Bosnjaci.Net - Najcitaniji Web Magazin Bosnjaka u Bosni i Hercegovini i Dijaspori
Naslovna  |  Arhiva  |  Pretraga  |  Redakcija  |  O Bosnjaci.Net  |  Kontakt  |  Bosniaks.Net English

 
Komentari


SAUDIJSKI ISLAM – OD PROCVATA KA SLOMU
Procitaj komentar

Autor: Dr. Ahmed er-Rejsuni
Objavljeno: 01. November 2017. 16:11:03

• Dr. Ahmed er-Rejsuni je istaknuti savremneni islamski učenjak i pravnik iz Maroka. Autor je brojnih studija iz područja fikha i usula, a posebno je poznat kao vrstan poznavalac mekāsida (intencija) šerijatskog prava. Njegova izvanredna knjiga Mekāsidu-š-šerīah (Ciljevi šerijata - Eš-Šatibijeva teorija) prevedena je priej nekoliko godina na bosanki jezik, a za to se potrudio dr. Enes Ljevaković.


Zahvaljujući svojoj ogromnoj materijalnoj moći i naftnom bogatstvu, te geografskome položaju i vjerskoj ulozi, Kraljevina Saudijska Arabija već duže od pola stoljeća uspijeva vršiti snažan kulturni, misionarski (davetski) i politički utjecaj koji se širi po cijelome svijetu zahvatajući naročito onaj dio koji se naziva islamski. Na osnovu toga se u opticaju koristi ono što ja nazivam „saudijskim islamom“. Većina pobožnih ljudi, daija i pripadnika islamskih pokreta, u izvjesnoj mjeri prihvata utjecaje toga „islamskoga“ usmjerenja.

Šta je to saudijski islam?
Neki ga nazivaju „vehabizmom“. On uistinu vuče vehabijske korijene, ali je vehabizam saudijskog islama modifikovan i adaptiran. Neki ga nazivaju „selefizmom“, a to je nekakav izobličen i nasilan selefizam. Neki smatraju da je to „hanbelizam“, ali taj hanbelizam je kruti hanbelizam iz pustinje Nedžda.

Neki njegove pripadnike opisuju kao „neozahirije“, što oni i jesu, ali njihov „zahirizam“ je iskrivljen i saudizovan. (Zahirije ili zahirizam je naziv za bukavliste i bukvalna, vanjska tumačenja islamskog prava, op. prev.)

Neki njegove pripadnike dovode u vezu sa Ibn Tejmijom, ali Ibn Tejmija je, po tome kako ga shvataju oni oni koji ga dobro poznaju, strpljiviji i samopožrtvovaniji od njih.

On se opisuje i drugačije, kao „ekstremizam“, „fanatizam“ i kao „beduinsko“ ili „nazadnjačko pravno učenje“. Istina je to da u „saudijskom islamu“ od svih tih obilježja ima po nešto. Međutim, u njegovoj osnovi je jedan poseban pravac razumijevanja i pobožnosti, koji se oblikovao kroz surovost pustinjskog pijeska i privlačnosti rijala, da bi se skrasio ispod dviju međusobno zagrljenih sabalja i razvijao se po instrukcijama i moći Saudove dinastije.

Sve dok je taj „saudijski islam“ pomiješan i složen, sa tako brojnim izvorima i korijenima, ne treba se baviti njegovim prijeklom ni pripadnošću. Zato ćemo navesti neka posebna obilježja i specifične pojave po kojima se on prepoznaje, budući da neke vode porijeklo iz vremena dvojice šejhova, Muhammeda ibn Abdulvehhaba i Muhammeda ibn Su'uda, dok su se neka oblikovala naročito u okrilju „Treće saudijske države“, a to je država kralja Abdulaziza i njegovih sinova i unuka koja postoji i danas. Ja ovdje neću govoriti o pozitivnsotima, kao ni o dobrima o kojima bi se imalo šta reći, već samo želim dotaknuti neka negativna obilježja koja se jasno pokazuju i dominiraju u tome „saudijskom islamu“:

1. Okrutnost i grubost su veoma vidljiva obilježja, jednako u poimanju, u zakonskim propisima i u govoru, dotle da su selefizam i vehabizam u očima običnih ljudi postali simbol okrutnosti, grubosti i strogosti. Čak i u svakodnevnom ophođenju među Saudijcima, onome ko se rasrdi i u nečemu pretjera, kaže se: „Ne hanbeliši!“, sa smislom da u svojoj strogosti ne bude poput hanbelijskih selefija.

2. Postupanje prema muslimanima i sud o njima manirom pripisivanja nevjerovanja cjelokupnim narodima, sljedbenicima priznatih naučavanja, skupina i pojedinaca, kao i optuživanje za navođenje u zablude i novotarije. Ni najistaknutiji učenjaci, klasični i savremeni, nisu mirni od njihove kampanje pripisivanja zavođenja i novotarija, a događa se čak i to da ih optužuju za nevjerovanje (tekfir).

