhammedov s.a.w.s., rahmet i milost za licemjere se ogleda u njihovoj bezbjednosti i sigurnosti koju uživaju po pitanju svoga života i imetka. Muhammedov s.a.w.s., rahmet i milost za nevjernike se ogleda u tome što im je Allah dž.š., odgodio dunjalučku kaznu zbog nevjerstva svoga odgađajući ih sve do Sudnjega Dana.

S obzirom na to da je Muhammed s.a.w.s., sam po sebi rahmet, i da su njegove riječi i njegovi postupci rahmet i milost – na nama je, kao muslimanima, obaveza da se na njegove riječi i na njegova djela i postupke ugledamo, da ih u svome životu sprovedemo, i da na taj način priskrbimo sebi još za života rahmeta i milosti!

Allah dž.š., je Onaj koji se između ostalog zove imenima el-Rahman i el-Rahim tj. Onaj koji je neizmjerno milostiv prema Svojim stvorenjima, pa je i poslanik Muhammed s.a.w.s., poslanik milosti i onaj koji je poslan kao rahmet i milost cijelom čovječanstvu i ljudstvu.

Ummet Muhammeda s.a.w.s., je ummet rahmeta – milosti, solidarnosti i merhameta, što je jedna od glavnih odlika muslimana u odnosu na nemuslimane, i ummet Muhammeda s.a.w.s., su, inša'allah, merhumi tj. oni kojima će se Allah dž.š., smilovati i grijehe im oprostiti na Sudnjemu danu, i u džennete Njegove ih uvesti – a On je kadar to učiniti! Svaki musliman mora da živi u znaku rahmeta, merhameta i milosti, s naznakom da će se Allah dž.š., smilovati na Sudnjemu Danu, samo onima koji su imali rahmeta i milosti prema drugim ljudima na ovome svijetu!