3. Oslanjanje na silu i restrikciju. Kraljevina Saudijska Arabija stoji u prethodnici država koje se ističu učestalošću ubistava, kažnjavanja, hapšenja i lišavanja slobode. Sve to nalazi potpunu zakonsku opravdanost, razložnost i provodivost kod protagonista „saudijskog islama“ i u njihovim mobilnim i unaprijed spremnim fetvama. Opravdano je podsjetiti na to da su mnogi ratovi, u koje su se uplitali „saudijska država“ i „saudijski pokret“, bili mahom, a to su nažalost i danas, okrenuti protiv muslimana.

4. Tu su izazivanje smutnje i potpaljivanje sukoba među muslmanima. Navika i običaj protagonista „saudijskog islama“ je izvođenje napada i izazivanje sukoba sa priznatim islamskim pravnim, akaidskim i sufijskim pravcima, islamskim daijskim pokretima i pojedinim muslimanskim učenjacima i misliocima. S obzirom na njihovu materijalnu i logističku moć, oni uspijevaju pravnu i akaidsku smutnju, neprijateljstvo i sukobe, unijeti u mnogo džamija, kao i muslimanskih domova i porodica.

5. Vidljiva je nasrtljivost prema muslimanskoj zajednici i njenim učenjacima, a tolerancija i krajnja popustljivost prema moćnicima i tiranima. Kad se šejhovi „saudijskog islama“ opisuju po okrutnosti i aroganciji, to nije nešto uopćeno u smislu da tako rade prema svima, već tako postupaju s običnim muslimanima, njihovim običajima, obredoslovlju i svakodnevnom poslovanju. Kad se, pak, radi o moćnicima i vladarima, saudijski šejhovi su, obično, posve tolerantni i krajnje popustljivi. Oni za vlast, šta god učinila ili rekla, šta god pogriješila i prekršila, nalaze opravdanje i olakšavajuće okolnosti, više nego što se od njih očekuje. Načelno rečeno, oni su u isto vrijeme i nastrljivi i učtivi. Oni su žestoki napadači i zakleti neprijatelji zajednice i njenih učenjaka i uglednika, a istovremeno su i ponizni i učtivi prema vladarima, tiranima i onima koji im pružaju ovosvjetske blagodati.

Slom - simptomi i uzroci
„Saudijski islam“ koji se širio i cvjetao tokom polovine prošloga stoljeća, prije nekoliko godina je ušao u razdoblje osciliranja, malaksavanja i slabljenja, da bi, u najnovije vrijeme ušao u razdoblje koje prethodi i žurno se kreće ka zalasku i slomu.
Kad se radi o simptomima sloma, uprkos tome što su oni uglavnom poznati i vidljivi, ja želim istaknuti slijedeće:

1. Osjećanje odbojnosti i odvratnosti, prisutne kod saudijskoga naroda, posebno kod omladine, prema tome misaonom pravcu koji je zatvoren, ekstreman i hirovit, na jednoj strani, te naklonjen nasilju, ugnjetavanju i neredu, na drugoj strani. Prosvijećeni ljudi i omladina danas istražuju svoju vjeru, a pobožnosti se pridržavaju izvan saudizovanoga vehabijskog modela. Ta pojava je veoma poznata onima koji žive u Saudijskoj Kraljevini, ili se druže sa Saudijcima i sa njima razgovaraju. Sada u Saudijskoj Arabiji oživljavaju pravni, sufijski i misaoni pravci koji su ranije bili zabranjeni i ukinuti.

2. Sredstva informisanja i očevidci su u skorije vrijeme govorili o tome kako su neke saudijski sekretarijati za kulturu vršili spaljivanje tona knjiga koje je Saudijska Arabija štampala i odašiljala u svijet, kao što su djela Ibn Tejmije, enciklopedija Ad-Dureru s-sunnijje fi l-edžvibeti n-nedždijje, i slična. Nadležni u Saudijskoj Arabiji su se, zajedno sa svojom robom i vlastitim proizvodima, našli u zamci i velikom glibu.

3. Saudijski ministar vanjskih poslova je, nedavno, u sklopu izjave za Ruski kanal 24, rekao da su otpustili hiljade hatiba i imama zbog njihovoga ekstremizma, te da država u udžbenicima vrši opsežne korijenite izmjene, kako bi ih rasteretila ekstremizma.

Kako god da se prihvate navedeni podaci i mjere, oni jasno govore o teškome deformisanju i velikom devalviranju.

Što se tiče uzroka sloma, tu spada sljedeće:
1. Stav Saudijske Arabije prema Arapskom proljeću. Od samoga početka je sasvim jasno stajala nasuprot njemu. Do zadnjega trenutka je pomagala Benalija, a nakon njegovoga poraza i bijega, pružila mu je azil. Luđački je Husnija Mubareka pomagala prije i nakon njegovoga svrgavanja. Zajadno sa vladarem Ebu Dabija, ona je organizovala nerede protiv legalno izabranoga predsjednika Muhammeda Mursija u Egiptu. Ona koči otpor jemenskoga naroda.

2. Vidljiv je ulazak u konflikte i uništavajuće bitke protiv sunnijskih islamskih pokreta koje nazivaju „političkim islamom“. To se, također, vodi uza savezništvo sa vladarom Ebu Dabija. Problem je doveo do granice otvorenoga ili prikrivenoga optuživanja brojnih ličnosti, islamskih pokreta i davetskih, naučnih i humanitarnih organizacija za terorizam, posebno onih koje se nalaze i djeluju u „prijateljskim zemljama“, kao što su Sjedinjene Američke Države, Velika Britanija, Kuvajt, Katar i Turska.

3. Evidentno je snižavanje naučnih i moralnih kriterija vjerskih i naučnih ustanova u Kraljevini, zbog oprečnih stavova i doslovnog slijeđenja saudijske državne politike. Među posljednjim neobičnostima u tom području javlja se pitanje zabrane i dopuštanja ženi da vozi automobil. Tu je i besmislena izjava koju je iznio šejh Abdurrahman es-Sudejs, imam u časnom Haremu u Mekki, prema kojoj Saudijska Arabija i Sjedinjene Američke Države vode svijet putem mira i sigurnosti. Oštro mu je replicirao indijski šejh, znameniti učenjak i muhaddis Selman en-Nedvi u opasci koju je naslovio El-Mevkifu-s-sarih fima kalehu es-Sudejs mine-l-medihi-l-kabih (Jasan stav o ružnoj pohvali koju je izrekao es-Sudejs).

4. Na djelu je pooštravanje grubosti, nasilja i progonstva, ne samo protiv onih koje krase specifična i slobodna misao, već i sasvim nasumično i u mnogim prilikama neshvatljivo. Uhapšeni su, ili slobode lišeni, mnogi uglednici, patrioti i odani stubovi zemlje, dotle da je prof. Džemal Haškadži nedavno rekao: „Gotovo niko u Saudijskoj Arabili nije siguran.“ Tokom niza minulih decenija, on je lično bio jedan od najistaknutijih branilaca Sa'udove dinastije i njene politike, ali se od toga sada pere, ni zbog čega drugoga nego zato što hapšenja nemaju nikakav jasan razlog niti ikakvo valjano logičko opravdanje. (S arapskog preveo: Š. Muslimović; izvor: iumsonline.org )

VRH



Ostali prilozi:
» BANA DODIJELILA PLAKETU DR. HARUNU HADŽIĆU
Bošnjaci.Net | 24. March 2024 21:18
» SIJANINI STIHOVI
Avdo Metjahić | 21. March 2024 23:54
» KAPIJE SVJETLOSTI UMJETNIČKI I NAUČNI UNIVERZIM DR PUPOVIĆA (I)
Božidar Proročić, književnik i publicista | 18. March 2024 14:46
» ŠTO NE STIGOŠE KAMOM, POSTIŽU GUMICOM!
Esad Krcić | 22. February 2024 01:24
» NE TREBA ODUSTAJATI OD ČINJENJA DOBRIH DIJELA
Mensud Alićušić | 19. February 2024 16:47
» ISMET HADŽIĆ PETODECENIJSKI TRAG U LIKOVNOJ UMJETNOSTI CRNE GORE (I)
Božidar Proročić, književnik i publicista | 15. February 2024 15:40
» DEMOKRATE RUŠE DEMOKRATIJU U NJEMAČKOJ
Nihat Bećirović | 09. February 2024 22:48
» ULOGA I ZNAČAJ DR. NAKE NIKŠIĆ U PROMOCIJI MUZIČKE KULTURE SANDŽAKA
Božidar Proročić, književnik i publicista | 07. February 2024 14:51
» UMRLI PRIJE SMRTI?
Midhat Hajrović | 04. February 2024 14:47
» POLITIČKI INFLUENSERI U SANDŽAKU
Dino Bašović | 02. February 2024 17:24
» KO „PEVA“ ZLO MISLI
Dino Bašović | 29. January 2024 15:47
Optuzujembann.jpg
Feljtonalijaizetbegovic.jpg
fastvee.gif
EsmirBasic2312.jpg
EnesTopalovic54.jpg
AtentatnaBosnuavdohuseinovic1mart2022ad.jpg
Beharban.jpg
RancSalihSabovic.jpg
DokfilmBosnjaci454.jpg
hrustanbanner20april2020.jpg
Bos-Eng-pasanbegovic.gif
BANA34234.jpg
ArmijaBiH.gif
NjegosMilo.jpg
bosanskahistorijabanner.png
zlatni ljiljani.jpg
njegosvirpazar.gif
Istraga-poturica.gif
sehidska_dzamija_plav140x80.gif
hotel_hollywood_ilidza_sarajevo.gif